Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1713 ggr
ziggy 57
0

Våga vara lös

Hej

Ziggy är snart 4 månader och jag tränar inkallning hemma på tomten m.m. som går bra för det mesta. Men jag har ändå en oro att släppa honom när vi är ute o går i skog m.m. Utan då har jag lång linan på honom. När vi var på sheltieträffen så kunde jag koppla av och han kom varje(nästan )gång jag kallade på honom. Jag vet att man måste ha mycket GOTT godis m.m.

Men jag har svårt att komma över tröskel och lita fulständigt på honom när vi är ute och han är så intresserad av allt.

Kommer gå i valpkurser med honom så där får man väl lära sig också.

Men för att jag själv skall lita på honom så att han inte bara sticker iväg. nu är det många som säger till mig att han gör inte det. Men jag är lite orolig ändå.

Kom gärna med tips och förslag…

Sen är det väl bara träning o träning men man är ju alltid orolig om det kommer någon annan stor hund lös….

Anne

Leffe
0

Tycker din oro är befogad. För en valp är allt intressant och den är ju nyfiken. Det kan dyka upp något som är jätteintressant som ska följas efter. Det är som ett barn som blivit lärd att inte springa rakt ut i gatan, men så rullar bollen ut….

Tror säkert du får veta en hel del om hur du ska förfara på valpkursen

Cassii
0

Jag har haft båda mina valpar lösa från att de är små, då följer de med själva eftersom de inte vill bli själva. Sen har det bara kommit naturligt. Har inte tränat någon av de, mer än att de kan sina namn Glad

Piccante
0

Jag går valpkurs med Meanie som är 15 veckor. Där rekommenderar de lina för de som är osäkra.

_Wilma
0

Enligt min erfarenhet håller en valp oftast koll på matte/husse då man är ute.

Men det är bra att använda lina på platser där man inte har kontroll! Man kan inte lita helt på en 4-månaders valp, och som hundägare har man ansvar för vad hunden gör. Hur reagerar valpen om det dyker upp en katt eller ett rådjur exempelvis? En nyfiken valp kanske springer efter…

Jättebra att träna inkallning från början. Det tränar man även på valpkursen.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

ziggy 57
0

Tack Snälla för Era goda råd.Ja det är så jag tänker också när jag är ute i skog så tar jag med långlinan och tränar o tränar sen ger det sig nog själv samt att gå på kurs och träffar så han får leka av sig med andra