Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: beteende-och-lydnad
Läst 2475 ggr
Vixit
0

Låter ni er sheltie sova i er säng?

Hej allihopa!

Vi kommer att hämta hem vår lilla sheltievalp om två veckor. *väldigt förväntansfull*. Vi har funderat lite på var hon kommer att sova. Klar att hon ska ha sin lilla "säng" men har ni även er sheltie i sängen under natten? Varför/ varför inte?

Klapp och gos! ;)

Sackum
0

När Xavi var valp var jag väldigt noga med att aldrig ha honom i sängen, eftersom jag läst att de "ALDRIG kommer acceptera att sova någon annanstans än i sängen annars". Nu funkar det så att jag ber honom hoppa upp i sängen och gosar med honom, sedan dröjer det inte länge tills han tröttnar och hoppar ner. ;)

Många shelties tycker det är för varmt att sova i sängen, Xavi t.ex. föredrar golvet bland alla valmöjligheter..

ahlbergaren
0

Vad kul med valp! Glad

Jag har Evald i sängen. Ser egentligen ingen anledning till att inte ha det (förutom att det blir grusigt…) Oftast blir han för varm och sover under sängen på natten men sen framåt morgonen vill han upp igen och då ska han helst vara under täcket. Hihi

Kitten86
0

Båda mina hundar får sova i sängen om de vill..!

Min dv pudel sover mer eller mindre hela natten i min säng, gärna liggandes mycket nära och under täcket Skrattande

Min sheltie ber alltid om lov att få hoppa upp i sängen när vi ska gå och lägga oss, han lägger upp hakan mot sängen och tittar på mig tills han får ett "okej". Oftast ligger han bara en stund eller fram tills jag nästan somnat och sen hoppar han ner och sover oftast på golvet då allt annat till synes blir för varmt för han. På vintern kommer han upp i sängen igen framåt  småtimmarna. Annars går han och lägger sig i sin egna säng…

Emaljoh4
0

Min hund får vara i sängen när jag inte sover. Hon har inga problem med att skilja på det.

Förut sov hon i sängen på natten, men sen orkade jag inte med det mer.

Jag vill inte ha min hund i sängen när jag sover eftersom jag tycker det är obehagligt med "närhet" (kan man kalla det så?) när jag sover, och har därför valt att hon sover i sin bädd eller på golvet, eller vart hon vill förutom sängen.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Sofiatinnert
0

min sover hos oss när hon vill men hon fick inte göra det förän hon kunde hoppa upp och ner från sängen själv =)

Grattis till tillskottet.

http://beautywithsofia.wordpress.com/

emma93
1

Trots att vi från början bestämde att första hunden inte skulle sova i sängen, så blev det så (av nån konstig anledning:-P). Vem kan mostå en sån liten goding bredvid sig….. Så sen kunde vi ju inte säga nej till nr 2, nr 3… osv:) Men visst blev det lite trångt när de var 6 som alla hann före mig till sängen på kvällarna. Speciellt när det dessutom var en större ras med också. Nu är de "bara" 4 och jag älskar att ha dem i sängen. En ligger som en vintermössa ovanför mitt huvud, och det märks i princip inte för mig när jag sova, och de andra har sina egenbestämda platser i sängen. Sen är de nog inte hela natten i sängen, utan växlar och ligger på golvet eller under sängen, gissningvis för att det blir varmt. Och kanske tycker de att det är för trångt när jag ligger i sängen:-D

/emma93

Vixit
2

Tack så jättemycket för alla svaren! :D

Det låter som om det kan vara mysigt att ha lilla vovve i sängen men det är inte säkert att de stannar där då det brukar bli varmt som jag förstår det på era erfaranheter. Det lutar nog mot att lilla Milou kommer att få sova i sängen om hon vill. Sen får vi ju se om hon vill eller inte. :)

Cocos82
0

Mina hundar får göra som de vill. Bell sover hela natten vid fotändan och Ådi sover oftast på golvet eller i sin säng. De kommer alltid och gosar innan vi somnar och när vi vaknar. Mysigt. :)

Anledningen till att Ådi ligger på golvet eller i sin säng är nog för att han tycker det är varmt.

