Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettberättelser
Läst 3829 ggr
Wylde
0

Vi som väntar valp 2012

Såg att vi var minst 3 här inne som går i valpväntartider.

Hur går det för er andra?

Om jag ser till mig själv just nu så går dagarna oerhört långsamt. Jag sitter på nätet och läser allt jag kommer över om valuppfostran, tips och trix och inte minst snokar jag genom alla länkar jag kommer över där de säljer bäddar, koppel, halsband och allt annat som jag vet att jag kommer behöva.

Idag var jag i den lokala zoobutiken och klämde på selar och tittade på matskålar. Men jag vågar inte riktigt köpa något än. Inte förens jag vet om det blir en lite päls till mig.

20 mars är det planerat till. Uppfödaren mailade mig häromdagen efter att de hade varit på ultraljud med tiken. O vilken lycka, de kunde se minst 3 foster i vart fall så något finns det i magen, ett steg på väg. Skrattande

Hur har ni andra det? Har ni köpt hem något till valpen än? Hur mycket kontakt har ni med eran uppfödare?

Vore kul att höra från er också som har hund nu men som har gått i väntans tider precis som vi. Hur kändes det för er, hur tänkte och planerade ni?

Piccante
0

Ojojoj, jag sitter varje kväll och kikar på hundsaker på nätet och läser om vad man ska och inte ska göra.

Jag vet inte om jag känner klokare eller ännu mer förvirrad :)

Vi väntar (förhoppningsvis) valp som kennlarna beräknade till födsel v10. Ja, för det är två kennlar jag kontaktat och den ena har två dräktiga tikar och den andra har en dräktig tik.

Mitt förstahandsval är Eastflash och Eva som har kenneln har en tik, Mira, som är dräktig. Blir det mot all förmodan inte någon liten kille till oss där så hoppas jag att vi får en chans hos den andra kenneln.

Kenneln som är mitt andrahandsval (men för det inte sämre) är Törnlundas kennel och ligger lite närmare oss än Eastflash.

Varför jag har Eastflash som förstahandsval är helt enkelt för att jag blivit rekommenderad kenneln av en nära vän som känner hundar som kommer därifrån. Plus att jag har mailat Eastflash och tycker att Eva är trevlig.

Förresten så har vi ju faktiskt redan två saker till vovven… ett namn och en bur som vi fått av min pappa som har hund.

Sen har jag ju köpt en bok om shelties till min son som vill lära sig allt han kan :)

Piccante
0

*känner mig klokare, skulle det ju stå :P

Ressu
2

Väntar egentligen också valp 2012. Väntar på att våran Kiira ska komma upp i löpet så då kommer hon att paras med en riktigt stilig trefärgad hane =) Om allt går vägen då så kanske en liten trefärgad tik lämnar hos oss =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Niini
0

#3 vad spännande. Blir det hennes första kull?

Ressu
0

#4 Japp, det blir Kiiras första kull.

// Ressu
kennel Westtorpets

emma93
0

Vad spännande att läsa om alla valp-väntningar:) Och jättespännande med Kiiras första kull!

Vi är väldigt spända i väntan på Esther (som den blå tösen heter). Än så länge är inget speciellt inhandlat specifikt till henne, men jag försöker hitta den transportväska jag skall ha på flyget (som självklart säkert ligger underst i förrådet…). En bekant har varit i Estland nu i helgen och hälsat på och det är bara ännu mer spännande nu när allt närmar sig. Något datum är ännu inte satt, men det bör bli runt månadsskiftet som kommer. Det hänger på hundvakt och att allt skall stämma för alla parter. Vi åker inte bara över dagen utan stannar för att umgås lite innan vi far hem igen.

Det är mycket att fixa med innan nu, med försäkringen och registreringen (det är lite trixigare i och med att exportstamtavla skall fixas innan det går att svenskregga damen). Ringer och dubbelkollar på de ställen som kan tänkas behövas kollas på så att ingenting skall strula när vi för damen över gränsen. Jag har för vana att förvarna tullen när jag reser med djur, så att de vet att man kommer. Det har varit lite struligt ibland ändå, men då har jag i alla fall gjort mitt bästa. Kontrollerar att det finns läsare som passar för just den sortens id-chip mm.

