Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 3957 ggr
Cassii
0

Schampo & Balsam

Vad använder ni för schampo till era hundar? Använder ni även balsam? Vad för något? Glad Fönar ni även efter badet?

Sofiatinnert
2

jag kör K9 schampoo och balsam sen fönar jag såklart. Imellan baden så kör jag en liten raggar dusch då tar jag K9 spray balsam och sen borstar jag igenom henne och hon blir som ny haha ;)

http://beautywithsofia.wordpress.com/

Kitten86
0

Jag har testat både Espree och LCD (tror jag det heter) och har varit mest nöjd med det sistnämna. Men kommer här framöver att köpa K9 då jag har hört så mycket bra om det, samt att jag hört att det ska vara jättebra för just sheltiens päls. Brukar bara använda schampo och sen balsamspray vid behov. Kommer nog att köpa och använda både schampo, balsam och balsamspray (vid behov) av K9.

TS: Vad avänder du till Lexie?

Cassii
0

Kul att höra :)

#2 Har kört Espree och ett tag vanligt människoschampo, fy på mig. Well, har nu äntligen köpt hundschampo igen och det blev K9. Vi köpte endast schampoo och jag har aldrig fått Lexies päls så fin! :)

Beckibus
0

De gånger Iza badar är det oftast med ett lavendel luktande schampoo som mamma och mormor köper ;) så borstar jag både innan och efter.. :)

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

sissie
0

#2 Jag tror det är PCL du menarFlört.

Jag själv kör med Prob schampo. Då min tuffla har lätt för att få kvisslor m m. I och med att hon är naken kines så har hon ju ingen päls, men hennes hud mår finfint av det.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

emma93
1

Jag har kört med oparfymerat barnschampo nästan jämt (ja…fy på mig också:-P). Jag har inte riktigt blivit kompis med de hundschampon jag provat, men borde försöka hitta nåt jag tycker om (jag vet:)). Balsam använder jag aldrig på dem, nån gång har jag haft spraybalsam innan uppborstning men det har nog egentligen inte varit nödvändigt. Vatten funkar lika bra.

/emma93

[toftaholmskaniner]
1

K9 är ett fantastiskt schampoo/balsam och spray. Har ni inte provat det så prova :) Sen kommer ni köra det livet ut.

Starfall
0

Jag har tidigare använt Espree schampo+balsam, men har precis bytt till K9 schampo + balsamspray. K9 verkar jättebra, kommer nog fortsätta med det :)

Kitten86
0

Ni som använder K9, använder ni schampoo + balsamspray eller alltihopa dvs schampoo + balsam + spray?

Vet inte hur jag ska göra… Vad som blir bäst?

Cassii
0

#9 Använder bara schampo Glad

[toftaholmskaniner]
0

Schampoo för det mesta. Bara när hon ska vara extra fin som det blir spray efteråt.

Kitten86
0

Ingen som använder K9 Balsam? Helt onödigt eller?

Hazel
0

Espree använder jag det är super och mycket drygt, finns även för fällande hundar och det funkar faktiskt.

Tinwe
0

Jag använder bara K9 schampo och tycker det är bra hittills (har bara testat det en gång) :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Kitten86
0

Inhadlade K9 i förrigår så till nästa dusch blir det att prova. Hon på affären rekomenderade att använda både shampoo och balsam (säkert för att sälja mer)och tänkte att det är ju värt att prova, om inte annat till min dv pudel, så får vi se….

För fällande hundar? Har jag inte hört. Ska det hjälpa dem att fälla snabbare då eller?

Sofiatinnert
0
Kitten86
0

Tack! Låter inte helt illa…. Men nu ska jag ge K9 en chans, men då vet man att det finns Skrattande

sissie
1

Generellt för alla schampon och balsam är detta:

Ett schampo öppnar upp hårstrået så att det rengör även mellan de fjäll som hårstrån består av. Balsamet stänger igen dessa fjäll igen så att hårstrået inte blir lika snabbt smutsigt mellan fjällen igen. Fjällen stänger sig visserligen igen sig själva efter ett tag när hundens naturliga fetter återbildas med det tar flera dagar. Så balsam håller pälsen ren längre helt enkelt. Plus att pälsen tovar sig mindre och nöts mindre vid borstning.

Om man vill använda balsam är upp till var och en, men jag rekommenderar att man använder någon form av balsam eller spraybalsam direkt efter tvätt under den tiden på året när man tvättar sin hund oftare än varannan vecka. I alla fall om man tänker ställa ut sin hund och bibehålla en hög pälskvalité.

Det finns 2 i 1 schampon och valpschampon. De öppnar inte upp hårstrået utan bara tvättar ytan. Dessa ger en viss balsameffekt så att man kan utesluta balsam.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg