Var köpa sheltie?
En allmän fråga om själva hundköpet:
Rekommenderas det att man köper från en kennel som är medlem av Svenska Kennelklubben? Eller anses det "ok" att köpa från vem som helst som kallar sig för kennel och som kanske inte är medlem i Kennelklubben?
Det rekomenderas att köpa en hund från en uppfödare som är ansluten till Sv kennelklubben.
Det behöver kanske inte vara en känd uppfödare.
Men medlem ska man vara som tex köper du en hund från "vem som helst som kallar sig kennel" som du skrev
Så har hunden ej stamtavla, då anses den ju som en blandras då den ej har stamtavla,
samt att du vill väll veta bakrund om din hund?
Detta har du inte möjlighet till om du köper utan stamtavla.
Du har ju inga garantier att den hunden är det säga att vara.
En fråga varför tex är inte uppfödaren med i Sv kennelklubben
Utan står utanför dom
Du kanska vill tävla med din nya kompis både bruks och utställning.
Vad du gör bäst är att ringa till Sv Kennelblubben deras info avd och tala med dom, då finns där för att hjälpa dig innför ditt hund köp
lycka till
mvh
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Finns ju även uppfödare som inte hunnit bli medlem i Skk ännu dock ändå seriösa.. Man måste ju inte regga sig som kennel bara för att man tar en kull (kravet är att vid tredje kullen måste du regga dig).. Däremot så måste valpkullen reggas där..
jag menar inte att någon är oseriös bara för man inte hunnit bli medl, eller har inte reggat stamnamn!
Jag har inte heller sagt att den måste ha ett stamnamn.
Men stamtavlan tycker jag är en viktig sak.
Samt att föda upp hundar utan stamtavlor tycker jag kanske är lite fel.när det gäller en renrasig hund,
Att man inte gjort det eller hunnit,javisst men när hunden är lev klar så ska väll det vara gjort.
Min hund Ronja är reggad i skk. Det är dock ingen kennel som har fött upp henne, men hon är iaf. reggad i både sheltie klubben och skk.
Men jag rekomenderar att man ändå köper en hund som är reggad i skk. Men tycker däremot inte det är fel att köpa från en "uppfödare" som ej är medlem i skk. Det är helt okej, enligt min åsikt. Har skilda meningar om det helt enkelt. Men ska man köpa en sheltie kan man iaf. gå in på svenska shetland sheepdog klubben (www.sssk.org) där det är betydligt lättare att hitta sheltie valp.
Mvh Emelie 

Om man ska köpa en registrerad sheltie av en uppfödare, så är kennelägaren givetvis medlem i SKK, annars får dom ej registrera sina valpar.
Sheltieklubben är bäst att ta kontakt med om du vill hitta en duktig seriös uppfödare.
/ Elin
#5 det är ju det jag menar