Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettdebatt
Läst 1298 ggr
medde
0

OT/ Fetmakatt

En katt försökte räddas av en vetklinik. Men katten ahr nu avlidit pga att lungorna inte rent ut sagt andas åt denna katt. Hur kan man driva ett djur till det här stadiet undrar jag. Vilken plåga detta måste ha varit för katten.

Hur reagerar ni om ni ser ett djur som är övergött eller på tok för smal ute. Undrar ni till ägaren om djuret är sjuk och i så fall färsöker ge lite råd?

Läs om katten här

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sissie
0

Det är så hemskt att se övergödda djur. Jag får se en del på jobbet. Och det är jättesvårt att konfrontera matte eller husse om det. Tyvärr är det oftast mattar i sammanhanget. Hussar har oftare slimade hundar.

Det är jättejobbigt faktiskt. Ofta ställer matte frågan efter ett foder som hennes kräsa hund vill äta. Och då har hon en tunna i kopplet som lätt skulle klara flera veckor utan mat. Och lightfoder är det inte tal om för det ratar hunden.

Nu har vi tack och lov fått en våg på jobbet nyligen, så nu kan vi alltid använda den för att påvisa fetman på ett enklare sätt.

Det är nog lättare att gå på någon som vän eller bekant om deras hundars knubbighet. Då kan man ta upp det på ett mer skämtsamt sätt så att man får igång en diskusion.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
1

#1 Det låter ju helt perfekt tycker jag, för många gånger kan det kännas som man stöter sig om man påpekar om en annans hund.. Matte/huse  kan bli lite stötta. Men som ni har dte på jobbet är det ju superbra. För det är en form av vanskötsel tycker jag..

Sackum
1

Fyfan så vidrigt! Senast idag var det några i skolan som satt och gapflabbade åt bilder på riktigt feta katter, just den inställningen som jag hatar så.. Hur kan man tycka det är roligt, coolt och sött med vanvårdade djur? Men så länge det inte är deras egna djur det handlar om ser jag väl ingen anledning att gå in som världens glädjedödande moralkärring…

medde
1

#3 Precis som du skriver, jag tror många inte upppfattar att ha ett djur i det skicket är en form av djurplågeri.

Kitten86
0

Jag fattar inte hur en människa kan se detta som okej??!! Djuren är ju varken söta eller har ett meningsfullt liv….

Men visst är det svårt att ta upp med husse/matte. Oftast så ses det ju som ett personligt påhopp. Är ju lättare som #1 skriver om det är en bekant då kan man ta upp det på ett annat sätt, men oftast så tar inte ägaren till sig det ändå!

Har en bekant som har en minst sagt tjock tollare hemma, men ägaren skyller allt på att hunden har foderallergi och att den går på, låga doser, kortison. Grejen är att jag sett och träffat flera hundar som går på kortison regelbundet och som ändå inte har det kroppsomfånget. Behöver jag tillägga att familjen inte heller är direkt slimmade och att hunden inte är ute och jobbar så mycket under dagarna utan mest är inomhus med sina ägare som sitter i vardagsrummet….. Obestämd

Djur ska inte behöva vara varken övergödda/ sjukligt feta eller undernärda! Är en form av djurplågeri tycker jag. Sen finns det visst hundar som knappt äter och som därmed är svåra att få att gå upp i vikt…