Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 3726 ggr
Cassii
2012-03-08 20:35
0

HD/ED röntgen

Hej!

Idag bokade jag tid för HD/ED röntgen åt Lexie, den 3/4 klockan 08.00 är det dags för oss. "Chibi", Lexies ena syster röntgades för två veckor sedan, men inga resultat går att läsa på SKK än, så jag håller tummar för båda! Glad

Jag tycker det är viktigt att röntga - även om man inte använder hunden hårt eller den ska gå i avel. Man hjälper trots allt uppfödaren och rasen för att få en bredare statistik.

Har du HD/ED röntgat din hund, kommer du göra det på kommande hundar och varför har du röntgad?

Om du inte röntgat, varför har du inte gjort det?

En väldigt intressant disskussion anser jag Glad

[Clifford & Dizzy]
2012-03-08 20:44
1

Har röntgat Clifford (dalmatinern) och kommer att röntga Dizzy (sheltien) också. För mig är det viktigt för att det blir ett kvitto för det avelsarbete som uppfödarna faktiskt lägger ner + att det är bra att veta, är det väldigt dåliga höfter  tex så behöver jag som ägare veta om det för att kunna hjälpa hunden att bygga upp muskler så den ska klara sig utan att ha ont. Att som ägare även då kanske minska ner på ev planer (om dessa är sånt som sliter tex hopp, slalom osv).

Ronja06
2012-03-08 22:24
4

Min Viggo är HD röntgad A.

Och har även veterinär kontrollerade knän, och även rygg ua. (ej inskickat till SKK. Dock kontrollerat iom Viggos olycka förra sommaren)

Min Yim kommer att röntgas någon gång nu under försommaren antagligen. Då han nyliten fyllt 1 år.

Jag är även beslutsam på att samtliga av mina kommande hundar skall kontrolleras. Detta både i avelsyfte (för den skullen inte bara min egna - men för uppfödaren så att den får en bild av sin uppfödning)

Jag anser att HD röntgen är något av de viktigaste sakerna man kan göra på en hund. Detta kan förebygga problem.

Jag som även är aktiv inom agility och vallning med mina hundar känner att det är ytterst viktigt att veta hur jag skall anpassa både träning och fysisk aktivitet på bästa sätt.

För min del betyder inte heller ett HD fel per automatik ett oaktivt framtida liv för hunden. Kommer Yim ex. få dåliga höfter hade jag aldrig kunnat dra ned på aktiviteten och låtit honom enbart varit sällskapshund. Det är ett ovärdigt olyckligt liv för en BC. För den delen helt omöjligt då han hade blivit helt rabiat i vardagen antagligen.

Det betyder dock att man måste ha extra mycket koll på muskler, hundens hull, träningsanpassning m.m. m.m. Även rehabträning i förebyggande syfte etc.

Slutsats: Jag HD röntgar hellre en hund och får ett "dåligt" resultat. Än att inte HD röntga alls. Vetskapen om vad man har att jobba med är fantastiskt skön!

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
2012-03-09 12:13
2

Båda mina hundar har UA på knän och rygg och Cora ska förhoppningsvis snart både HD och AD röntgas. Jag tycker att AD röntgen ibland kommer i skymundan vilket stör mig - för den är minst lika viktig!

sissie
2012-03-09 16:58
0

AD är väldigt viktig då hunden bär upp större delen av sin tyngd på frambenen. Min vovve är höftledsröntgad då hon i unga år drabbades av pertes. Då fick jag beskedet om att hennes höfter i övrig var helt ok. Har även kollat patella - u a.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Kitten86
2012-03-09 20:45
0

Jag har planer på att hd/ad röntga River inom en snar framtid. Har alltid haft planer på att röntga honom, men känns ännu viktigare då jag håller på med och vill hålla agility. Hellre vet jag hur det är ställt "svart på vitt" så jag vet hur jag kan träna honom korrekt än att köra på i tron på att allt är jättebra och sliter ut eller pajar honom i förtid!

[Penny&Skoja]
2012-03-09 21:45
0

Jag ska hd/ad röntga penny i vår /sommar eftersom hon framför allt ska användas i agilityn

Skoja ska också röntkas när hon är tillräkligt gammal och vuxit klart

Tycker det är jätte viktigt att röntka

_Wilma
2012-03-09 22:14
0

Wilma ska göra de undersökningar som rekommenderas av SSSK framöver. Idag är hon lite för ung.

Det är bra att känna till HD/ED, så man inte belastar för hårt. Om alla värden är bra kanske hon kan få valpar…

Sajtvärd på Sheltie IFokus