Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 3219 ggr
dogg
0

Vilket prepaprat-dvärgbandmask-sheltie?

Hejsan! En bekant ska resa till Norge gick till apoteket och frågade om avmaskningsmedel men ändå blev det fel, hon fick med sig hem ett preparat där det står att det inte ska ges till collie raser då de kan vara överkänsliga. Vilket preparat är det som jag kan ge till Robin nu när vi ska till Norge? Är det någon här som avmaskar mot dvägbandsmasken och brukar använda något speciellt medel till sina sheltie hundar? Tacksam för svar. Mvh Ulrika

emma93
0

Jag gissar att det var Milbemax sin din bekant fått med sig? Det verkar vara få som arbetar på apotek som vet om just det överkänsligheten som biverkning till Milbemax. Varje gång jag frågar efter avmaskning så rekommenderar de Milbemax och har ingen aning om just risken för överkänslighet (trots att det står nämnt om man läser om det). Misstänker starkt att Milbemax marknadsför sig väldigt starkt hos apoteken jämfört med de andra preparaten, för annars vet jag inte varför det alltid rekommenderas;)

Jag ger mina Drontal och Droncit när de avmaskas inför/efter resor. När jag bodde utomlands så avmaskade man med dessa preparat regelbundet men varierade mellan de två så att inte det skulle uppstå resistens.

/emma93

Kitten86
0

Även jag har använt mig av droncit/ drontal medel. Minns inte men något av dem är ju just för dvärgbandmask också medans den andra är för "vanlig" mask…

Hmm, mysko. De som jobbar på apoteket borde ju vara medvetna om att vissa preparat inte passar vissa raser etc, precis som att vissa mediciner "krockar"…!! Man litar ju på personalen när man ber om hjälp!

Erlingsdotter
0

Jag har samma erfarenhet av apoteket de rekommenderar gladeligen Milbemax och de ville först inte tro mig när jag sa att det ej är lämpligt till alla hundar pga risk för överkänslighet!

Själv använder jag Drontal Comp och är nöjd med det!