Förebyggande agility träning
Hej hallå!
Jag är ju väldigt entusiastisk vad gäller agility, men när vovven är 15 månader redan och inte blivit tränad ett dugg i det, vet man ju inte var man ska börja…
Vi är anmälda till en grundkurs i agility till slutet av månaden, och då vill jag gärna att min Dennis är lite förberedd, då han ofta reagerar med att stelna till och söka hjälp hos matte när han träffar på nåt som enligt honom är fruktansvärt läskigt. :p Vi håller på att träna bort detta och visst blir han självständigare, men tryggast är det väl ändå att gå så nära mattes ben att hon snubblar på honom och modigt iaktta faran på avstånd…
Ivf undrar jag nu hur jag ska börja träna honom? Tänkte försöka lära honom kommandot "hopp", men vill inte lägga ut massa pengar på hinder om han nu inte faller för agility.
Vi har tillgång till skog med mycket nedfallna grenar, lagom tjocka och i rätt längd. Kan man tänka sig att lägga ett par på marken, och lära honom skutta över dom till kompani av "Hopp!" och mycket beröm? Eller hur ska jag annars börja träna? :)
Tacksam för hjälp!