Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 12839 ggr
Piccante
2012-04-01 19:08
3

Öppna ögonen - när?!

Hej!

Jag ska iväg i morgon och titta på "min" lilla valp. Uppfödaren mailade och sa att han inte öppnat ögonen än och då undrar jag när det är "normalt" att de öppnar ögonen??

Jag har googlat och hittade en sida där det stod så här:

"Nu utvecklas valpen hjärna och sinnen snabbt. Efter 12-13 dagar öppnar valpen ögonen och efter 15 dagar är ögat utvecklat. När valpen är fyra veckor har den fullt utvecklad syn och när den är fem veckor känner den igen sin mamma och sina syskon."

"Min" valp är född 11 mars och i morrn är han 21 dagar!

Kan det skilja så mycket eller är det "onormalt"?

Tacksam för svar!

Sofiatinnert
2012-04-02 07:32
0

oj för mig som inte vet så mycket om just detta så låter det konstigt :/

http://beautywithsofia.wordpress.com/

MelliPirelli
2012-04-02 08:13
1

Våra valpar brukar öppna ögonen inom 14 dagar. :)

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Piccante
2012-04-02 09:21
1

#2 Hur ser du på en valp dom inte öppnat ögonen när han är 21 dagar?

Ressu
2012-04-02 10:40
0

Alla våra valpar har öppnat ögonen mellan 12-15 dagar!

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Piccante
2012-04-02 10:51
0

Ni som uppfödare. Vad råder ni mig till? Ska jag gå vidare eller är det för mycket som "gått fel"? Förutom ögonen så var två valpar dödfödda och en dog vid två veckors ålder. Hanen är den enda som är kvar. Och han har inte öppnat ögonen efter 21 dagar. Varningsklockor ringer men jag är ju inte erfaren. Hur tänker ni som är erfarna?

Ressu
2012-04-02 13:46
4

#5 Vet du om uppfödaren har kontaktat veterinär då? Det är inte enligt mej normalt att en valp vid 21 dagar inte har öppnat ögonen.
Detta kan ju bero på ögoninflamation och behandlas det inte i tid kan det skada ögonen. Sedan finns det ju tyvärr andra orsaker till att valpar inte öppnar ögonen som t.ex att det inte finns några ögon bakom osv. Men det är ju ytterst ovanligt att händer.

Nu säger jag bara vad jag skulle göra både i egenskap som uppfödare och om det vore jag som ska skaffa valp:
Vore det min valp hade jag kontaktat veterinär redan runt 15:de dygnet och kontrollerat.
Skulle det vara jag som letar valp så om inte uppfödaren kontaktat veterinären och kullen hade haft sådana problem så skulle jag nog fundera en extra gång om jag vågar ta den risken.

Men jag ger det rådet att tala med uppfödaren om din oro och se vad uppfödaren säger. Är det en seriös uppfödare så tar denne inte illa upp för frågor och funderingar!

// Ressu
kennel Westtorpets

emma93
2012-04-02 15:07
0

#6 Jag resonerar precis som Ressu.

/emma93

emma93
2012-04-02 15:10
0

Kom dock att tänka på en sak. Jag har själv ingen erfarenhet av valpar som fötts mycket för tidigt. Kan det vara så med valpar som med människor att vissa saker dröjer när de är för tidigt födda jämfört med fullgångna? Oavsett så hade jag tagit upp saken med uppfödaren, för precis som Ressu skriver så är det inget man som uppfödare tar illa upp för om man är seriös. Och skulle uppfödaren ta illa upp för att ni har frågor, så är det kanske inte helt rätt uppfödare för er ändå:). Ni skall ju förhoppningsvis ha god kontakt länge, och det blir det inte om ni inte känner att ni kan ställa frågor.

/emma93

Piccante
2012-04-02 16:24
0

Tack så mycket för hjälpen!

Jag ska fråga allt jag kan.

Karinri
2012-04-02 18:42
1

Men brukar uppfödare ta emot besök så tidigt, om den bara är 3 veckor?

Ressu
2012-04-03 08:27
2

#9 Håller tummarna att allt går bra! Meddela gärna hur det går!

#10 Det finns vissa uppfödare som tillåter besöker redan efter 2 veckor!
Personligen så är det bara familjen som får träffa våra innan de är 5-6 veckor då jag lider av hönsmammasyndrom!

// Ressu
kennel Westtorpets

Piccante
2012-04-03 10:09
0

Lite uppdatering.

Jag fick ett mail i morse från uppfödaren och lillkillen har börjat öppna andra ögat också :)

Jag är lycklig!!

Piccante
2012-04-03 10:16
0

Glömde visst skriva det jag fick reda på igår :)

Uppfödaren har varit i kontakt med vet och de konstaterade att kullen var för tidigt född. Igår när vi var där hade han börjat kika med ena ögat. Han är liten men stark och verkar veta vad han vill.

Mammahund var en otroligt vänlig sheltie som min man förälskade sig i på en gång. Hon var så söt och snäll. Hon var 4 år och detta var hennes allra första kull.

Vi fick även träffa moster, mormor och gammelmorfar (han var 13 år). Alla utom mormor var jättetrevliga och framåt. Mormor var lite mer reserverad men hon kom och hälsade på mig i alla fall. Moster Lotta älskade tydligen barn och det märktes tydligt då min son Charlie som är 4 år satt på golvet med henne :)

Det var ett mycket bra möte med både hundarna och uppfödaren. Vi kunde fråga om allt och berätta om vår oro utan att det kändes konstigt. Om lillkillen utvecklas som han ska så blir han vår lilla Meanie i maj, hurra!!

Collinmadai’s Happy success "Alba" & Rannerdale Casanova "Charlie" heter mamma och pappa.

emma93
2012-04-03 11:03
0

Vad härligt att allt gått bra! Håller tummarna för er!

/emma93

Ressu
2012-04-03 21:40
0

Roligt att höra att allt gick bra! Håller tummarna för er!

// Ressu
kennel Westtorpets