Vräkt pga lämnat hundens "hög"
En man i Skåne tror jag det var,, läste om detta i veckan i en tidning. Hur som helst denna man bodd emed sin hund i lägnehet och har dagligen ratsta sin hund på gräsmattan utanför sitt hus, och har under denna tid inte tagit upp efter sin hund som uträttat sin behov där under 6 månander dagligen. Alltså fanns det en hel del högar på dennna gräsmatta.
Nu har mannen blivit uppsagd och vräkt från sin lägenhet. Tycker ni det är rätt att säga upp ett hyreskontarkt på dessa grunder? Jag kan inte tänka mig att mannen inte fått varningar under denna tid som det här pågott. Så det tar jag för givet att han fått och struntat i dessa. Att jag gör det är nog grunden för att kunna vräka, Man måste väl varnas först.
Men på ett sätt tycker jag det är helt okey, Bor i ett bostadsområde själv. Plockar upp alltid efter mina hundar.. Känner ett visst obehag då man är ute runt husen och ser alla fina högar som ligger runt, Okey dom är inte mina, men känslan kan komma då jag har tre hundar.. Aha nu tror dom bergis det är mina hundar som lagt en hör här, det tog en bra tid innan jag slutade plocka upp efter andra.. Men jag lärde mig att dom som bor i omårdet känner mig och har sett mig tusen ggr ute med hundarna,, Dom vet jag jat tar upp. Men det är det med känslan som var så jobbig..
PÅ vägen ner till garaget måst eman gå på gångvägen, den gräsmattan som är det är rena minfältet!! Usch och fy tycker jag.
Vad tycke roch tänker du, om både vräkningen och alla högar som finns ute runt husen där man bor.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag tycker det är helt rätt. Alla de som bor där har ju rätt till gräsmatta och området som tillhör huset. Det liksom ingår i hyran. Missköter man sig och trots varningar inte gör någon förändring så är det enligt mig helt rätt med vräkning
Nej, jag personligen tycker inte att om man inte plockar upp någon "hög" från gräsmattan. Så är det inte tillräcklig grund för att bli vräkt. Men om man lämnar så mycket högar att det faktiskt påverkar bostadsområdet. Ja då kanske. Har mannen även fått ett antal varningar så kanske det hade varit annorlunda dock. För det är verkligen inte trevligt!
Jag kan ju berätta en liten historia. Vi bodde i lägenhet för ett par år sedan med Ronja och Viggo. Ronja har alltid varit lite stressad av sig som hund, och detta resulterar ibland till en dålig mage. Den här dagen mådde hennes mage inte alls bra. Och det var verkligen AKUT ut. Jag brukar inte rasta hundarna utanför lägenheten, utan brukade dra mig mot skogsområderna när hundarna skulle få utföra sina behov. Givetvis har jag alltid plockat upp också efter dom.
Just den här gången så satte hon sig med en gång när vi kom utanför porten. Stackarn. Jag plockade upp efter henne och plötsligt så kommer en man nästan springande mot mig. Jag har aldrig sett honom förut på området, men han var helt röd i ansiktet och skitarg. Han berättade att jag verkligen inte får rasta mina hundar här. Frågade mig om jag "hade tyckt det var trevligt om någon hade rastat sina hundar på min trädgård" och dumförklarade mig totalt. Dessutom hävdade han att jag BRUKAR rasta mina hundar där. (Vilket ALDRIG hade skett innan). Jag förklarade läget att Ronja var dålig i magen. Men nej, det kunde han inte ta i beaktning. Han sade att om han såg mig rasta hundarna där igen så skulle jag få se på annat. Sedan svor han och mummlade iväg till sin bil och körde iväg.
YTTERST otrevligt alltså. Förutom att han hotade mig kom han med falska anklagelser. Jäkla människa. (precis då kände jag för att mata mina hundar med lasange eller liknande och sedan låta dom skita allt dom kan i hans trädgård)
Vi gick i alla fall vidare. Jag stannde lite vid sjön och skulle svara på ett SMS i lugn och ro. Jag stod vid vägkanten och hundarna satt bredvid. Plötsligt ser jag att det är en bil som kör lååångsamt förbi och stannar strax bakom mig. Och vem är det som kör bilen? Jo, den där gubben! Han stirrade på mig och såg allmänt arg ut. Jag fortsatte då gå långsamt och då backar bilen efter mig! Jag var arg som ett bi! Och dessutom tyckte jag det var väldigt otrevligt! Usch… lyckligtvis såg jag aldrig denna människa igen.
Mvh Emelie 
Självklart så skall man plocka upp efter sina hundar! Har killen fått tillsägelse innan så är det ok att han blir vräkt. Frågan är om han kommer att fortsätta på detta vis på det nya stället, och bli vräkt därifrån också eller om han lärt sig sin läxa?
För över 30 år sedan var jag ute med min lilla valp och han satte sig och kissade i ett dike. Då kom det en gubbe och sa till mig att jag skulle plocka upp efter hunden.-Det blir svårt sa jag eftersom han kissade! -Den satt ner sa gubben, alltså sket den(ursäkta språket men han sa så) och då får du plocka upp skiten. -Det gör jag alltid ,sa jag och upprepade att hunden hade kissat. - Den satt ju ner. sa gubben igen. Då blev jag arg och sa väldigt tydligt till honom: Alla valpar sitter ner när de kissar, även hanvalpar och vet du inte det så kan du ta reda på det om du har något intresse av hundar! Sen gick jag. efter det sa gubben aldrig någonting och jag mötte honom ofta!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Tycker man ska plocka upp där andra ser, däremot plockar jag aldrig upp i skogen. Ser ingen anledning då Lexie bajsar mindre än ett rådjur. Men att bli vräkt? Nej fy! Herregud, tycker det är på tok för överdrivet.
Som redan nämnt så lär mannen säkerligen fått varningar, och jag kan då knappast tänka mig att han skille bli vräkt efter att det bara hänt någon gång eller två.
Jag förutsätter ändå att det finns någorlunda "bevis" för att just han inte plockar upp. Att det finns idioter till människor som påstår både det ena och det andra har jag själv god erfarenhet av. Jag har blivit kallad djurmisshandlare för att jag använder spö när jag håller på med mina hästar. Men jag slår dem aldrig någonsin, jag använder dem enbart som pekpinnar, hästarna lyssnar på om jag höjjer eller sänker det för att höja eller sänka farten t.ex. De är totalt orädda för det i sig. Men tydligen skulle dom anmäla mig om dom såg mig använda spö igen…
Men jag tycker det är helt rätt, kan inte människan plocka upp hundskit bland folk så behöver han inte vara bland folk heller. I skogen tycker jag inte heller att man behöver plocka upp (förutsatt att det inte är nästa stigen, eller om folk brukar orientera eller liknande där), så då kan han gott flytta ut i skogen om han är för lat för att plocka upp skiten. Eller trampa i hundskitt på sin egen gräsmatta i ett radhus åtminstone…
Hakuna matata!
#5 Gillar ditt inlägg mycket, Då det ligger så mycket i det du säger, Ang häst så känner jag igen en viss del. Då det fanns några i grannstallet som tyckte jag var "elak" då jag ibland red förbi deras stall med en körpisk i handen.. Den var ju lite längre ujujuj inte bra det…Men då hästen var en hingst så tycker jag att det ska vara ett spö med då man är ute med han bland alla fina ston runt om,, det säger ju inte att han fick pisk, men att den fanns där räckte..
Är själv så trött då man är ute här där man bor och kan inte gå på gräsmattan,, det är som ett minfält av högar..Flera av dessa är gjorda av "småhundsägare" har man någon gång sagt något som "Du kan få en påse av mig" antingen blir det ett utbrott eller näe det är så lite så det gör inget!! Lite är lika äckligt att kliva i det med!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag håller med föregående talare. Likaså det om att folk inte plockar upp hundskit på trottoaren, jag plockar alltid upp efter min hund och tycker att det är dåligt av andra hundägare att inte göra det. Det finns så bra bajspåsar nu för tiden och här hos oss finns det även bajspåsstationer eller vad det nu heter upphängda lite överallt där man brukar vara ute och gå med hundarna och även soptunnor till just hundbajs.
//Jonnix