Sheltieöron
Hur ser din shelties öron ut, vad gjorde du för att de skulle se ut som de gör idag och varför ville du ha dom så ?
Zigge hade limmade öron ett bra tag som plutt, nu har han kludd i öronen. Jag tycker att det är finast när sheltien har tippande öron då det ger ett mycket mjukare intryck. Observera att det verkligen inte är samma sak som att de med ståndöron är fula. Sen måste de nästan ha tippöron på utställning. Så det fall sig självklart för mig, fanns inga skäl att låta han ha ståndöron utan 'tyngder' i. Numera går han med kludd i öronen. Att ha perfekta, orörda, tippade öron hos en sheltie är mycket ovanligt. Sålänge min hund inte mår dåligt av det på något sätt tycker jag inte att det gör ett dugg :)
Hur ser ni på saken ?
Mvh Ellenfyrkant
Ronja har helt naturligt tippade öron till min stora lycka. (även Ronjas syster har detta, kan inte förstå varitfrån detta arv kommer ifrån. Tror varken mamman eller pappan har haft "naturligt" tippade öron) 
Viggos öron är däremot ett kapitel för sig… Han har haft helt bedrövliga öron! Har varit nära att ge upp ett flertal gånger med dessa öron. Iof. ska jag inte ha Viggo till utställning, men jag föredrar tippade öron. I början hade han vanligt "kludd" i öronen, men då han lätt sparkade av sig dessa kluddar gick vi över till att "limma" öronen. Det funkade inte det heller! Viggo blev nästan helt galen här hemma, han kliade sig hela tiden, rullade runt på rygg m.m. allt för att bli av med "limmet". Så nu har han kluddar i öronen igen.
Mvh Emelie 
Turbo har jättefina tippöron helt av sig sjäv :)
Alla domare hittills har berömt hans öron (och svans) så det känns härligt 

#1 Öron är känsliga för lim då det är väldigt starkt så det är viktigt att man använder ett lim som kanske inte inehåller starka saker i så hög grad. En röd tub med textillm av märket Casco är jättebra och finns på ICA för ca 40kr.
Kludd är ett mysterium att få fast :D
Men det finns knep även för det precis som det finns för allt annat :P
Leta fram huden i pälsen på örontippen, sätt kluddbiten där och vik hår över kluddbiten så ska den sitta bättre :) Möjligt att den åker av ändå ;) Men det brukar sitta bättre så i alla fall :)
Mvh Ellenfyrkant
När jag läste i Sheltieboken stod och visades det ett slags plåster.. Synd att inte alla Shelties har tippöron, utan att del reser sig upp.. Bra om man lyckas få dem att tippa sig igen, ser inte fram emot det om min ev. kommande Shelties öron reser sig.. Kan man ha tur att bara det ena örat reser sig isåfall?

#4 Ja, jag har också prövat plåstermetoden men tyckte den var klistrigt jobbig xD Den bara fastnar fel och krånglar, enligt mig :P
Och då sitter Zigge ändå blickstilla :P
Har svårt att se hur det skulle fungera om man dessutom har en sprallig sheltie som inte kan sitta still en sekund, hihi.
Om du inte har tänkt att ställa ut sheltien (eller avla) spelar det egentligen ingen roll om det inte är för din egen skull. Spelar det då någon roll, när allt kommer på plats, om den bara har ett ståndöra och ett tippöra ? Självklart kan det bli så, men har den ett ståndöra förstör det i den eventuella utställningskarriären, ska du bara ha en 'hemmasheltie' och det inte spelar dig så stor roll, kan den väl lika gärna få ha två olika öron eller ståndöron ? ;)
Har du tänkt dig att ställe ut sheltien borde du sätta i något 'motgift' så fort valpen kommer hem om inte uppfödaren redan fixat det.
Mvh Ellenfyrkant
Sheltien få ju sitt fullaste uttryck med sina tippöron och jag tycker inte att det är speciellt fint med ett ståndöra och ett tippat..

#6 Då tycker jag att du ska sätta i kludd, lim, sy eller vad du vill göra direkt när valpen kommer som jag skrev i föregående inlägg.
Men du får inga garanterade tippöron för det. Har du otur kan hunden behöva kludd i öronen livet ut för att hålla tippen, ger man upp i ett sånt fall reser de sig vanligtvis till ståndöron.
Mvh Ellenfyrkant
Jo tyvärr är det så :-/ Får hoppas på tur!
#7 Sy? =P
#3: Vi var mycket noga med att välja ut ett mycket "milt" lim såklart. Tror Viggo gjorde detta utav ren ovana, första gången någon limmade Viggos öron var det Ronjas uppfödare, och jag tror nog att hon vet vad hon gör. (detsamma gäller nog med kluddet. Han är nu van vid att ha "tyngder" i öronen, så han försöker inte längre att få bort dem) Det är mycket enklare nu. :)
Mvh Emelie 
Det värsta är väl o få hunden att inte klia bort det, en del kanske inte bryr sig så mkt och en del besväras direkt av det..

