Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 2082 ggr
Tinwe
0

Nu börjar det närma sig ...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

… tills jag ska hämta min sheltievalp! Jag är nervös, pirrig och längtar som bara den! Detta blir min första egna hund och det känns faktiskt fortfarande som en dröm ibland när jag tänker tanken. Tanken är att jag ska testa på agility senare och se om det är någonting för oss.

Har hittils fixat matskål/vattenskål, koppel+halsband, lite leksaker, klotång+fästingplockare, borste och godis. En bädd har jag med, fast den har jag gjort själv. :)

Vad finns det mer som jag kan köpa hem, fanns det någonting ni kände att "oh juste, en sån där skulle man haft nu/det där önskar jag att jag hade tänkt på" när ni blev med valp?

Lite mat kommer jag få med mig men det är ju så individuellt när det kommer till mat för hundar? Känner att just det ämnet är svårt för mig.

Kommer fråga dem massor med frågor (känner redan att jag sköljt över dem med frågor men det är ju positivt) som jag skrivit ner på papper (gillar att ha saker och ting nerskrivna) så jag kan anteckna. Kommer annars ha mejlkontakt med uppfödarna osv.

Det är för övrigt en liten blue merle pojke jag får hem. I stamtavlan heter han Dolly Gilbert, men jag gillar inte namnet Gilbert sådär jättemycket och har nu suttit och tänkt på kreativa namn till min gosse. Går inget vidare dock. Så tips på namn hade varit jättekul att få! Har själv varit inne på Max, Sam, Charlie, Hampus, Grimse, Gino, Gimpe.. Ja många fler namn faktiskt. Jag brukar annars vara bra på att välja namn, har ofta lyckats få till kreativa namn till mina hamstrar här hemma, men nu bara står det still i huvudet.

Lade inlägget i Valpar, tror det stämmer, annars får någon flytta på det. :) Lägger in en bild på min grabb med! Den är tagen med ljus ovanifrån så den kan se lite knäpp ut, men ack så söt han är. Bild tagen av uppfödarna, men jag har fått den. :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Aleeexandra
0

Men gud vilken sötnos! Antar att han är ifrån kennel Dolly? :p Har kärat ner mig lite i hans brorsa, Gottfrid, som fortfarande fanns kvar sist jag kollade. Skulle kunna ha hur många som helst :D Lycka till med honom!!

Lavine
0

Oj så söt! Jag kommer inte på nåt mer utöver din lista. Om du inte tycker att maten du får med dig är helt värdelös är det nog lika bra att köra på samma foder ett tag.

Han ser faktiskt lite Hampus-liknande ut. :)  Lycka till och ha så kul!

Sofiatinnert
0

Vad roligt :) lycka till och bilder i all mass ;)

http://beautywithsofia.wordpress.com/

Gittan
0

Vilken sötnos!

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Kitten86
0

Grattis till valet av en fin och underbar ras! Det är min hunds halvbror som är pappa till den kullen…!

Roligt att få hem en valp. Och att det är första hunden med. Minns själv hur spänd man va på att tiden skulle gå innan man fick hem sin första hund, man kunde inte riktigt tänka sig hur livet med hund skullöe bli… Och nu kan man inte tänka sig hur livet var utan Cool

Det finns inget speciellt som jag önskat mig i efterhand utan det är ju mer så att det dyker upp saker man vill ha eller behöver beroende på vad man tänkt göra med sin fyrfotade vän. Att börja med bas sakerna som mat, matskål, koppel, halsband, bajspåsar, säng, några leksaker, första hjälpen kit, godis/tuggisar och borstar räcker långt. Sen smyger det alltid in sig mer allt eftersom!!

Lycka till med din lilla! Visa gärna upp fler bilder sen när du fått hem honom. Har du bestämt hans tilltalsnamn än?

Beckibus
0

Jag kan inte komma på ngt som du glömt.. Vår förra sheltie bor på deras kennel;) roligt att du ska ha därifrån!! Lycka till med honom…. Namnförslag: Edwin, rufus, Melin, Melwin mm.. Visa fler bilder på han sen!!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

emput
0

Va roligt för dig! Vilken sötnos! :) När valpen sen kommer hem så rusar tiden förbi! Har snart haft kirpan i ett år och ibland känns det som att det var igår vi hämtade henne. Känslan och lyckan, när man väntat så länge, är obeskrivlig när man får hämta hem sin nya familjemedlem! Lycka till och de vore kul och se fler bilder sen :))