Precis som någon annan skrev har de inte fått sova/vara i sängen innan de själva klarat av att komma upp och hoppa ner själva. Ren försiktigthetsåtgärd från min sida.

Negativt är att det blir trångt, grusigt/smutsigt och på sommaren även stor risk för fästingar. Men det är det värt. ;)

_Wilma
0

Wilma fick sova hos oss redan andra natten (hon var drygt 3 månader då). Första natten låg hon bredvid min säng i en korg och det gick bra, men sedan ville hon upp! Hon fick en plats på en särskild kudde och sov så varje natt i 4 - 5 månader. Det hände så klart att hon gnällde behövde ut och kissa, men sen gick vi tillbaka till sängen igen.

Numera sover hon ofta i ett annat rum. Jag tolkar det som att hon är lite mer vuxen och självständig, eller så är det helt enkelt för varmt! Men jag tycker att det är mysigt då hon hoppar upp i sängen.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

GuUuLd
0

Mina sover var de vill, Hugo ligger oftast nere vid fotänden någon timma när vi gått och lagt oss men se brukar han gå och lägga sig på golvet vid vår balkongdörr då det är svalare där. Helix däremot sover oftast hela nätterna i sängen och då gärna tätt intill husse.

Helix fick dock precis som de skrivit tidigare inte sova i sängen förräns han kunde hoppa upp och ner själv, Hugo var lite över 4mån när vi hämtade honom så han sov i sängen från början.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Hazel
0

Alla mina fyra sover i sängen, lite trångt iblnad men men :-)

Blackfall's kennel
0

Underbart att läsa!

Det är ju bara till att titta på hur små valpar sover när man hämtar de hos uppfödaren. I en enda stor hög!!

Det är jätteviktigt att de får behålla den tryggheten, särskilt när de flyttar. Man kan ta ner madrassen på golvet, så behöver man inte vara rädd att de ramlar ner och slår sig.

Anna

Vänliga hälsningar

Anna Knutson, Blackfall's kennel och

Hundens daghem, Kalmar

runas
2

Mina pojkar får gärna sova i sängen, grus peelingen jag får på köpet är ju gratisFlört.

De sover var de vill helt enkelt, på sommaren brukar de tycka sängen är för varm o lägger sig då nedan för. Just nu är Jappe i en mamma period och ligger tryckt tätt, tätt i sängen vilket jag tycker är väldigt mysigt. De nätter de sover nån annanstans så känns sängen tom.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Lavine
0

Ja, det får han. Jag tycker att han tar rätt liten plats, och han älskar att vara nära. Grus- och sandperioderna är förhållandevis rätt korta ändå.

runas
1

Alla mina hundar oavsett ras har sovit i sängen, fixade en trapp pall för dom när dom var små så de kunde ta sig i o ur sängen bäst de ville utan att behöva hoppa. Ingen av de 5 hundar jag haft/har har någonsin kissat i sängen.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

emma93
2

Vi har en ramp till sängen, med skydd på sidan så ingen kan trilla ner av misstag, från det att första hunden blev gammal. Sen har rampen fått vara kvar och varit toppen för alla. Vi har dessutom väl trångt i sovrummet så jag gillar inte den snäva vinkeln hundarna får i ryggen när de skall landa när de hoppar ner. Vi har en hög säng.

När vi hade valpar förrförra året så var en av dem en expert på att snirkla sig ut genom hagar och galler och ta sig upp i sängen och man fick kolla noga så att han inte låg där innan man la sig själv, för han kröp under täcken och kuddar och gonade sig. Han började med detta så fort han kunde gå:). Jag försökte få honom att sova där valparna skulle sova, för de var ju så små men han är en utbrytarkung.:)