Frågor om Sheltie
Hej
Har lite frågor om Sheltie, bara för jag tycker det verkar vara en härlig ras 
Vad har ni för försäkring på era och vad betala ni per år (måste inte svara om ni känner att det är personligt)
Är det många Shelties som har föremålsintresse? (eller har din det?)
Vad tränar/tävlar ni med era?
Är den nervös eller rädd för något? hört att många är det
Vilkan sjukdommar finns i rasen? och hd/ed
Tips på någon kennel som föder upp friska, aktiva och föremålsintresserade shelties? 
Lägg gärna in bild på era hundar så man får se hur fina dom är! 
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Vad har ni för försäkring på era och vad betala ni per år (måste inte svara om ni känner att det är personligt): lite över 2000, har Folksam
Är det många Shelties som har föremålsintresse? (eller har din det?): Min har högt föremålsintresse
Vad tränar/tävlar ni med era?: Min är bara 15 månader, men i augusti debuterar vi i agility.
Är den nervös eller rädd för något? hört att många är det: Ne de är hon inte, eller, hon är osäker på nya människor, men det är pga. en incident som hände förra sommaren
Vilkan sjukdommar finns i rasen? och hd/ed: Crd, colobom, pra, sen inåtväxande ögonfransar och många har problem med magen
Tips på någon kennel som föder upp friska, aktiva och föremålsintresserade shelties?
: Du kan skicka pm
Skicka pm om du vill prata sheltie :)
Vad har ni för försäkring på era och vad betala ni per år (måste inte svara om ni känner att det är personligt) Runt 2000 kr på ett år blir det har jag för mig. Strax under 200 kr i månaden betalar jag. Har If på min sheltie.
Är det många Shelties som har föremålsintresse? (eller har din det?) Är väldigt delat. Vet många som har stort föremålsintresse och flera som knappt eller inte alls har föremålsintresse. Min har ett stort föremålsintresse och älskar att jobba med att hämta/ bära lyfta saker man ber honom om.
Vad tränar/tävlar ni med era? Jag tränar lite drag och lättare WP. Annars tränar och tävlar jag huvudsakligen i agility. Visst blir det tricks träning och sånt med… Har tänkt mig att någon gång testa på vallning, flyball och rallylydnad.
Är den nervös eller rädd för något? hört att många är det. Nej, min är frammåt och orädd. Han kan visa en viss reservation mot vissa främmande människor, men detta släpper snabbt. Han skulle kunna följa med vem som hellst då han tycker att alla är roliga och spännande 
Vilkan sjukdommar finns i rasen? Som Cassii skriver så är det hd/ed, inåtväxande ögonfransar, crd, colobom, pra och en del magproblem som är vanligast inom rasen.
Tips på någon kennel som föder upp friska, aktiva och föremålsintresserade shelties? Skulle väl säga att alla seriösa uppfödare strävar efter att föda upp friska, aktiva och korrekta shelties med bra temperament. Tror inte man skulle kunna peka ut någon specifik för att få just en föremålsintresserad sheltie…. Jag upplever dock att den amerikanska sheltien (eller hundar efter am. linjer) är mer den arbetande varianten, än den brittiska. Men det är ju otroligt individuellt!!
Just uppfödare är svårt. Det är mycket detektivarbete.. Man får sätta sig och ha klart för sig vad man söker och sen leta bland uppfödare och försöka hitta den som stämmer överrens bäst. Men sen måste man ju känna att det "klickar" också mellan en själv och uppfödaren…
Tack för svaren! #1 Kanske Pm:ar dig sen, skriver från mobil nu så kan inte. Ska titta vidare på rasen :)
Mvh Emelie och hunden Kelly