#9 Haha ja :P Man tar tejp runt hundens örtipp och en bit tejp där man annars limmar fast örat så syr man ihop tejpbitarna ;) Och gärna lite vaselin eller cocloine i väcket.
Mvh Ellenfyrkant
Kanske styla öronen med lite hårvax oxå *hehe* Vilket bestyr egentligen..

Zelda har haft SÅ jobbiga öron! När vi fick henne så var de jättefina men vid tandlossningen och första löpet så försvann det.
Testade med alla råd jag fick höra. Men nu kör jag med häftmassa, en liten bit längst ut på tippen och så mycket så att örat precis kommer i den tippningen den ska.
En tredjedel av örat har jag för mig. <- rätta mig vid fel.
Men nu tippar de fint, men hur det blir om man tar bort häftmassan…det vill jag inte veta.
#13 Lycka till Soffe. Din hund är ju lika underbar även om den har stående öron. Insidan räknas
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
#14 Jo jag vet :-)
Poitsus öron lade sej helt av sej själva, hade enbart under tandlossningen tuggummi i öronen på honom. Efter det har han helt perfekta öron.
Ressu däremot väntade jag för länge med att lägga tyngder och det straffar sej nu. Han har en liten vipp men då han blir uppspelt har dom en tendens att resa sej. Jag har provat limma hans öron men det gillade herren inte alls utan skrapade sej som tokig för att få bort det. Häftmassan hålls inte och plåster passar inte hans öron av någon anledning. Så nu kör vi med tuggummi igen. Har hittat en sort som inte är skadlig varken för hunden eller hans öron.
Så mitt råd för sheltieöron är att inte vänta för länge med tyngderna. Vid första tendens så ska man lägga tyngderna och hoppas på att detta inte är för sent.
Nu har jag dock tur med vår nya hund. Ingen risk i världen att hon får ståöron 
Tindra har alltid haft relativt bra tipp på öronen, men när hon bytte tänder och när hon fick valpar så reste dom sig lite grann så nu har hon inte lika mycket tipp som hon har haft. Jag har provat ett speciellt kladd som jag fått från hennes uppfödare och så har jag provat häftmassa.
Enya har hittils jättebra öron. Hon har superfin naturlig tipp på öronen.
Jag undrar om det är lite bundet till färgen? För jag tycker att det verkar vara oftare att sobelshelties har problem med tippen på öronen än t.ex. trefärgade.. Fast det kanske bara är av ren slump.

#17 Har aldrig tänkt på det, det kanske är något att tänka på.
//BrightGloria
- Hemsida

#19 Ja precis :P Att/ om muskulaturen byggs upp i öronen syns inte sålänge man har någon tyngd i, men vänta tills man tar ur det då ni ;O
Har inte Ronja lite för tung tipp ?
Mvh Ellenfyrkant

#20 Jo, det såg nästan så ut. Men det kan ju vara tillfälligt
//BrightGloria
- Hemsida
#20 domarna har alltid kommenterat att dem har varit bra, och så länge dem inte står upp är jag nöjd, dessutom tippar dem lika mkt på båda sidor vilket jag tycker är super! dock kan man ju undra hur man gör för att få öronen mer "stående" 

#22 Ja, man lär sig lite varje dag. Men har lärt mig att öronen ska tippa 1/3 av örat. Om jag inte har fel.
//BrightGloria
- Hemsida

Ta glycerol och vetemjöl och blanda ihop till en kletig deg och försök sedan att fästa fast degen längst ut på tippen så vippar öronen ned sej. Det torkar efter ett litet tag och sitter sedan rätt länge. Skulle det släppa är det ingen fara om hunden äter upp det. Så gjorde vi på min hund när han var valp och det har hållit tills aldeles nyligen. Och nu är han snart 9 år. Men vi har satt ditt klumpar igen och nu är de åter fint nedvippade. Bara att ta vatten och skölja bort sen också.

