Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 2595 ggr
Tjabo&Frazze
2012-03-07 19:55
0

Kastrera

Hej:) Jag har hört att hanar kan bli "slöa" och lite tråkiga efter att de har kastrerats är det så för shelties? Min granne har haft två berner sennen hanar som inte var kastrerade och de blev sjuka och dog pågrund av att de inte var kastrerade. Jag ska skaffa en liten sheltie hane men jag är rädd för att den ska bli sjuk om vi inte kastrerar den och blir "slö" om vi gör det.

Ni får gärna tipsa mig om hur man ska lära hunden t.ex. sitt,ligg,nej och hans namn:)

MVH Molle:))

sissie
2012-03-08 07:17
0

Jag har inte hört att hanhundar blir sjuka om de inte kastreras.

Den behöver inte bli slö och tråkiga om man kastrerar dem. Däremot så måste man vara på sin vakt när det gäller vad man ger dem för mat och hur mucket godis de får. Kastrerade hundar, både hanar och tikar, har lättare att gå upp i vikt och bli tjocka. Och blir de tjocka så orkar de inte göra saker lika mycket.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Tinwe
2012-03-08 11:49
0

Jag har funderat på om jag ska kastrera min valp eller inte (har tingat hanhund) men tror inte jag kommer göra det. Känns onödigt på nåt sätt. Hade det däremot varit en katt jag tingat hade den kastrerats då det nu är lag på att kastrera utekatter har jag för mig Förvånad

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Cissi&Frasse
2012-03-08 16:07
0

Jag har också funderat på om min hund ska kastreras eller inte men jag tänkte vänta och se hur han blir när han blir könsmogen och skulle det bli något problem (som bråk eller oönskad parning med syskonens hundar osv.) så blir det väl kastrering men annars låter vi nog det vara :)

Att lära hunden sitt och ligg kan du ju utnyttja när den gör det av sig själv. När den sitter ner säger du "sitt" och ger godis/beröm, samma med ligg :) Min hund har haft sitt namn sedan han var 4 veckor (pratade med uppfödaren som tyckte att Frasse var fint och började kalla honom det), men annars så säger man namnet och belönar när han reagerar.

Lycka till!

Tjabo&Frazze
2012-03-08 18:50
0

Tack för alla svarGlad Jag får se om vi kastrerar honom men det blir nog bra hursom:)

#3 Vad kul att din hund heter Frasse det är en av de hundnamn som vi har tänkt till vår valpFlört Om det är en liten buspojke ska den nog heta Tjabo men vi får se :)

MVH/ Molle