Foder (enkät)
Vad ger ni för foder?
Vilken mängd?
Vikt och höjd på hunden?
Hull? Känns revbenen lätt när man stryker hunden över sidan?
Är ni nöjd med fodret?
Har ni testat något annat foder och varför bytte ni?
Ger ni tillskott i någon form?
Hur aktiv är eran hund?
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Vad ger ni för foder? Nutra Gold Lamm och Ris.
Vilken mängd? Jag ger dom 1dl var på morgonen och 1 dl var på kvällen. Dom äter dock oftast inte mer än högst 1 dl var per dygn, ofta inte ens det.
Vikt och höjd på hunden? Enya 8 kg ca 40 cm, Tindra 13kg ca 41-42 cm
Hull? Känns revbenen lätt när man stryker hunden över sidan? Enya: alldeles för mager, revben och ryggrad känns alldeles för tydligt. Tindra: Bra hull. Bör inte gå upp i vikt men revben känns som dom ska göra.
Är ni nöjd med fodret? Jag är nöjd med att hundarnas magar funkar bra på detta foder, däremot så gillar inte hundarna fodret..
Har ni testat något annat foder och varför bytte ni? Jag har testat bland annat ANF, Pro Plan, Robur, Royal Canin, Klass, Friskies, Eukanuba o.s.v. Antingen så har fodret gjort Tindra hård i magen eller så har hon gått upp i vikt eller så har det inte varit mättande o.s.v.
Ger ni tillskott i någon form? Förut fick dom Viacutan i maten, nu får dom shy feeder B-vitamin.
Hur aktiv är eran hund? Springer lösa på långpromenader och joggingturer (inte joggning varje dag dock) varje dag, tränar agility aktivt, springer brevid cykeln de snöfria perioderna på året o.s.v. leker med hundar i princip varje dag. Dom är alltså aktiva hundar.
Vad ger ni för foder? Pro plan lax och ris
Vilken mängd? 1dl/dag
Vikt och höjd på hunden? 35,5 cm och 5,5 kg
Hull? Känns revbenen lätt när man stryker hunden över sidan? Något för mycket hull men vi har precis bytt foder och har nog inte prickat in exakt rätt mängd ännu. Sedan är hon 8 månader så jag vill inte att hon ska få för lite att växa på heller.
Är ni nöjd med fodret? Jag tycker hennes mage har blivit kanonbra. Väntar fortfarande på om det ger nått resultat på huden/pälsen som är lite mjällig.
Har ni testat något annat foder och varför bytte ni? Doggy proffessional active, bytte för jag inte tyckte att hennes mage var bra och pälsen var lite mjällig.
Ger ni tillskott i någon form? Inget tillskott som har med näring att göra.
Hur aktiv är eran hund? Springer mycket lös på promenaderna, leker ofta med andra hundar och med mig. Normal motion för en yngre hund under tillväxt. :)
Vad ger ni för foder? Hills Healty mobility
Vilken mängd? Lite mer än 1dl dag och sen 1 dl kväll. (Medium-Large kulor, så han får tugga ordentligt - han är hetsätare)
Vikt och höjd på hunden? 45 mank, 13,8 kg.
Hull? Känns revbenen lätt när man stryker hunden över sidan? Han har bra hull. Revben känns lite (lagom). Veterinären tyckte han kan gå ner nått hekto och jag håller med.
Är ni nöjd med fodret? Frisk päls och bra mage. Inget att påpeka :)
Har ni testat något annat foder och varför bytte ni? Uppfödaren hade Doggy och jag bytte rätt så direkt till Royal Canin. Doggy har för lite näring och bra ingredienser. För mkt spannmål i ica-köpta mat. Royal Canin fick jag byta bort då han fick tjocktarmsinflammation. Hills passade tarmar och päls bättre.
Ger ni tillskott i någon form? Nope, inget! Allt bra finns redan i fodret! Omega 3 och allt annat bra :)
Hur aktiv är eran hund? Promenader, mkt kontakt övningar. Utmaningar på promenaden som att gå under nått- igenom nått eller annan agility liknelse. Han går agility kurs en dag i veckan. Har inte så mkt möjlighet till att gå lös dagligen då vi bor så centralt, men ibland om kvällarna så passar jag på.

Vad ger ni för foder? Pro Plan Kyckling för små hundar
Vilken mängd? Knappt 1 dl/dag
Vikt och höjd på hunden? 36-36½ cm, väger kanske 6-7 kg (har ingen våg, så jag gissar)
Hull? Känns revbenen lätt när man stryker hunden över sidan? Lite för mycket hull, inte fet men skulle behöva minska lite.
Är ni nöjd med fodret? Jao. Det är för kraftigt för Pixie, då hon tillhör hundtypen som blir tjock av "luft o kärlek" ;) Annars är hon bra i magen, fin i päls o pigg annars.
