Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1470 ggr
StinaKarlsson
2

Funderar på att bli sheltieägare! :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Mitt första inlägg här på sheltiesidan! :D

Jag och min sambo har just nu tre hundar: Vår gamling Gizmo som är 11 år, Neo som är 6 år och bor hos oss på obestämd framtid (min systers hund), och slutligen vårt yrväder Guinness, som är 2 år och svensk lapphund.

Vi har hela tiden sagt att vi ska ha en lappis till när det är dags för nästa hund, men… Nu börjar jag fundera på annat. Vill fortfarande ha en aktiv och lättlärd hund, men en som inte är lika vass som lappisen är. Har i mååååånga år suktat efter en sheltie, och kanske är det en sån jag ska ha nu?! :)

En ljus sobelhane… Mmmmmm! :D

Beckibus
0

Vad roligt att du är inne på sheltie! En underbar ras OM man väljer rätt.! Men jag undrar vad vill du ha ut av tråden?

Vad har du att erbjuda en sheltie? Tänk på att det är en mycket aktiv ras som kräver daglig hjärngympa och motion. Den är ju som sagt mycket lättlärd som har både positivt och negativt i sig, det är ju svårt att träna bort ett fel beteende om du lärt fel eller inte brytt dig om att korigerra(stavning). Men så rolig att träna!! :D

Lycka till!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[Highonbluetomorrows]
0

Hej!

Vad menar du med "inte lika vass som lappisen"? Alltså vad betyder vass i det sammanhanget.

Gittan
0

Jag tror att lappisen och sheltien kräver samma aktiva liv och engagemang. Men som du skriver så är sheltien väldigt lättlärd. Den är nog lite lugnare än lappisen när det gäller vad som är mitt och ditt. Den har inte samma styrka som lappisen.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

StinaKarlsson
0

Precis som #3 skriver så menar jag "vass" som i att en sheltie är vad jag förstår mycket mildare i sitt sätt att vara än lappisen som är väldigt "på" och intensiv och nästan jobbig. Mycket egen vilja och "jag struntar i vad du säger, jag kan själv"-attityd. Som jag skrev i första inlägget vill jag fortfarande ha en aktiv hund, de vi har nu är en schäfer/border collie, en siberian husky och en svensk lappis, så aktivering och så vet jag att vi klarar på en sheltie. Var den där lite mildare/mjukare hunden jag vill åt med en sheltie. Och dessutom har jag ju som sagt velat ha en i många år pga utseendet. Att de dessutom verkar passa perfekt i aktivering osv var ju kanonlyckat!

Det dröjer ju dock några år ännu, först och främst ska syrrans hund flytta hem igen, sen får vi se hur länge 11åringen orkar. Men det är ju alltid kul attt börja kolla runt och titta på kennlar osv… :)

[Highonbluetomorrows]
0

#4. Ok, ja men då kan en sheltie bli perfekt. Det kan skilja en hel del mellan linjerna hur sociala och arbetsvilliga djuren är, så se till att (om möjligheten finns) träffa föräldradjuren och kanske även någon valp ur tidigare valpkull. Så blir det säkert hur bra som helst :). Rätt anpassningsbar ras rent aktivitetsmässigt också, så länge man är någorlunda aktiv.