Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettdebatt
Läst 7120 ggr
medde
9

Farligt hundgodis?

Det cirkulerar en stor diskution inne på Facebook nu om ett speciellt hundgodis. Eftersom det medelas sprid detta vidare så lägger jag även in det här så ni själva kan läsa om detta.

Det som nu har framkommit enl hundar som avlidit är detta:

Hundgodis tillverkat i Kina har dödat el skadat över 200 hundar i USA! Alla hundarna har ätit "Waggin Trail" torkad "naturlig" kyckling file' som tillverkas av Nestle' i Kina, där de tillför melanin (giftigt för hunden) för att boosta upp proteinet och detta ämne ger njursvikt med döden som följd eller njurskador på hunden. 
Jag har tillbringat flera dagar med att kartlägga var VÅRT hundgodis är tillverkat och av råvarans ursprung.. resultatet var oroväckande! 90% av alla råhudsprodukter av både nöt och gris är gjorda i asien med huvudproducent- Kina. 50% av de tillslag som gjorts visar salmonellasmitta och nu måste tuggbenen värmebehandlas då de förs in. Toxiner och tungmetaller har oxå hittats..Haft flera kontakter med svenska hundgodisföretag: Dogman svarade inte… Best friends har all tillverkning i Kina och Thailand. De som kan garantera att deras torkade hundgodis endast är torkat i varmluftsugnar utan tillsatser, är Pommy's!! Pommerska Delikatesser i Ystad har c:a 40 produkter, som tillverkas i Tyskland,Polen och Holland med svenska,danska,tyska,polska och holländska råvaror!!! Jag undrade då varför råhudstuggben inte tillverkas här i Europa, men tillverkningskostnaderna dubblas och branchen tror inte vi hundägare vill betala dubbelt för säkra tuggben.. men jag vill!!! Om ni håller med, fråga er djuraffär el gör som jag: ring tillverkare och be om säkra produkter för era vovvar!!

Stycket skrivet av på FB Eva-Charlotta Andersson

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

_Wilma
0

Bra att du uppmärksammar detta. Naturligtvis ska våra hundar ha säkra produkter!

Ska verkligen kolla var det är tillverkat nästa gång jag köper hundgodis eller fråga i affären.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

medde
0

Lite tyst i den här tråden, vad tror ni andra om det hela?

Sofiatinnert
0

Jag själv kollar alltid vart det är tillverkat har inga problem att betala mer om det skulle vara så att det är närproduserat så länge det är säker! självklart kollat jag innehållsförtäckning jag vet på ett ungefär vad det är för produkter i min zoobutik eftersom jag jobbat där men jag kollar alltid en extra gång.

http://beautywithsofia.wordpress.com/

Kitten86
0

Men jisses, det är så man blir mörkrädd!!

Låter som en riktigt detektivarbete att försöka kolla upp alla tillverkares produkter och ställen för produktion!

Skulle definitivt betala mer för säkra produkter. Borde ju vara lika viktigt för våra husdjurs produkter att kunna se vart råvarorna kommer ifrån och att ALLT står med i en innehållsförteckning.

Sen låter det lite som brist på kunskap, eller kanske rent av brist på intresse från producentens sida! Inte vill man väl som producent medvetet tillföra ett ämne som dödar kunden (i detta fall hunden)..?? Eller? Dålig PR säljer produkten dåligt!

jonasaeriksson
1

Hela meddelandet är utformat som ett typiskt kedjebrev och innehåller klassiska element av "Hoax-email".

Bara den här biten att det är "200 hundar i USA som dött", låter misstänksamt. Varför är det bara i USA? Och varför har man inte hört det på nyheterna utan bara i detta brev?
Vem är avsändaren?

För många osäkerheter, för många frågor.

Låter helt klart misstänksam. Jag skulle inte lita på texten alls. Förmodligen bara någon som vill ha lite roligt och spela på folks rädsla som vanligt. :(

// Jonas

medde
0

Vet int alls, men känner att du kom in enbart för att svara i den här tråden, Har du eller vet mera  om det här så är jag nyfiken..

Som jag även skrev lite i #0 Det här är någon som går runt inne p FB, Men jag har tidigare köpt en påsa av det här märket. Två av min åt det inte! Vilket är lite udda..Väldigt stark doft men då två av tre backar så blir det inget mer av detta hemma vilket som.

jonasaeriksson
2

Ja, jag kom in enbart för att svara i den här tråden. Jag har aldrig varit på denna sidan förut, men den verkar ju trevlig så jag kanske stannar. Anledningen till mitt besök är att jag också fick detta meddelande på Facebook vilket orsakade en obehaglig lynchstämning där folk försöker agera baserat på rykten istället för kunskap. 