Så det är mycket att stå i men väntan känns ändå väldigt lång.

/emma93

Channi
0

Här går det mycket upp och ner om det blir valp i år eller inte… det återstår att se! ^^

Ressu
0

#6 Oj, så spännande! =)

// Ressu
kennel Westtorpets

Hiro
0

Jag skulle vilja köpa en valp i juni-juli i år, vet ej om det blir eller ej annars bilr det nog till jul…
Om inte då så blir det nog inte förän om ca 3-4 år :/

[countess]
1

Eftersom det blev bestämt några dagar efter valpen vart född så slapp jag vänta jätte länge men som sakt 8 veckor kändes ungefär som 8 år =) Jag planerade allt i minsta detalj hur jag skulle fosta, vilka träningsmetoder jag skulle köra , vad jag mest tyckte var viktigt i miljöträning, tänkte på ungefär 1 miljon namn . Sprang på djuraffärer hit och dit och läste och läste och läste på både internet och böcker . Jag var så upp i varv att ja nu minns jag knappt något utav den tiden haha !Det som jag tyckte var allre jobbigaste var mina tankar hur allt skulle gå , Tänk om hon blir galen och helt rabiat tänk om jag misslyckas tänk om hon har rädslor trots att jag vet att uppfödaren föder upp superfina hundar "har ju halvsyrran hemma och har träffat flera av hennes släktingar och alla lika trevliga" tänk om tänk om tänk om ! Men nu har dom tankara farit i väg och jag börjar se att det blir nog en hund av henne också =)

Hämtningen då? Jo jag hämtade henne med flyg , Jag jobbade hela hela dagen som kändes som ett år ungefär för att sedan direkt efter jobbet fara till flyget och lyfta mot sthlm redan när jag tog henne kände jag att det var helt rätt valp och jag är så så så nöjd =)

Men valp kom hem och fick heta Skoja nu i efterhand skulle hon ha hetat Viska eftersom det enda hon gjorde i 4 veckor var att skälla pga sjukdom "utveklade stressbeetender" Men nu har hon lugnat sig betydligt och skäller inte längre än vid lek och vissa hundmöten . rumsrenheten hade jag förväntat mig ta ett år eller så men sist det hände en olycka var hon 3,5 månad så det gick undan !

Jag har gjort som jag bestämde mig för och nu på torsdag börjar vi en valpkurs =) och nästa lördag ställer vi på en inoff igen min andra utställningen även för skoja ! Vi kör det mest för miljöträning då hon kan vara lite osäker med hundar runt sig !

Lycka till med era små och jag hoppas ni är lika nöjda och glada som jag =)

Här är en lite video på Skoja när jag shejpar henne =)

www.youtube.com/watch?v=hjLzMMxFOrY

lunaliahund
0

Va duktiga ni är du och lilla Skoja =)

Jättefin <3

Piccante
0

Igår fick vi mail från en av de två kennlarna vi har ögonen på. De har två tikar som är dräktiga varav den ena fick sina valpar igår. Två trf tikar och en blu merle hane. Jag har ju alltid önskat mig en blm men min man la in sitt veto och jag fick ge mig.

Tyvärr gillar han inte alls blm och det får jag respektera. Vi ska ju ändå ha hunden tillsammans och vi ska vara överens.

Så nu väntar vi på tik nr2 i den kenneln som är beräknad till på fredag 9/3 och sedan Eastflash-tiken som ska ha sina valpar den 14/3.

Tiden har gått väldigt fort och nu är jag extra pirrig.

För er som vill se valparna som föddes igår hittar ni dem här:

http://tornlundas.bloggagratis.se/

Min son sa att de ser ut som marsvin Tungan ute

Yatzi123
0

Den 23 april kommer den lille då drygt 8 veckor gamla trefärgade sheltiehanen Yatzi hem till oss! Nu ser han, precis som Piccante's blivande livskamrat också ut som ett marsvin…

Om 2 veckor ska vi dit och besöka honom igen, då är ögonen öppna och lite mer liv förväntas nog allt! ;)

Piccante
0

#13 Skrattande

Beckibus
0

#11 Vad roligt att det går framåt med Skoja!! Ni e super duktiga!

