Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 4070 ggr
Cassii
2012-05-27 16:31
0

Hosta

Hej! Jag har en fråga och behöver hjälp. Min tik har under en längre period hostat då och då, vid olika och ibland märkliga tillfällen. (Stigit av plan vid agility, vaknat på natten och hostat, även om jag bara råkar komma åt hennes luftstrupe löst så hostar hon). Ingen annan hund har blivit smittad och vi träffar hundar dagligen. Hon har även delat vattenskål med de flesta. Så inget smittsamt heller. Först trodde jag det var kennelhosta, men det är uteslutit för länge sen (träffade inte hundar under perioden jag trodde det), sen trodde en vän och jag tonsillit. Men hennes tonisiller är fina. Jag börjar misstänka att det är en tumör som kan sitta på luftstupen och då störa henne? Har ni några erfarenheter av sådant här? Vill tillägga att efter agility osv. är det mer än om vi bara är hemma och tar det lugnt, vissa dagar hostar hon inte ens medan vissa dagar hostar hon (ibland mer o ibland mindre). Har även provat att byta foder, utan resultat.

Tack för all hjälp jag kan få!

sissie
2012-05-28 00:24
0

Det kan vara noskvalster. Snörvlar hon ibland? Alltså drar in luft ljudligt?

Noskvalster har cirka 80-90 procent av alla hundar. De flesta har inga eller nästan inga symptom. Men en del kan få besvär av dem. Tex vid hög aktivitet.

Veterinären skriver ut medicin. Det finns även en receptfri medicin som man kan prova. Milbevax vet. Det är ett avmaskningsmedel som man ger hunden sin dos tre gånger med en veckas mellanrum. Det är inte supereffektivt men lindrar ett tag.

Oavsett vilken medicin man använder så är det alltid bra om alla hundens kompisar också tar medicineringen samtidigt. Förr eller senare så kommer noskvalstren tillbaka, men det kan ge flera års befrielse innan besvären kommer tillbaka, och man förlänger denna tid om även kompishundarna behandlas.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Gittan
2012-05-28 07:32
0

Har hört att mask kan ge hosta.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

sissie
2012-05-28 07:50
0

Vissa sorters mask kan ge hosta, men i dag är det inte lika vanligt med mask som för 20 år sedan tex. Milbevax vet biter på mask också.Flört

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Gittan
2012-05-28 07:52
0

Bra medicin med andra ord.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

dogg
2012-05-28 09:29
0

Hej! Vänta lite nu, milbemax ska ju inte ges till sheltie och collie, det står på bruksanvisningen att det inte ska ges till colliehundar. Vi disskuterade detta när jag skulle åka till Norge och avmaska. Därför använde jag droncit, finns drontal också. Hemma i Sverige avmaskar jag med axilur en gång på våren och på hösten men banminth. Mvh Ulrika

Cassii
2012-05-28 10:08
0

Tycker ni det är värt att prova och avmaska? Samt ge för noskvalser?

Gittan
2012-05-28 10:25
0

#5 Har aldrig använt eller kollat på Milbemax. Br att du uppmärksammat detta med collie.

#6 Ja

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Cassii
2012-05-28 10:27
0

Kanske borde tillägga att flera av henne syskon har hosta, en pga. tonsillerna och en pga. muncancer..

_Wilma
2012-05-28 15:46
0

Då jag köpte Wilma varnade min uppfödare särskilt för två avmaskningssorter: Lopatol och Milbemax

Sajtvärd på Sheltie IFokus

medde
2012-05-28 18:55
0

En bra varning om maskmedlet kanske vore sin sak viktigt!! Då menar jag i en egen tråd.

Cassi för jag fråga om hon ligger om vanligt och sover eller i vila? Ingen skillnad på det? Kurar ihop och nannar gott ,,,,,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Cassii
2012-05-28 19:40
0

#10 Ja det gör hon, vadåra? Förvånad

medde
2012-05-28 20:23
0

#11 men då är det inget, en stilla undran bara. men som hon sover som vanligt och kan kura ihop då hon sover..'

Jag hade en som hostade, vid vissa tillfällen annars pigg som attan, Men att jag då sökte till vetten var för hon ändrade sovställning låg platt på sidan och sov inte kurade ihop sig som hon brukade. Seedan började hon ligga på rygg och sova..Men det och vad som det var är inte tillhörade i den tråd, ingen trådkapning..Flört

Cassii
2012-05-28 20:24
0

#12 Kan du Pma mig om vad det var ifall du inte vill skriva i tråden? Glad

medde
2012-05-28 20:33
0

#13 Skickat