Om utställning!
Nu måste ni hjälpa mig!!
Jag har några dagar på mig att anmäla mig till en utställning men vet inte om jag vågar, jag kan nada om sånt.
Ni som har varit: Hur går det till? Hur ska man öva till det? Vad ska man tänka på? Ska man göra nåt extra med pälsen?
Och en annan fråga; I vilken klass ska jag anmäla honom? han är snart två år och har aldrig ställts ut förr.
Tacksam för alla svar!
sorry ingen aning… kan ej hjälpa dig men *putt* nån annan kanske :)
Har själv varit med på ett par utställningar med min sheltie. Och ska snart ha med henne igen. [nästa lördag i Mariestad]
Först ställer sig alla hundarna sig på rad. Så att domaren kan gämföra dem alla som är med. [de ställer sig i alfabetisk ordning]. Sedan får alla hundarna trava runt i ringen så att domaren kan se rörelserna och gämföra alla hundarna i rörelse. Sedan tar man en hund i taget.
Den som är först av alla shelties ställer upp sin hund på bordet så att domaren kan kolla tänder och klämma lite på hunden. [hunden ska ej göra motstånd utan stå snyggt och prydligt på bordet] efter det ska man anntingen gå fram och tillbaka framför domaren efter det. Eller i en "triangel". Sedan ska man ställa hunden så snyggt som möjligt framför domaren och "sekreterarna". Sedan är det de andras tur efter så ställer man sig en bit ifrån. Oftast är domarna mycket bra på att förklara hur och vad man ska göra.
Man bör ha tränat på att gå snyggt i utställnings koppel innan. Även tränat hunden att stå på bord utan att göra motstånd [kolla tänder m.m.] Hunden ska även kunna stå snyggt, gärna på komando vilket uppskattas av domarna.
Pälsen ska man bada anntingen dagen före utställningen, eller dagen innan dess. Man ska "föna" pälsen uppåt och få pälsen att se så fluffig ut som möjligt. [i topptrim utan massa tovor] Man ska även trimma öronen på hunden.
Kan du säja precis hur gammal han är? [i månader] och när utställningen kommer att vara. Lite svårt annars att säja vilken klass han ska gå i.
Mvh Emelie 

16.9.06 är han född, ca 20 månader. Utställningen är 1.7 http://www.showringnews.com/karjaa2007ilmot.html på sidan finns klasserna man kan ställa ut dem i, scrollar du ner finns texten även på svenska.
Usch, verkar som om det ka vara pli på hunden. "Tränade" honom lite att gå i cirkel med utställningskoppel men han biter en i vristerna hela tiden eller hoppar omkring, undrar vad domaren tycker om det
Ska hunden gå på vänstra sidan? så har jag hört nämlligen.
Är det mycket viktigt att hunden kan stå på kommando eller annars bete sig exemplariskt?
Öronen? Hur ska man trimma dem?
#3: Okej. Då ska han gå i Unghundsklass. [15-24 månader gammla hundar är med där]. Det är de enda jag vet. Så gissar på att han ska gå i det. Sök annars på google om du är osäker. 
Ja, pli ska man ha på hunden. Det uppskattas iallafall av domaren, och det påverkar ibland även kritiken m.m. Det tror jag inte domaren uppskattar. Då kan han/hon inte kan se rörelserna och därför påverkar det betyget "kritiken" på hunden.
Ja, en hund ska alltid gå på vänster sida. Och tänk även på att ha bra kläder på dig då du visar hunden. Har man en ljus hund är det bra att ha mörka kläder. Och har man en mörk hund så är det tvärs om.
Det är inte så jätte viktigt. Dock är alla domare är olika, och många uppskattar det. Vilket även syns på deras ansikten. [vet det själv, blev utskälld av en domare en gång]. *suck* vad jag skämdes.
Den här länken kan du gå in på: http://hem.bredband.net/copperville/showtips.htm
Där står det mycket om trimmning av öron m.m.
Mvh Emelie 

Usch ,jag är en riktig fegis, tänker inte ställa ut men ska gå och titta. Har bara en gång förut sett på hundutställning så jag känner att jag behöver mera erfarenhet.
Tack för länken Ronja!
#5: Okej, synd att du inte ställde ut honom. Det är alltid jobbigt första gången. Men efter 1-2 utställningar brukar man bli mer säker på det hela. Jag själv ska ställa ut Ronja imorgon! Kommer bli jätte kul… (!) 
Varsegod Sussi. 
Mvh Emelie