Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 4666 ggr
dogg
0

Dålig mage-antibiotika avsett för grisar????

Hejsan! Måste ställa en fråga här i forumet även om det gäller min väns hund en phalene eftersom många shelties vad jag förstått har dålig mage till och från på olika sätt. Har i mitt arbete med att hjälpa hundägare som fått problem med sina hundar sett så många hundar ha dålig mage pga stress, dålig kost och har satt dem på bra kost, mjölksyrabakterier och ev ett till tillskott som jag tycker är toppen samt arbetat med att minska stressen ev. om det behövs med valeriana eller DAP halsband eller spray.

Men nu har min väns hund varit hos en veterinär som säger helt tvärtom mot vad jag har hört i alla år. Att sätta hunden på bra skonsam kost, mjölksyrebakterier och ordna upp så att stressen minskar i hundens liv är inte tillräckligt. Hon vill i stället sätta hunden på först nu ett hypoallergen foder från Royal. Sen vill hon sluta med alla tillskott. Nu har det gått två veckor, hunden har nu inte bara ont i magen utan utslag runt mun, analöppning, mage, i öronen mm. Nu vill hon sätta på in en stark antibiotika kur i flera veckor dessutom avsett för grisar i vanliga fall. Har aldrig hört att man får ordning på hundmagar genom att ge dem antibiotika i flera veckor??? Det om något brukar ju paja en hundmage och även människors. Jag själv och inte min hund heller klarar en antibiotika kur utan mjölksyrebakterier trots att min hund är frisk i övrigt.

Är det någon som har en hund som har gått igenom en sådan här behandling hos någon veterinär? Vad blev resultatet? Innan allt detta åt hunden ett spannmålsfritt hundfoder och när han fick tillskotten blev han bra i magen men var fortfarande lite hängig,  inget konstigt eftersom det tar månader innan tillskotten ger full effekt och denna är en hund som är omplacering och varit extremt stressad de första två åren i livet , nu har den stressen sakta lagt sig under ett och ett halvt år. Min vän tog hunden till veterinär för att se att det inte var något allvarligt fel och sen började denna som jag tycker märkliga behandling när ingenting hittades på proverna. Men veterinären vet kanske vad hon pratar om. Men det vore intressant med era erfarenheter av långvariga antibiotika kurer för hundar som är dåliga i magen??? Tack på förhand. Mvh Ulrika

Greenpearl
0

Va konstigt det låter med antibiotikan, min tik vart jätte dålig i maget ett tag och hon fick gå på dietfoder från Hill´s eller egengjord på ris och fisk/kyckling ett tag + Pro-Kolin + och det fungerade jätte bra på henne. Innan hon började på dietmaten så fick hon en slags muskelinflamation i hela kroppen som gjorde att hon inte ville gå, det kan dem få när dem haft inritation i tarmen en längre tid men gick över med lite vätska under hunde och dietmat.

Hoppas din väns hund kommer att bli bättre.

Blackfall's kennel
1

Hej!

Kan du kolla namnet på antibiotikan som din väns hund skulle äta? Det kanske låter jättekonstigt med en antibiotika för grisar, men faktum är att all medicin som djur äter är människomedicin, eller från början utprovat för en annan djursort, men sedan visat sig vara effektiv även på flera andra.

Orsaken till att veterinären vill att hunden endast ska äta Hypoallergenic är för att kolla födoämnesallergi. Under de första (tror det är 6 v) så får man inte tillsätta något alls. För att sedan i samverkan med veterinär tillsätta olika ämnen ett och ett.

Om jag förstod dig rätt så har hunden blivit dålig nu..av vad? Har han ätit bara RC hypoallergenic, de två veckorna som gått? Om din vän inte fått någon förklaring till antibiotikakuren så bör hon ringa upp veterinären och be henne att förklara vad det är som hon misstänker för problem..

Vad är det för mjölksyrabakterier du brukar ge hunden? Hundar och människor tål inte samma. Vi kan äta A-fil eller liknande, men hundens kropp kan inte bryta ner laktosen. Så för hundar får man köpa sånt som är låglaktos eller laktosfritt. Kanske är det tabletter du ger, om det är laktosfritt, tala gärna om namnet, kan vara bra tips till andra!

Vad är det mer för olika tillskott hunden fick av dig?

Till sist: Tycker du har jobbat bra och rekommenderat DAP mm. Hoppas att ni kommer tillrätta med vovven problem. glöm inte att låta hunden få arbeta med det den är designad för. När det gäller sheltie så är det fårvallning!

Jag är utbildad hundproblemutredare, så har du några frågor får du gärna höra av dig.

Anna Knutson

Generellt sett (gäller inte den här hunden) så brukar färskfoder (ex Bravo eller Nordic) ha fenomenalt resultat på halvtaskiga magar. Där finns alla vitaminer och mineraler och man behöver inte tillsätta något. Färskfoder är det som mest efterliknar det hundar äter i naturen. Torrfoder är någonting som vi använt i ca 20-30 år bara, och liksom snöat in på…

Vänliga hälsningar

Anna Knutson, Blackfall's kennel och

Hundens daghem, Kalmar

dogg
0

Hej, självklart har jag gett mjölksyrebakterier för hund, den sort som brukar fugnera på de flesta är standart mage. Sen om hundar är långvarigt dålliga i magen brukar jag även rekomendera standart ph balans. Han har bara ätit hypoallergenic i två veckor nu inget annat någon gång, förutom gräs men vi begränsar så mycket vi kan, det som blivit bätttre är att han inte dricker och dricker längre utan dricker normalt och kissar mer normalt. Men har har mer och mer utslag, klåda och han verkar ha ont i huden. Pälsvård är något han lärt sig gilla sedan min vän tog över honom och jobbad och jobbade med att han skulle lita på henne, men nu har det backat igen och han är väldigt morrig och nafsig vid Pälsvård igen. Veterinären har inte återkommit, Västra djursjukhuset brukar ju vara bra så vi får se vad hon säger om utslagen och klådan.  Antibiotikan heter Tylan och ska enligt veterinären slå ut de dåliga bakterierna i magen så att de bra bakterierna kan växa. Ska bli intressant och se hur det går med nya metoder som man inte testat förut. Den här lilla killen är värd att få det bra nu samt matte som lagt ner så oerhört med tid för att komma till rätta med alla problem han haft. Kanske tyder drickandet på allergi av förra fodret?? Hoppas veterinären återkommer snart, det har gått en vecka och klådan tilltar men samtidigt har ju drickandet blivit bättre så vi är inte riktigt med vad som händer i hans kropp. Har inte sett det här förut. Någon annan som känner igen detta?

emma93
0

Jag undrar om någon har använt symbioplex till hund. Jag körde i flera år med det, ihop med aloe vera, då hundarna som jag hade då (samt många där vi bor) hade problem med tonsillit i omgångar och det blev bättre efter att de fått symbioplex, så det kan ju varit bakterier i magen som också påverkade.

Det var en homeopat som sa åt mig att prova det, men när jag läser ovan och ser att det skall vara olika preparat för människa och hund i de fallen så undrar jag om någon har erfarenhet av just symbioplex.

/emma93