Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettmat-och-godis
Läst 2140 ggr
Tinwe
3

Vad använder du för belöning?

Ja, som frågan lyder ovan, vad använder ni alla för belöning och vad tycker er hund mest om? :)

Någon speciell leksak, favorit "godis" osv.. Är nyfiken på detta!

Ge gärna tips på bra hundgodis som man kan använda till valp, jag är lite kluven och vet inte vad jag ska göra/köpa. Obestämd

Vill kunna ha det hemma när valpen kommer så därför frågar jag nu innan han ens kommit hem. Bör kanske nämnas att jag är ett litet blåbär… så vill gärna ha lite hjälp. Tungan ute Ska det vara godis så ska ju bitarna vara små så inte valpen blir mätt direkt.. Tips uppskattas till tusen!

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

ahlbergaren
0

Jag varierar belöningarna ganska mycket. Lite beroende på vilken aktivitetsnivå jag vill ha min hund i.

Några belöningar jag använder är:

torrfoder
"blöt-mat" för hund (t.ex vid spår)
rådjursklöve (vid viltspår)
kattmat
små ostbitar 
köttbullar/korv
rent kött
lever/blodkorvsbitar
"färdigt hundgodis från affären" 
lek/dragkamp med favoritleksaken (IKEA-råttan..)
jaga boll (inte lika kul) 
klappa händerna/kampa i tröjärmen..
osv..

Delar allting i minimala bitar, men så att han ändå ska känna att han får nåt i munnen. Mjukt godis är det bästa för min hund eftersom han blir väldigt ivrig. Lekbelöningar höjer hans aktivitetsnivå till tuuuusen.

Man får helt enkelt anpassa belöningarna till individen man tränar och ingen hund tycker likadant som den andra, det är min erfarenhet Glad

Lycka till med lilla valpen!

Cocos82
0

Precis som #1 skriver får man anpassa efter individen. Skulle vilja lägga till mysstund, brottningslekar och springa tillsammans i lista som #1 skrev. ;)

Men ett tips är att verkligen jobba på belöningarna med valpen, framför allt leksaksbelöningar. Lek en massa med en massa olika saker och ge inte upp och se till att hunden förstår att man inte får göra andra saker när man leker utan leker man så leker man punkt slut. Det handlar om att inte ge sig helt enkelt utan hela tiden försöka få uppmärksamheten till sig och avsluta när hunden har fokus på er lek och har roligt. Det har man igen bid time när den är vuxen sedan och man vill använda lek som belöning vid träning speciellt i svåra miljöer.

Här är Bells lista:

1. Rådjursklöv

2. Hemmalagat godis överlag speciellt nötkött, griskött och kyckling i små tärningar

3. Köpt godis t ex. frolic, leversnittar mm

4. Leken "Klara färdiga gå"

5. Springa med matte/"Nu kommer jag och tar dig"

6. "Munn"brottas

7. Söka godis

8. Fotboll i plast

9. Tennisboll/pinnar/kottar

10. Dragkamp

Här kommer Ådis lista:

1. Mys och kel

2. Hemmalagat godis överlag speciellt nötkött, griskött och kyckling i små tärningar

3. Dragkamp

4. Bollar och andra leksaker som kan jagas

5. Springa

6. "Munn"brottas

7. Leken "Klara färdiga gå"

Finns hur mycket som helst… :D

Lycka till med valpen! :)

sissie
0

Vilka listor! Där ligger man i lä. Här blir det mest olika sorters godisar. Madam i huset är inte mycket för att tex kampa, eller leka som belöning.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Tinwe
0

#1 Tusen tack för tipsen! Självklart så kan jag inte veta vad just min hund kommer tycka är godast/roligast innan han ens kommit, men det är ju bra att ha en liten "prova på-lista" eller hur man ska kalla det, tycker jag iallafall. :) Sen får jag väl se vad just han tycker om mest och sedan anpassa det efter honom. :)

Sen vart jag ju även nyfiken på vad andras shelties tycker om. Skrattande

#2 Okej! Ja, som jag skrev till #1 så är det enligt mig bra att iallafall ha en prova på lista och sedan se vad som gillas mest. Glad Tror jag följer din blogg förresten! Känner igen namnen Ådi och Bell. :D