Har ni testat något annat foder och varför bytte ni? Hon åt Royal Canin Mini Junior de första veckorna som valp, hon började dock matvägra rejält, fes o var kass i magen med jämna mellanrum så jag bytte till Pro Plan lax o ris. Valde senare att byta till kycklingvarianten.
Ger ni tillskott i någon form? Ska börja ge laxolja på maten.
Hur aktiv är eran hund? Vi är ute o går (hon går oftast lös) några timmar om dagen. Joggar ibland, har precis börjat cykla med henne. Träning några pass om dagen (agility, lydnad, "cirkus" etc.). Så fort vi kan så far vi ut på tur med hundkompisar så hon får springa o härja av sig. Ganska aktiv alltså.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Vad ger ni för foder? Nutra nuggets maintenance
Vilken mängd: Ca 1 dl morgon och kväll.
Vikt och höjd på hunden? Väger ca 13,5 kg, och ca 41 i mankhöjd
Är ni nöjd med fodret? Köpte detta foder för att få ner honom lite i vikt, vilket han har gjort nu så får se om jag byter till annan nutra nuggets sort eller eventuellt Pro plan.
Har ni testat något annat foder och varför bytte ni? Han åt tidigare doggy hos den förra ägaren men jag bytte till detta.
Ger ni tillskott i någon form? Nej.
Hur aktiv är eran hund? Vi går mycket promenader. Där han oftast är lös. Lite aktivering som hopp över stockar osv sker under promenaderna. Träning hemma, går kurs en gång i veckan snart. Planer för agility och lydnad så småningom.

Vad ger ni för foder?
Carrier Lamm & Ris
**Vilken mängd?
**Zelda: 4dl/dag
Meya: 2,5dl/dag
Vikt och höjd på hunden?
Zelda: 40cm, vikt: 8-9kg
Meya: 34cm, vikt: ~6kg
Hull? Känns revbenen lätt när man stryker hunden över sidan?
Zeldas revben känns tydligare än Meyas. Men man känner dem på Meya med.
Är ni nöjd med fodret?
Ja, det fungerasr jättebra
Har ni testat något annat foder och varför bytte ni?
Vi hade Royal Canin först, men jag bytte till Carrier eftersom det är bättre för känsliga magar.
**Ger ni tillskott i någon form?
**Nej, om inte korv räknas. :P
**Hur aktiv är eran hund?
**Zelda: Superduper jätteaktiv. Kan springa hur länge som helst. Älskar att röra på sig och vi tränar och tävlar agikity regelbundet.
Meya: Hon är lite mer "dämpad" än Zelda och kan behärksa sig mer om man säger så. Så fort hon kommer in på agilitybanan så blir hon superhunden.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
**Vad ger ni för foder?
**Mina vuxna shelties äter Hill's Science Plan m. kycklingsmak. Valpen på 5½ månad äter Royal Canin Mini Junior.
**Vilken mängd?
**Frankie får 2½ dl/dag och Love 2 dl/dag. Kazper får 3 dl/dag.
**Vikt och höjd på hunden?
**Frankie är ca 41cm och väger ca 11 kg. Love är ca 39,5 cm hög och väger ca 8.5 kg. Kazper är ca 33 cm hög och väger runt 4,5 kg.
**Hull? Känns revbenen lätt när man stryker hunden över sidan?
**Ja, men man känner revbenen tydligare på Frankie än på Love. Love har så mycket löst skinn som han inte vuxit i ännu och det gör det lite svårare att känna det på honom. Men han är inte överviktig iallafall. Kazper har sitt valphull men man kan ändå känna revbenen när man känner över huden.
**Är ni nöjd med fodret?
**Jag är väldigt nöjd med Hills-fodret. Hade tidigare pedigree och det fungerade, men nu när jag bytt till hills märker man skillnaden tydligt på päls och att hundarna är mer aktiva nu. ag är även nöjd med royal canin-fodret till Kazper men jag kommer byta till hills när han är lite äldre.
**Har ni testat något annat foder och varför bytte ni?
**O ja, Frankie är nog en av världens krångligaste hundar så honom har jag testat det mesta till. Som liten åt han ANF (lamm&ris) och det avskydde han. Då provade vi istället med beneful och det gillade han men han blev dålig i magen av det. Då testade vi eukanuba och det tyckte han var blä. Likaså nutra nuggets, royal canin, proplan och friskies. Sedan provade vi pedigree och detta gillade han. Därför fortsatte vi med detta tills han var ca 3½ år gammal. Då fick vi redapå att pedigree inte var så bra så därför åkte vi till veterinären och fick några prover av hills. Lamm och ris var inte alls populärt. Däremot kyckling tyckte Frankie (och även Love som nu också bodde här) var jättegott. Så därför blev det just hill's science plan med kycklingsmak:)
**Alla tre är heltokiga i frukt och grönsaker så de får lite frukt och grönt varje dag. Favoriten för Kazper och Frankie är banan medan Love föredrar gurka;)
**Frankie tränar jag i agility. Love tränar jag endast i vardagslydnad och Kazper är ännu valp så honom tränar jag inget annat än miljöträning och lite vardagslydnad med. Jag promenerar med de vuxna hundarna ca 2-3 timmar varje dag och Kazper ca en halvtimma.
