Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 719 ggr
Fiddler
2007-05-14 01:39
0

krytorchism

hejsan jag är ny här och jätteglad att jag hittade detta forum.

Mitt första inlägg gäller mina stora funderingar kring testiklar. Kanske inte vanligtvis det jag tänker på ;-)   Men…

Hur många av er har en krypt sheltiehane. Jag ahr två hanar nu, har haft en tidigare också. Alla tre är/var krytorchider. Är det så jättevanligt eller har jag haft max otur?

Om någon mer har en krypt, fick ni den billigare eller pengar tillbaka. Jag fick det på mina två första… utan att jag ens bad om det. men min sista får jag inget tillbaka på bara för att jag valde valpen själv i kullen. Vad är praxis?

Tacksam för åsikter, svar och tankar.

Sussi
2007-05-21 01:25
0

puttar upp :)

WesthKiowas
2007-05-23 12:24
0

Eftersom kryptochida hanar löper ganska stor risk för att i framtiden utveckla cancer i den uppdragna testikel så skulle jag kräva att få pengar tillbaka. Det är faktiskt din rätt som köpare.

Tillståndet är ärftligt och jag känner till hanar som har lämnat många avkommor med detta problem. Tyvärr är inte alla uppfödare så himla seriösa så de tar dessa hanar ut avel utan låter dem fortsätta para. Pengar betyder ofta mer för dem tyvärr!

Sedan kan man givetvis som uppfödare ha otur och få valpar med detta trots att man är väldigt noga.

Jag kan inte säga att det är ovanligt och inte heller vanligt men det förekommer, det är nog lika vanligt på shelite som på andra raser.

Mvh Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Othello
2007-05-23 22:51
0

Min sheltie är kryptochid när jag hämta honom när han var åtta veckor så sa uppfödarn redan då åt mig att vet hade svårt att känna den ena… & när han fyllde ett & inte fått båda testiklarna så fick jag en viss summa tillbaka på honom…  Jag bad alldrig om att jag skulle ha pengar tillbaka utan det skrev hon själv i sinna köpe brev… Är ju bra för den som vill ställa ut ev avla men nu var ju inte det mitt syfte med att ha hund han är bara min sällskaps vovve Glad

Fiddler
2007-05-26 03:05
0

Tack för era svar. Jag får lite bekräftelse på det jag själv upplever och känner… MEN jag vill inte "bråka" eller komma i konflikt så jag låter det nog "rinna ut i sanden".

Känner mig ändå stärkt av era svar!Glad