Tinwe
0

#1 Tack! :D jag är bara så nöjd med val av valp. Var först inne på att tinga systern Gladys Gin, men sen kom lille Gilbert och jag kände att han var rätt när han tillslut somnade i mitt knä. Då visste jag att det var han jag ville vara med. :) Gottfrid är supersöt, lekte lite med honom med när jag var och hälsade på, urcharmig valp! #2 Tackar! :) Ja, det får vi ju se då med maten och det där. :) Det lutar mest mot Hampus faktiskt. :) #3 Oh ja! Tack så jättemycket! :) #4 Tack tack :) #5 Jasså? :D vad trevligt att höra att det finns släktingar på sajten till min lille gullegris! :) Första hjälpen-kit, vad innefattar ett sådant? Kanske jag borde köpa. :) bajspåsar har jag… Rosa fina, haha. :) Jag kan verkligen inte förstå roligt ännu att jag snart ska bli hundägare, känns så overkligt då jag kämpat för detta så himla länge.. Och nu är det bara 2 dagar kvar! Så otroligt spännande och jag har fullt med fjärilar i magen! :) Bilder kommer senare, det lovar jag! ;) tilltalanamnet är jag så osäker på. Samtidigt som jag gillar Hampus så har jag alltid velat döpa en hund till Charlie, Max eller Sam. Men så snubblade jag in på det fina namnet Hampus och ja, nu vet jag inte längre. Tänker vänta med att bestämma mig tills han ligger i min famn igen. :) #6 Oh, vad roligt! Jag kände verkligen att jag kom överens med dem, de tog sig tiden att svara på mina frågor och dem hjälpte mig även med val av valp kan man säga. Gilbert var nämligen mer framåt än Gladys berättade de, vilket jag även märkte… Så jag känner mig nöjd med val av kennel. :) bilder kommer sedan när den lille är hemma! :) #7 Tack! Jag tycker han är riktigt bedårande. Tror tiden kommer gå väldigt fort.. För fort, haha. ;) massor mer bilder kommer dyka upp med tiden, det kan jag lova! :)

/Matilda

Kitten86
0

Ett första hjälpen kit innehåller kompresser, gasbinda, NaCl (sköljmedel), tejp, sax, pincett osv osv. Allt man behöver för att ta hand om eventuella småsår. Finns färdiga kit att köpa eller så kan man ju även köpa en låda och skapa sin egna första hjälpen låda…

dogg
0

Hej! Helt underbar valp jag blir så sugen! Tips till första hjälpen lådan är plåster i gel form finns på tex familjeapoteket. Perfekt till en själv och valpen och senare den vuxna hunden. Tvätta rent och sätt på, stillar blödningen och håller borta bakterier. Perfekt för skärsår i trampdynan eller lite vild lek valpar emellan tex. Eller på en själv när vassa tänder eller klor råkar rispa upp någonstans.

Sen är alltid en flaska tex piss off eller urine off ett rengöringsmedel som verkligen tar bort själva kisslukten, den vi inte känner men som hundarna känner. Mycket lättare att få valpen rumsren när det inte luktar inomhus och att ha besökande hundar så de inte börjar markera över. Det är en produkt som håller och inte bara är till för att företagen ska tjäna pengar.

Sen skulle jag satsa på en ställbar y-sele och lina så fort som möjligt även om valpen är liten är det bra att vänja den vid detta så fort som möjligt. Får den inte en chans att sticka som liten utan vänjer sig vid att matte alltid kan nå mig så går det mycket lättare att lära valpen och den unga hunden att lyssna när den är lös.

Till sist tycker jag det är bekvämt med en flaska med spray som smakar pyton för valpen men som är ofarlig. Perfekt när den får för sig saker i perioder, tex sladdar eller att kopplet är kul att slita i eller soffhörnet.  Ättika fungerar också för detta men luktar så starkt tycker jag.

Se till att välja bra godis också, inte massa färgämnen, socker, spannmål utan välj bra märken med torkat kött tex tonfisk, anka, kyckling. Inte frolic tex innehåller tom socker. Vill du ha något extra gott koka kyckling eller annat kött. Mjukost på tub är enkelt att ha med också och brukar uppskattas.

Njut av valptiden, mödosam men det är så underbart att vara med från början. Mvh Ulrika

Tinwe
0

#9 Tack så mycket för listan! :) Ska se till att införskaffa sakerna, får bli en liten egen låda tror jag. :) #10 Tack! :) Jag får ta mig en tripp till Apoteket. Piss off har jag sett på djuraffärer, kostar väl runt hundralappen? Kan jag tänka mig att inhandla om det hjälper till med att bli rumsren osv. :) Tack så jättemycket för tipset om y-sele och lina! Jag vill kunna gå lös med min hund när den är äldre rätt mycket så detta är ju ett "måste ha"! Jag själv har ättika hemma men störs inte så mycket av lukten, dock är det väl inte så kul att ha hemma överallt på sladdar osv.. Även om tanken är att vi ska gömma så många sladdar och sådant vi kan så är det ju inte lätt att gömma t.ex. en laptopsladd när man använder den mycket. Så får se om vi får det problemet eller ej och utgå därifrån. :) Har du exempel/tips på bra märken när det gäller bra godis? Jag har än så länge bara haft tanken på kokt kyckling och mjukost om man tränar mycket (så hunden inte blir tjockis, hihi). En annan sak jag kom att tänka på är, hur förebygger man tamastes på bästa sätt?

/Matilda

Tinwe
0

Självklart skulle det stå tandsten.. Skriver från mobilen och den gör lite som den själv vill…

/Matilda

Kitten86
0

Bäst tycker jag själv är att lära valpen acceptera att man borstar tänderna. Borstar mina hundars tänder minst en gång per dag, men föröker två ggr, samma som på en själv och tar inte många minuter extra…!!

Annars låta hunden använda tänderna med torrfoder och tuggissar, både grisöron och märgben etc som dentastix eller liknande.

Tinwe
0

#13 Okej! Att borsta tänderna är någonting jag skulle kunna vänja mig vid att göra på hunden dagligen, men ville mest höra vilka alternativ det finns såklart. :)

/Matilda