Matglad??
Hej! Min sheltievalp på 12 veckor är så sjukt matglad! varje gång hon får mat så äter hon den som om hon inte fått mat på flera dar. Typ alla förutom min hunds uppfödare säger att sheltie är en ras som oftast inte är speciellt matglada, är det så? Hur är era hundar?
Hälsningar Klara :)
Haha, Twix är galen i mat
Det är helt otroligt hur matglad hon är, hon blir liksom nästan blockerad när hon ska få mat. (tränar självklart att hon måste sitta ner, ta ögonkontakt och vänta på ett varsegod). Min andra sheltie är också väldigt matglad, var man än läser står det att sheltien oftast är väldigt matglad!
#1 hahah släktdrag kanske! :) tränar också att hon ska sitta och vänta på ett varsågod.
Va hos veterinären idag för vaccination och hon sa att rasen inte va det men det är antagligen kanske från hund till hund och dåra ;)
#2 Hm konstigt, de flesta shelties jag har träffat och pratat med (90%) har varit väldigt matglada :)
Min förra sheltie var matglad precis som ni har beskrivit det. Hon gjorde nästan vad som helst för lite mat. Hon fick sitta och vänta på ett varsegod, och då åt hon allt supersnabbt som om hon inte ätit på väldigt länge. Vi var noga med att inte ge för mycket. Då la hon på sig för mycket.
Wilma är inte alls sådan. Enda gången hon har riktig aptit är då vi blandar i ex kött, fisk eller färskfoder i hennes mat. Ändå har vi testat flera olika slags fodersorter. Men hon har lagomt med hull till sin storlek… 
Sajtvärd på Sheltie IFokus
#3 Då har du säkert rätt! :)
#4 Ja det finns ju både bra och dåliga saker med att de är så matglada :)
Jag har en av varje, Hugo äter helst inte alls medans Helix äter som om han aldrig sett mat :)
Men vad jag fattat det som så ska det väl vara vanligt att shelties är matglada och har lätt för att bli lite feta.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Ja det sa uppfödaren men inte veterinären hahaha aja det är säkert som ni säger :)
På tal om mat och att valpen kan bli fet. Vår lille kille började få lite mage trots att vi gick efter rekommendationer på matpåsen (Royal Canin).
Enligt påsen skulle vi ge honom ca 158gr/3ggr per dag när han var 3 månader. När jag senare var och hälsade på uppfödaren och frågade henne så sa hon att han ska äta 2dl om dagen vilket är 91gr.
Det är ju jättestor skillnad!!
Nu går han omkring och är jättehungrig verkar det som, så vi har börjat blöta maten och sen blandat i ris eller morrötter.
Hur mycket äter era hundar??
Nu är Meanie 15 veckor och äter fortfarande 2 dl om dagen plus lite ris/morot vid vissa mål.
TS- Förlåt om jag snor din tråd med min fråga!
#8 Båda mina äter VOH valp (färskfoder) Lexie som väger 5 kg äter 80 gram/dag, medan Twix som väger 3 kg äter 120 gram. Twix har fint hull, medan Lexie är smällfet
Men eftersom hon egentligen ska äta lite över 100 gram, så vill jag inte dra ner mer.
#8 Nej det gör du absolut inte! :)
Jag ger min 3/4 dl 3gr om dagen också blir det ju en del belöningsgodis imellanåt. Hon har normalt med hull. Veterinären påpekade inget om vikten idag iallafall, om jag minns rätt så vägde hon 3,8 kg :)
Kapar tråden lite mer - vill ni hellre ha en smal valp eller en lite tjockare valp? 
Jag vill faktiskt hellre ha en för smal valp, då det är mer gynnsamt och gör att man inte behöver banta de som vuxna, sen gör det även att de inte lägger på sig hullet som vuxna lika lätt.. 
Båda mina hanar är tokiga i mat,hittar också mat ut och det gillar inte jag då man inte vet vad dem tuggar i sig,folk kan slänga det mest konstiga i mat väg där jag bor,suck!!!
Har bara haft en hane som inte var så matglad,han var dock ensamhund länge,men efter hans kastrering blev det andra bullar,tiggde tom av främmande människor,han var annars inte alls glad i främmande.
/ Helen
#11 En för smal låter bättre tycker jag också :)
Igår var vi på hundkursen igen och jag bad intstruktören känna på Meanies tjockismage :P Hon sa att han var jättefin nu så det har fungerat. Vi fortsätter med med kosten som vi ger honom nu för det verkar ju fungera.
Han är inte så vrålhungrig längre heller eftersom vi blötlägger maten och blandar i ris eller morötter. Han ÄLSKAR morötter. Vi har till och med det som träningsgodis, vilket passar bra för vår lilla fd knubbis.
Han vägde 4,9 kg för nån dag sen.
#14 Vad bra så var det lite för oss också, på matpaketet stod det att hon skulle ha typ dubbelt så mycket än vad selmas uppfödare har sagt men jag tror att det blir bra med 3/4 dl för hennes del. det är nåt mittimellan :)