Jag är skeptiker och försöker i regel titta logiskt på alla information och de nyheter som når mig. Jag baserar inte mitt inlägg ovan på fakta, utan på erfarenhet… Erfarenhet av framför allt skojjare på nätet. Jag kommer att sätta mig in i fallet mer och kan rapportera mer här om det skulle vara intressant.

Mvh,
Jonas

jonasaeriksson
1

Anledningen till att jag vill ha reda på fakta i fallet är för att undvika att vi får en liknande debatt här i Sverige som de har i USA.
Här är bara ett inlägg som jag vill visa upp som ett exempel:
_"…I swear the chinese are trying to kill us and our kids and now our babies ."
_- En ganska vansinnig och icke givande kommentar..

Vart kommer denna information ifrån då?
.. Det visar sig att ägaren till 14-åriga Ginger, Susan Rhodes, startade en onlinelista för att stoppa Kinesiska "Jerky treats", eftersom Ginger påståtts ha fått njurfel av dem.
Rhodes säger att Ginger tillfrisknade så fort hon slutade med detta hundgodis. ("Waggin`Train Jerky Tenders" och "Canyon Creek Ranch" är två amerikanska märken som pekas ut)

Rhodes lista skapade ett ramaskri på den amerikanska delen internet och uppgifterna spred sig som en löpeld via nya listor och kedjebrev på Facebook. Precis samma sak som händer på den svenska delen av internet idag tack vare Eva-Charlotta Andersson.

FDA*, den amerikanska livsmedels- och läkemedelsmyndigheten säger att man inte hittat några kopplingar mellan kinesiskt tillverkat hundgodis och sjukdomar hos hundar, men att man fortsätter att undersöka saken eftersom anmälningar kommer in från oroliga hundägare. 

Waggin`Train (Ett av de amerikanska företagen som anklagats) har följande att säga:
" … there is not now, and never has been, a recall of Waggin’ Train products. In 2007, the U. S. Food and Drug Administration (FDA) issued a notice regarding dog illnesses, but was unable to determine a definitive cause of the illnesses or a direct link to chicken jerky products. To date, extensive testing performed by the FDA has not uncovered a contaminant or specific ingredient as the cause of any illness, including in Waggin’ Train treats.
_It is widely accepted that any association between dog illnesses and chicken jerky is likely the result of dogs (primarily small dogs) consuming treats in excess of normal or recommended levels. Chicken jerky products should not be substituted for a balanced diet and are intended to be used occasionally, in small quantities. Consumers should read and follow the feeding guidelines found on Waggin’ Train packages."
_
Canyon Creek Ranch från Nestle (Det andra av de två amerikanske varumärkena som anklagats) säger följande (inte helt oväntat):
"Our products are held to the highest quality and safety standards and are safe to feed to pets."

Jag vill SÅKLART inte att våra hundar ska dö eller bli sjuka för att de äter det godis vi ger dem, men jag vill basera mina åsikter på en stadig grund. Vi vet fortfarande inte vem som har rätt i denna fråga. men jag hoppas att vi kan gå fram på ett nyanserat sätt härifrån.

Djurmat från Kina har stoppats av FDA för bl.a. 5 år sedan, men det anmärkningsvärda är ju att maten görs på recept från amerikanska företag. Det skulle altså inte bli "bättre" för att maten görs i amerika.

* FDA, är den amerikanska livsmedels- och läkemedelsmyndigheten med ansvar för mat (för människor och djur), kosttillskott, läkemedel (för människor och djur), kosmetika, medicinsk utrustning (för människor och djur), radioaktivt strålande utrustning samt blodprodukter.

medde
0

#7 Men hur visste du detta låg även härinne? Välkommen förresten!

Mycket intressant läsning. Ska ta mig tid och läsa igenom detta mer noga under kvällen.

Mvh

jonasaeriksson
0

#9 Tack! Kul att vara här! Jag röstade just på en fin bild i månadens tävling! :)

Jag hittade ditt inlägg via Google när jag skulle testa hur långt Eva-Charlottas kedjebrev hade kommit. Jag fann brevet på två ställen här på iFokus.se. Denna tråd och även en tråd på "hund.ifokus.se" (Jag har bara skrivit här)

Mors!

// Jonas

medde
0

Okey.. Var nyfiken,,Skäms Tack för du berättade.

Jag tror det inte gär att få fram ett slut i det här. Gången har varit lång och turerna många.

Men mina hundar käkar inte detta godis.. Har provat som jag skrev tidigare. En av tre vill äta det. Vilket faktikst tillhör något ovanligt..