Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 1992 ggr
xina10
2012-06-23 12:20
0

Öroninflammation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er, nu ska jag berätta vad som hände för ett par veckor sedan. Jag upptäckte att Buffy hade ett par sår i sitt ena öra och trodde det var för att det kliat efter att hon haft en fästing vid örat. Men sen gick det ett par dagar och då hade hon även kliat så hon hade sår i andra örat också så då blev jag orolig att hon hade fått skabb. Jag ringde veterinären och fick en tid ett par dagar senare och där tog de prover i örat på henne och konstaterade att det var öroninflammation som hon hade fått. Vi fick tabletter och örondroppar med hem och skulle på återbesök efter ungefär en vecka. Vi var där i tisdags och ena örat var helt friskt men vänster öra var forfarande lite rött så vi skulle fortsätta med örondropparna ett tag till.

Nu vet jag att det kan bero på många olika saker till att hundarna kliar sig i öronen.

Mvh Jonna och Buffy, skickar med en bild på Buffy och min yngsta dotter Sofia.

//Jonnix

medde
2012-06-23 12:39
0

Hua öron suckar jag… Jag har väldigt jobbiga öron på en mina. Det är Kariza* som har så gott som det kronisk. Man måste vara så noga med henne. Missar man så är det kört direkt. Hon har ganska tunga öron som sluter tätt och inte mycket luft kommer in, trånga örongångar och efter koll även som "rum" i örongången. Däri är det en fin plats för smuts och bakterier att fastna i. Så vi måste använda mycket öronrens för att få rent och typ skölja rent hennes öron, Då man inte kommer åt hennes "rum" i gångarna. Det är så smalt att den tops är som en påk i örat då man ska göra rent..

*Kariza är en amerikansk cocker

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

xina10
2012-06-23 12:45
0

#1 Vad tråkigt, har en dotter här hemma som nästan alltid får öroninflammation när hon är det minsta förkyld och hon kan ju tala om hur ont det gör, gör klart lika ont på våra fyrbenta älsklingar oxå. Jobbiga är när man ska ge örondroppar då man inte kan förklara för dem att det är för deras eget bästa de undrar klart varför man gör så mot dem tvingar i droppar. Fast hon börja bli van men hon gillar det inte.

//Jonnix

medde
2012-06-23 13:30
0

#2 På tal om barn. Hat fått samma problem med min dotter. Hon har aldrog haft en inflamation som liten, men fick en vid 8 års ålder. dDen gjorde henne hörselskadad på ena örat. Efter den kan hon inte bada flera dagar i rad. Då blir det inflamation i hörselgången just pga "hålrum" i hörselgången,. så nu är det proppar vid bad samt nog genomsköljning av öronen efter bad. Så inte badvatten finns kvar i gången utan enbart rent.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