När du ger kyckling, kokar du den då eller hur gör du? :) Hoppas att min valpis gillar lekar som godis, jag får vara lite som ett lotteri kanske, eller som Forest Gump menar på, att man aldrig vet vad man får. xD Har hört någon stans att det är bra! Tack så mycket för listorna! :)

#3 Okej Glad Madamen har inga favoritgodisar? Flört

/Matilda

Cocos82
0

#4 Aha, vad roligt med en bloggläsare det är inte alltid man får prata med dem. :)

Ja, jag kokar köttet, både kycklingen och det andra. Så delar jag det i små tärningar som jag sedan fryser i plastpåsar. Så är det bara att ta upp när det behövs. Smidigt att ha ett lager hemma. ;)

Det är så olika vad de tycker om Ådi älskar att mysa och leka medan jag har fått träna in lek med Bell och precis fått det att fungera. Hon är inte heller så mycket för mys när vi tränar. Så jag försöker att variera så mycket det går för båda så de "lär" sig att uppskatta flera olika sorters belöningar även om de så klart har sina absoluta favoriter.

Tinwe
0

#5 Japp :) Jag läser lite då och då :D (kollar inte bloglovin så ofta, hehe) Kände iaf igen dig.

Oh vad smart att frysa in det och sådär! Det ska jag allt prova på när tiden är kommen. :)

Ja, jag läste nog om det på din blogg tror jag.. Men skönt att det börjat fungera! :D Har du något tips på hur man tränar in det? :)

/Matilda

Cocos82
0

Det är lite olika från individ till individ. Men om jag skulle börja från det att de valp skulle jag leka korta sessioner och ofta och inte ge mig när de får "jag-vill-göra-annat-just-nu" ögonblick. Utan verkligen jobba mig igenom de stunderna genom att "kräva" lek och engagemang. Hur man gör det är lite olika från individ till individ. Men det hela går ut på att du ska vara roligare än det andra och avsluta leken när den är som roligast. Och mycket beröm när valpen väljer att leka med dig.

Hos en vuxen hund hade jag haft en lite annorlunda plan, speciellt om de inte gör någon ansats till att vilja leka. En valp tycker oftast att det är roligt, det handlar om att öka, förfina och behålla det upp i vuxen ålder. :)

Tinwe
0

#7 Då förstår jag! Så man kan säga att jag ligger lite bra till iom att det är en valp? För man får lättare att lära hunden lek som belöning? :O

/Matilda

Cocos82
0

Ja, absolut. Det handlar mer om att förvalta och ta vara på valpens naturliga sätt. :) Gör man inte det så brukar det försvinna när de blir vuxna.

Tinwe
0

#9 Okej! Får väl se hur svårt/lätt det blir när valpen kommer då. :)

/Matilda

xina10
0

Nu när vi talar om belöning så har jag en fråga till er. Någon som vet vart man kan få tag på leverpastej på tub? Såg en film där de hade det som godis vid belöning verkade vara väldigt praktiskt, bara att trycka ut en liten bit när det behövdes.

//Jonnix

ahlbergaren
0

#11 Finns på canis.se  , men det är lite väl dyrt tycker jag… Sen kan man ju köpa mjukost och liknande också på tub, fast det är både onyttigt och jäkligt dyrt det också Tungan ute

Man kanske kan tillverka nån tub-liknande sak själv att trycka ut kletgodis från? Typ sån man spritsar grädde med(?)

xina10
0

#12 Har haft funderingar på det, att gör en själv av någon gammal tub. Ska nog ta och prova det. Annars ska jag kolla på canis.se så tack för tipset Skrattande

//Jonnix

[Shetland Sheepdog]
0

Eftersom min vovve är lite kinkig med godis är det inte lätt. x)

Leksaker tröttnar han också på ett tu tre. Lever godis är ointressant, belöningsgodis likaså. Så vi fick experimentera ett tag, men nu får han…

Vid vardags träning, såsom inkallning, stanna osv (min kille är inte så gammal ännu. <3) får han sin små bitar av sin vanliga mat. Det kan finnas så mycket läskigt i speciellt godis, och han nöjer sig med det. xD

Vid lite svårare saker/förebyggande agility träning/lite spår får han små korvbitar. :) Ganska små, falukorv är det som gäller då dom ju inte ska få rökt. ;)

Tja, Dennis har väl lite konstiga vanor. :p