#24 Det låter ju jättebra SummerBreeze!
Detta har fungerat bäst på Zelda:
Kleta in "en tjock salva" på örontippen och sedan borsta på (med en tandborset dyl.) barnpuder, klet, barnpuder, klet, parnpuder. Tills det ser okej ut. Massera in "Apotekets flytande Glykos" i öronvecket där örat ska vikas och titta sedan om det ser okej ut.
Nu tippar Zeldas jättefint men ställer de sig upp igen så testar jag ditt tips Summerbreeze!
//BrightGloria
- Hemsida
Ja kör blytyngder som ja limmar på. Funkar fint och bli bra tipp på min.
Har foton och beskrivning på min hemsida druttizen.se
Tyvärr han han envisa öron men bästa sätter för vacker vipp har det varit!
Funkade på pappas collie galant och nu slipper han tyngderna, men min får dessvärre fortfarande kämpa på

#25 Fick tipset av Cliffs uppfödare =)
När ni skriver kludd.. Vad menar ni då för kludd? Jag hoppas att min prins får tippöron och jag kommer minsann va snabb med att sätta dit kludd vad det nu innebär för något.. Häftmassa, tuggummi eller?

För mig är kludd häftmassa.
//BrightGloria
- Hemsida
Okidoki.. Jag kommer nog be uppfödarn hjälpa mig med det, hon är ju så van..

#28 Häftmassa kallas kludd :) Men man kan använda tuggummi om man tycker det är bättre. Råder dig dock att avstå från det, jag tog tugguggummi en gång tillfälligt (och aldrig mer) då jag upptäckte att kluddet trillat av och inget fanns kvar. Har du lyckats få tuggummi i håret någon gång…. ?
- Isåfall vet du vilket helvete det kan bli att få ur allt ;)
Mvh Ellenfyrkant
#31 Nä tuggummi är inte kul att få i håret.. Väldigt svårt att få bort.. Men sitter häftmassa bra på deras öron då? Visst är det bra klibb på dem, men kan ju ramla av lätt beroende på vad det är för material det sitter på..

#32 Ja precis, om man bara trycker dit en klutt ramlar de hur lätt som helst tycker jag.
Så kan väl skriva hur jag gör :)
Jag viker undan allt hår där jag vill sätta kluddbiten, trycker dit den och viker mazza hår över, sedan trycker till. Då ska den allt sitta ett tag :) Sen beror det ju på om hunden kliar sig i öronen också :P Men mina kluddbitar brukar sitta ett bra tag ^^
En fördel om ens hund har lust att sitta stilla under tiden *fniss*
Lycka till ;D
Mvh Ellenfyrkant
#33 Hehe.. Ska bli spännande när den tiden kommer om min prins öron inte vill tippa, hjälp.. Men häftmassa verkar ju va en bra metod iaf.. Sen kan man massera dem oxå, men vet inte hur bra det hjälper..

#34 Det har jag gjort någon gång ibland, gärna cocoline (sadelfett) eller vaselin i vecket också.
Men folk har olika uppfattning om hurvida det funkar precis som med de flesta metoder.
Mvh Ellenfyrkant
#35 Ja precis..
#16 Det vet man aldrig, haha, det hade sett ganska kul ut med ståndöron på en cocker :D Fast dom passa sääkert mycket bättre med hängöron
När det gäller Frankie så måste jag erkänna att det var många gånger jag höll på att bryta ihop över hans öron, som trots alla möjliga metoder reste på sig. Den första metoden var den som SummerBreeze (#24) beskrev. Den metoden rekommenderade Frankies uppfödare. På Frankie fungerade inte detta särskilt bra, hur mycket jag än tog på öronen så reste dom sig upp. Och jag började ändå direkt då öronen började resa på sig vid tandlossningen. Nästa metod var "kludd-metoden", då tog jag häftmassa och tryckte fast, såg även till att få fast hårstrån så dom satt bättre. Men dessa lossnade hur väl jag än satt fast dom. Metod nummer 3 var tuggummi-metoden, tryckte fast ett tuggummi i varje öra. Dessa satt som berget, men ledde dessvärre till att Frankie fick eksem i öronen. Så jag fick raka(!) bort dom. Fy vad jag kände mig som en djurplågare då, denna metoden rekommenderas verkligen INTE. Metod nummer fyra var massage-metoden, fungerade faktiskt till viss del. Öronen var perfekt tippade i sisådär… 10 minuter kanske, sen stod dom upp som rävöron. Detta gjorde jag säkert 100 gånger. Men sedan gav jag upp, Eftersom han ändå var för hög och aldrig skulle kunna ställas ut, plus att hans öron inte verkade vara skapta för att vippa, så fick man acceptera hans ståndöron:) Men jag tycker han passar perfekt i sina rävöron;) hihi
Skickar med en bild på när han hade tuggummi i öronen.
Hehe :-) Han är söt som han är ändå!
Gusti har naturliga vippöron men tyvärr så är de för tunga o vippar för mkt enligt domare. Jasper har ståöron.
Tycker att har sheltien naturliga stå eller vipp öron så låt dom vara, rasen ska ju vara sund så varför mickla m naturen? Min åsikt bara…
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Jag uppskattar vippöronen, tycker det gör så otroligt mycket av Sheltiens utseende.
Har kämpat massor med Pixels öron, det vänstra örat är extra rebellisk. Har haft kludd i sedan 10v ålder och har det fortfarande. Har hört om lim-metoden men lästa någonstans här i tråden att man satt kludden i vecket ist för örontippen. Hur tycker ni dom olika metoderna fungerar? Finns ju alltid en risk att örat kämpar imot med kludd. Läste också att dom kan resa sig vid valpning, är det vanligt? Min tjej är 8månader nu så det är kanske dags att inse att öronen vunnit?
Villa gärna få svar, kan vara bra att veta inför nästa bebis. :S
Mvh/S&P
#41 Ang. valpning så kan öronen absolut resa sig. Tindra har haft bra tipp men vid valpningen så reste dom sig, inte helt men lite grann och hon har fortfarande tyngder lite då och då (hon valpade för ett år sedan imorgon).

