Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettagility-freestyle-mm
Läst 2467 ggr
Cassii
0

Hjälp ang gungan

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! Jag skulle behöva hjälp med nya tips, tankar och ideér av er ang. gungan. Hindret som Lexie är otroligt rädd för, jag kommer snart att ge upp för jag tycker inte om att se henne så rädd och speciellt inte när vi inte kommer någonstans. Men samtidigt så vill jag att hon och jag ska övervinna hennes rädsla tillsammans. Jag tror att det skulle stärka hennes självförtroende enormt, samt vår relation. Idag spelade vi in lite klipp så ni får se vilka "metoder" vi har kört detta år. Vi har då tränat cirka 1-2 gånger/veckan, vi har haft pauser men det hjälper inte, idag testade vi även om det var bättre ifall någon annan fick agera handler (självklart som hon litar på och tycker om), men hon betedde sig på exakt samma vis som när hon kör med mig. Snälla hjälp oss!

Tjalleman
0

Hej!

Jag tycker att du har provat det mesta,men jag har ett sätt till som du kan prova på.Det kommer att ta tid,inget man löser snabbt.

Nu vet inte jag hur du är som person,men jag själv kan ibland bli frustrerad och det känner ju så klart våra hundar,så det måste bort.

Nu när jag håller på att träna in gungan på min unghund så testar jag ett nytt koncept(för mig är det nytt).Hunden får bara gå på från sidan och ner på kontaktfältet i kopppel i början tills han vet vad han ska göra,sitta där och bli matad med det godaste godiset hunden vet.Mycket beröm med rösten och många godisbitar blir det.Sedan gå rakt av,inget beröm när han är på gräsmattan,allt beröm ska vara på gungans kontaktfält.Göra flera repetioner.ta upp hunden från båda sidor av gungan.När hunden känner sig bekväm och vill till kontaktfältet,då är det dax att lyfta på gungan när hunden sitter på kontaktfältet.Lyft max 1 cm i början och mata godiset samtidigt.Detta får man öva massor av gånger.Sedan i förlängningen ökar du till 2 cm osv osv.Du låter aldrig gungan slå ner själv i backen,utan du håller i den hela vägen ner.Man kan säga att hunden åker hiss på kontaktfältet.När hunden inte reagerar längre på att den är uppe i luften.kan man börja om att lyfta upp gungan 1 cm och låta den slå i backen själv,medans du matar godis,sedan fortsätter du med 2 cm osv.När hunden klarar att vara högst upp på gungan(på kontaktfältet)och du kan släppa ner gungan utan att hunden bryr sig eller bli rädd,Då först får min hund börja träna en hel gunga,jag har honom i  kort koppel och stöttar med godis och rösten,liksom peppar och stärker honom.Jag hjälper i början med att hålla i gungan så att den inte slår över så fort,där kan du behöva ha en hjälpare som sköter gungan och du kan koncentera dig på hunden.Hunden ska alltid stanna kvar nere på kontaktfältet.alltså inte vilja springa av med en gång.Mata godiset på kontakfältet en liten stund.Som du förstår tar detta tid,man kan säga att du får träna om gungan helt och hållet med den här metoden.

Hoppas att du förstår vad jag menar och lycka till! Glad

Hälsningar Helen

Cassii
0

#1 Tack för tipset, men jag skulle aldrig kunna tvinga henne till något som hon tycker är obehagligt. I mina ögon kommer då rädlsan för gungan att bli större. Jag har fått en hel del tips på andra sidor, som jag tror kommer hjälpa oss jätte mycket. Tack ändå! Glad

Tjalleman
0

Hej!

Tror att du har missförstått min metod.Det handlar inte om något tvång.

Hälsningar Helen

Cassii
0

#3 Enligt mig gör koppel att hon "tvingas" Glad Det skulle säkert funka om man inte har koppel.

Tjalleman
0

# ok ,förstår vad du menar.kopplet för mig är bara ett hjälpmedel och inget tvång.Som du skriver kan man göra utan koppel också.Skäms

Hälsningar Helen

Beckibus
3

Jag tycker att du ska gå en nybörjar kurs, en instruktöt vet ju hur man "gör" eller vad man ska kalla det. :) Då kör du ju handlingen mycket också! :D

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/