Vad ger ni för foder? Royal canin medium, 11 - 25 kilo
Vilken mängd? 2 deciliter om dygnet, uppdelat på två.
Vikt och höjd på hunden? ca 5 kg, 37 cm hög
Hull? Känns revbenen lätt när man stryker hunden över sidan? Ganska bra hull. Revbenen känns men står inte ut/syns alls.
Är ni nöjd med fodret? Nja, just nu matvägrar Dennis, så det är väl lite sisådär. :/
Har ni testat något annat foder och varför bytte ni? Nej, detta foder fick vi rekommenderat av uppfödaren och vi har alltså fortsatt med det.
Ger ni tillskott i någon form? Nej, det är nästan aldrig nån bra idé att experimentera med vitaminer osv om man inte kan sina saker. Dock lite falukorv som belöning ibland.
Hur aktiv är eran hund? Ska gå en grundkurs i agility med honom i slutet av månaden, så lite förebyggande träning där. Minst en halv timme - timmes promenad i skog per dag, allt som allt blir det väl ca
2 - 3 timmar promenad per dag, plus att han får leka lite i vår rasthage på sisådär 250 kvadrat. :)
**Vad ger ni för foder?
**Mina hundar äter Acana (för tillfälligt Ranchland)
**Vilken mängd?
**Sheltie: ca 2,5 dl. Dv pudel: ca 1 dl.
**Sheltie: ca 14 kg, 47 cm. Dv pudel: 6 kg, ca 35 cm.
**Lagom hull. Revbenen känns vid lätt tryck med fingertopparna.
**Är ni nöjd med fodret?
**Jag är jättenöjd!!
**Min dv. pudel har nog testat de flesta kvalitets foder på marknaden då han alltid varit väldigt kräsen. Min sheltie är uppväxt på RC men bytte då båda hundarna började få klåda samt att jag hellre ville ge dem spannmålsfritt foder.
**Som "tillskott" till fodret ges Nordic SP+. Sommartid får de Fixodida.
**Dv. pudeln är lagom aktiv. Går långpromenader etc. Min sheltie är mycket aktiv och tränas regelbundet i agility.
**Vad ger ni för foder?
**Arion maintenence small breed
**Vilken mängd?
**strax ca 1 del/ giv
**7,5 kg ca 37cm
**Lagom hull. Revbenen känns vid lätt tryck.
**Är ni nöjd med fodret?
**Jag är jättenöjd!
**Har haft RC hon tycker om det ett tag men helt plötsligt slutar hon bara äta och det problemet har vi inte med detta foder.
**Nej
**Lite lagom aktiv med långa promenader i skog och mark lite spår och person sök, sen ska vi börja lite smått med agility
http://beautywithsofia.wordpress.com/
Vad ger ni för foder? Mina båda får ProPlan lam och ris
**Vilken mängd?
**Tuva får 1 dl och
Poca får 1,5dl (+ lite vatten) morgon och kväll.
**Tuva är 33cm och väger 6kg!! (lite smått upprörd, hon får definitivt inte ligga över).
Poca 35,5cm och väger runt mellan 6,5 och 7kg. (har inte vägt på länge)
**Tuvas revben kan man känna vid tryck, däremot om hon är blöt så känns de lättare.Pocas hull och vikt är jag supernöjd med och här känner man revbenen lagom mycket.
**Är ni nöjd med fodret?
**Jag är väldigt nöjd med fodret, dom är bra i magen och all "skit" de får i sig i skogen kommer ut normalt (inga spyor eller dåliga i magen).
**Vi har testat en hel del.. Jag är jätte nöjd med hallas foder, kyckling och ris - men det är för stora säckar och jag hinner inte komma ner till botten innan säcken har gått ut.. Sen har vi testat Arion, vann en säck. Och det ska Pocahontas kanske äta sen :) Men än så länge har jag råd med ProPlan och då får de äta det. :P
Jag försöker ge Tuva ett så bra foder som möjligt då hon är känslig och hade en väldigt lång period då hon vaknade på nätterna och spydde upp all mat.. Så måste jag byta foder någon gång i framtiden så är det Pocis som får byta och inte Tuva.
**Till och från. Utöver de vanliga promenaderna så tränar vi agility, trix, spår, lydnad, fjantig-heter, budföring mm. Men allt hänger på väder, humör, tid och så. Daglig aktivering på minst 1h är såklart ett måste - mest för mig skulle jag tro ;)