#41 Okey, så dom lägger sig inte själv efter valpandet igen, utan behöver börja om med hjälperna? Shit vilket jobb det kommer bli med denna damens öron

Hur länge är det lönt att bråka med öronen?
Vad jag har läst så kan det ta upp till 1 år, men sen kan jag tänka mig att det nog inte är lönt att bråka med det efter så lång tid..

#44 Tills du ger upp. ;)
//BrightGloria
- Hemsida
#43 Det är inte så för alla tikar att deras öron reser sig vid valpning men det är nog tyvärr ganska vanligt. Om du ska avla på din tik så får du väl helt enkelt hoppas på att hennes öron inte gör det.
Jag vet en sheltie som haft tyngder konstant i 2 år för att få ner öronen, men det lyckades. Först efter den tiden kunde hunden vara utan tyngder utan att öronen stod rakt upp.Men den hunden hade dom börjat ganska sent med att tynga öronen på.
Tindra behöver ha i omgångar och då har hon i kanske någon vecka och sen behöver hon inte nå mer.

Jag har en sheltie med uppåtstående öron, och en med tippade.. vi försökte på båda att få ner dem, men eftersom selma verkligen hatade häftmassan och limmet, och hon gjorde allt för att slippa, var det mer jobbigt än bra för henne. vi slutade helt enkelt. Selma har nu ett riktigt vaket intruck och hon är helt underbart vacker så :) jag tycker tippade är sött det med, men att ändra en hunds utseende för att någon någon gång har bestämt det tycker jag är lite konstigt.. inte ni som gör det, för som sagt - så länge inte hunden lider av det.. men så finns det ju hundar som gör det.. och selma har underbar päls och så, hon är lite för hög, men fin till utställning annars.. så det där med öronen.. Alfonz är selmas son och honom har vi jobbat lite mer med, hans öron är lite tippade, men åker de upp en dag, så är det bara så.. jag är i nte super intresserad av utställning, utan av agility…där får alla hundar vara med.. Lycka till med era shelitesars öron nu :) !
Mvh
Elsa

Trolls öron reste sig plötsigt i förrgår, varpå jag i panik
smörjde lite vaselin i vecket, och lite hamnade ju på tippen också, och voila, så tippade öronen igen! Jag har nu inhandlat häftmassa ifall detta inte räcker… Innan dess var jag lite ambivalent om vikten av vippöron, men nu såg jag skillnaden! Kanske man har tur och det räcker med lite vaselin då och då?
*vet att det är en gammal tråd*
Min sheltie har för tunga öron, tyvärr. Men han har en otrolig karaktär ändå! Han är min första sheltie så jag visste inte så mycket om öron, när de ska resa sig etc. Samt att jag tycker att man inte ska ändra på en hund för att den ska ses som "korrekt". Därav blev min hunds öron inte korrigerade.
Så här i efterhand vet jag att jag skulle kunnat underlätta och hjälpa hans öron att resa sig om jag bara klippt ur pälsen mer för att "lätta" på öronen så mycket som möjligt…. Men men nu har jag lärt mig mer och vet när, var, och hur en shelties öron ska betee sig och hur man kan hjälpa dem på traven.