LYCKA TILL ALLA ANDRA!! Hoppas att ni får toppen hundar!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

emma93
0

#15 Tusen tack!:)

Tinwe
0

Ojj, hade jag missat att skriva i denna tråden.. xD Jag får valp i början på April, sheltie såklart! :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Piccante
0

#17 Va kul!! Varifrån kommer din bebis?

emma93
0

#17 Vad spännande! Kikade in på er blogg och han är ju jättesöt! Lycka till!

Piccante
0

Gaaah… tik nr 2 (av tre) har fått sina valpar men där blev det bara tikar. Så nu hoppas vi på tredje och sista tiken och att hon får hanvalpar.

Nervigt… nästa vecka är det beräknat.

Beckibus
0

20 vilken kennel, färg, länk?

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Piccante
0

Det är http://www.tornlundas.se/index.html som har två tikar som inom en veckas tid valpat båda två Glad

Piccante
0

#21 kika här i hennes blogg http://tornlundas.bloggagratis.se/

Beckibus
0

Taaack!

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

[Penny&Skoja]
0

#11 # 15 Tack =) Har bytt namn från countess till Penny&Skoja =)

Beckibus
0

Okej, bra att veta!

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Piccante
0

Idag fick vi mail från kenneln och det har hänt något tragiskt…

2 valpar miste sin mamma Gråter

Livet är orättvist ibland.

Beckibus
0

#27  vad gör dom med valparna då? Hur gör ni nu då? :O

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Piccante
0

#28 Uppfödaren handmatar dem men vi vågar inte chansa på en valp som inte fått allt som de naturligt skulle få med mamman som uppfostrar så vi har bestämt oss för att gå vidare. Det känns jättetråkigt men vi går på vår magkänsla.

Jag har kontaktat en annan kennel som jag haft ögonen på. Så om två veckor ska vi åka och titta på en liten trf hane efter Rannerdale Casanova.

Det känns rätt!

emma93
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så är hon då äntligen i Sverige sen i söndags, lilla Esther. :) Här är en bild tagen för en vecka sen när jag träffade henne första gången. I morgon fyller lilla damen 4 månader. Resan gick toppenbra, flyget bekom henne inte någonting, och i nya hemmet var hon en i gänget med hundar och katten direkt. En mycket glad valp, full i bus, men lätt att koppla av mellan varven. Sen att hon är supersöt (ja, jag är partisk:)) gör ju inte saken sämre.

Tinwe
0

#30 Jisses vilken sötnos! Gör att jag längtar ännumer tills imorgon då jag ska hämta min grabb Kyss

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

[Clifford & Dizzy]
0

#30 men jösses vilken sötnos!

Nu blev jag ännu mer valpsjuk! Skrattande

Beckibus
0

#30 Va roligt grattis!! Lycka till med henne! Hon var riktigt söt!

Va har ni för planer med era valpar?

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

emma93
2

Jättetack #31, 32, 33! För våran del så är förhoppningen en avelshund om alla bitar stämmer om några år. Hon kommer att leva som familjehund, sova i sängen, leka i skog och mark på stora tomten, träffa kompisar och då och då ställas ut. En liten agilitybana finns på tomten, men det är inga tävlingsplaner. Ev görs ett BPH senare på Esther. Vi får se.

Ressu
0

#30 Hon är såå sockersöt! Roligt att höra att resan gick bra! Ser framemot en massa bilder på Esther i framtiden! =)

// Ressu
kennel Westtorpets

emma93
2

Jättetack #35. Jag lovar att jag skall göra mitt bästa för att dokumentera:) Just nu så springer hon gärna ur bild:), nädå skämt åsido, hon upptäcker allt och får sina härliga sheltieryck med de andra hundarna och blir som ett litet streck på fotona (om man inte har en bra kamera då förståss:)).