Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 2400 ggr
[Zipzee]
2012-03-08 19:53
0

Naturediet Färskfoder

Hej allihopa!

Jag sitter i skrivande stund och jämför, analyserar och funderar över Naturediets färskfoder. Min hund äter i nuläget Eukanuba Dog Daily Care Sensitive Skin. Jag bytte för ca 2,5 månader sen till detta foder då han blev allergisk mot RC Mini Adult, fick ett himla angrepp av finnar och pormaskar och började dessutom klia sig mer än vanligt i öronen.

Han funkar idag relativt bra på Eukanuba men ju mer jag läser om Naturediet desto med övertygad blir jag om att det är ett bra foder. Det innehåller minst 60% kött, är helt glutenfritt, fritt från konstgjorda ämnen och konserveringsmedel, samt är en certifierad holistisk produkt. Det innehåller dessutom Omega 3 och 6.

Tror ni att detta foder skulle passa bra till min kille? Han har som sagt vissa problem med hunden, har dock blivit bättre. Av RC var han i stort sett konstant lös i magen. Nu när han äter Eukanuba är han oftast bra i magen. Han är en periodare så vissa gånger är han väldigt kräsen och ratar maten, är därför väldigt bra om ni kan tipsa om vilken sort som är mest smakfull. Jag vill ha ett färskfoder då han verkligen slukar sin mat, och jag vill att fodret ska vara holistiskt.

Nu vill jag höra era synpunkter om det här fodret, både bra och dåliga. Glad

Kitten86
2012-03-09 20:46
0

Har du någon bra länk där man kan läsa om detta foder?

[Zipzee]
2012-03-09 20:48
0

http://www.naturediet.co.uk/index.php?q=naturedietsweden

Har dock börjat fundera mer och mer på Vom og Hundemat, måste bara flirta lite med någon som har stor frys så jag kan förvara det nånstans :)

Kitten86
2012-03-09 20:52
0

Kör själv annars Nordic SP+ som är ett spannmålsfritt färskfoder med… Fungerar jättebra på mina hundar, dock kör jag inte 100% då de även får torrfoder. De äter Acana Ranchland som även det är ett spannmålsfritt torrfoder.

Fördelen med VoH är att det finns i ganska många smaker att variera med. Men en hund tröttnar ju inte på färskt kött i första taget ändå!

Ska kolla in länken och återkommer med vad jag tycker…

sissie
2012-03-10 10:14
0

Naturdiet är ett bra blötfoder och det är fritt från vetegluten, men det innehåller risgluten eftersom det är ris som kolhydratskälla. Risgluten är mycket snällare än vetegluten.

Jag är dock mer för Nordic också. Men det måste ju hållas fryst. Vom og hundemat har jag ingen kunskap om, men jag har hört att många är nöjda med det.

Enda nackdelen med färskfoder är att man måste se till att hunden tuggar på tugg. Gärna märgben. Man bör dock skrapa ur märgen om man har en hund som har lätt för att bli lös i magen. Märgen är väldigt fet och sätter fart på magen. Märgben är dock ett av de bästa tuggen då alla tänderna i munnen får vara med och gnaga, till skillnad från oxhudsben där hunden oftast bara använder kindtänderna.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Kitten86
2012-03-10 13:59
0

Ja, jag upplever att Naturdiet är ett blötfoder och inte ett färskfoder och då skulle jag själv hellre ge någon form av riktigt färskfoder än ett blötfoder.

Visst, ger man färskfoder 100% så bör man ju se till att hunden använder sina tänder och tuggar på div. tuggisar, ben/ märgben etc. Alt. kompletterar med att borsta tänderna.
Själv ger jag färskfoder blandat i torrfodret vilket gör att de måste tugga en del. Både Nordic och VoH ska ju hållas i frys och när det väl är tinat så klarar Nordic sig i kylskåp 3-4 dagar, tror att det är detsamma med VoH….

[Zipzee]
2012-03-10 14:39
0

Jag har efter alla råd jag fått kommit fram till att det blir Vom og Hundemats kycklingvariant som ska vara "snäll" mot hundar som lätt får allergier. Bäst att ta det säkra före det osäkra. Den rekommenderade fodergivan per dag är 2% av hundens vikt vilket i hans fall blir lite drygt 100g. Får verkligen hunden någon mättnadskänsla av så pass lite mat? Vill inte att han ska vara vrålhungrig hela tiden, men eftersom han är kastrat vill jag inte ge honom mängder av mat heller. Han är i nuläget rätt spinkig och har inte riktigt "växt ikapp" sin kropp, men vill inte riskera att han blir smällfet. I Texas ögon är tuggben något man endast ska leka med och kasta runt istället för att tugga på. Tänkte att "färska" ben kanske är mer intressant, någon som vet var man får tag på såna? Brukar man kunna få köpa typ slaktavfall på vanliga matbutiker?

Kitten86
2012-03-11 11:12
0

# 6

Märgben kan du köpa i frysdisken i matbutiken iaf…. Jag brukar köpa 1 kg i påse för 40 kr på willys.

Om inte annat finns det säkert en slaktare eller gårdsbutik någonstans i din närhet där du kan få tag på ben till bra pris. Eller eventuellt någon jägare?

Rekomenderade fodergivan på färskfoder kan man behöva korrigera då det är individuellt. Vissa kastrater går ju oavsett fodergiva lite småhungriga och skulle kunna äta jämt om de fick Skrattande Börja på den rekomenderade givan och se är mitt tips!