Hjälp med relationen
Jag vill så gärna ha roligt med min hund men jag inget tålamod. Han gillar att ha dragkamp korta stunder. Ibland när man räcker fram leksaken (han gillar att hoppa efter den när jag håller den över huvudet på honom) så vänder han bort, ungefär som att han är osäker, feg. Han kan gå därifrån, börja nosa. Ignorera helt ibland, men ibland tar han den och drar ganska ordentligt och jag låter honom i stort sätt alltid vinna ganska snabbt.
Jag vill att han ska våga mer, önskar jag kunde läsa min hund bättre också. Verkar som att han känner att jag blir besviken ibland och då håller han sig på avstånd. Ibland stimmar man omkring som en tok, gör sig rolig. Men han bryr sig inte eller så går han ifrån. Då kommer den där tanken att varför ska jag ha en sån tråkig hund, vad gör jag för fel?
De jag menar är ju att jag egentligen inte har någon tråkig hund de är jag som inte vet vad han gillar eller vill han väl bara leka lite grann ibland. Han älskar ju godis men jag vill ju att vi ska ha kul med..
Hjälp på traven tack..
Jag skulle först och främst testa vad han tycker är roligt och vad det är som får igång honom. Och sedan utifrån det fundera på vad jag skulle vilja lägga till och sedan lägga upp en plan för hur jag ska få honom att uppskatta det jag vill lägga till. Älskar han att springa med dig, hoppa, jaga efter kastade leksaker, kampar han mer med vissa leksaker än andra, kurragöma, brottas osv. Testa allt möjligt och omöjligt du kan komma på under någon vecka.
Anledningen till att jag hade kollat vad han verkligen gillar först är för att jag kan använda det som belöning när vi gör det han tycker är mindre roligt till att börja med. Eller så kommer jag fram till att det han tycker är roligt räcker för att vi ska ha skoj tillsammans. :)
Min tik vägrade leka med mig överhuvudtaget bortsett från jaktlekar och lite bottning i sängen. Leksaker var hon totalt ointresserad av. :) Men så bestämde jag mig för 2 månader sedan att vi verkligen skulle ta tag i det för jag behöver den belöningsformen när jag tränar. Och nu leker och kampar hon med mig utan problem hemma, både ute och inne. Hon är lite mer svårflirtad i sammanhang med mycket andra hundar eller stökiga miljöer. Men med lite jobb från min sida kan jag få igång henne där med. En bit kvar med andra ord men en enorm skillnad!
Hej! Jag klickade in för att min sheltie skulle börja apportera saker och sen ha dragkamp. Sen fick jag lära mig övningar som är kanon för att få hundar att upptäcka att lek är jättekul. Ha gott godis i ena handen och en leksak i andra- gärna en fleecefläta eller annan mjuk lång leksak som är behaglig och lätt att bita i. Sätt dig bara ner och visa godiset och leksaken, sen väntar du ut din hund, det blir inget godis förrän han nosar på leksaken då får han direkt en godis. Hunden ska tänka själv så du bara håller godiset i sluten hand och leksaken stilla i din andra hand. Tålamod, det kan ta många många minuter innan hunden ens nosar på leksaken.
Efter ett par ggr måste han bita lite i leksaken, sen kräver du mer och mer. Tillslut visar du en bit godis och ni kampar och busar i en hel minut innan korven kommer. Till slut om du tar små små steg och massor av godisbelöning så kommer säkert din hund upptäcka hur kul det är att busa och godiset behövs inte längre.