Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: valpar-avel
Läst 4278 ggr
Vixit
0

Kennel med biblue eller svartvit?

Hej alla!

Det är ju vanligast att man ser sobel och trefärgad sheltie. Har själv en skuggad sobeltik. Har mer och mer börjat intressera mig för de mer ovanliga färgerna biblue och svartvit.

Nu undrar jag: Är det någon som känner till en kennel som föder upp shelties med dessa färger? :)

Cassii
1

Vet att Änghagens gör det och KennelDollyGlad

Aleeexandra
2

Jag har en svart vit kille från Svansboden's :)

[Malin3033]
2

När det gäller dessa två färger tror jag att man också får se till enskilda kullar hos olika kennlar. Väldigt få har återkommande kullar med dessa färger. Vet t.ex. sobelkustens som haft enstaka sv/v kullar.

Vixit
0

Tack för alla svar! Ska kika på dessa!

#3 Tror faktiskt att det oftast är som du säger. Man får bara hoppas på att leta på rätt ställe vid rätt tillfälle. :)

Tjalleman
0

Har också en svartvit hane från Svansboden's.

Kolla på Brainpools kennel,dem har en svartvit tik och en biblue om jag inte har helt fel.

#2 När är din hane född?Kanske är dem kullsyskon?Min är född 20110208.Va skoj att hitta en från samma kennel.Min kille är en riktig galenpanna och hoppar jämmfota rakt upp i luften.

Jag är helt ny här på sheltie i focus,även om jag har varit inne och kollat läget.

[Malin3033]
3

#5 Det stämmer att Brainpools har en sv/v tik och en biblue tik. Tyvärr har biblue tiken C höfter. En annan viktig sak att tänka på tycker jag ang. dessa färger är att många av dem faktiskt inte ser ut som shelties. I och med att de är ovanliga så "struntar" människor i mentalitet och byggnad och "bara" tänker på färgen. Detta gäller självklart inte alla, men något jag tycker man ska ha i beaktning.

Cassii
0

Kråkeslottets har också bi blue och svart vit Glad

Vixit
0

Var inne och kollade Brainpolls nu och den biblue-tiken som fanns hade det inte röntgat än så det är kanske en tidigare avelstik med HD C?

Beckibus
0

Vet att brainpools får man stå i kö väldigt länge för att få en valp! MEn de jag kan rekomdera är Svansboden (Kitten86s hunds pappa är därifrån! :)) och Änghagens.

Båda kennlarna avlar på just de färgerna! :)

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Cassii
0

#9 Aldrig hört, mejlade och de bad mig återkomma när jag exakt ville ha valp, verkade inte vara några längre köer.. Glad

Kitten86
0

#9 Nästan rätt… Rivers pappa ägs bara av Pasi på Svansboden's och hans mamma är uppfödd av den kenneln! Kennlar som föder upp sv/v alt. biblue är just Svansboden's, Änghagens, Dolly, Brainpool's, Quipus och Dolly. Sen kan det självklart födas individer med dessa färger även i en "vanlig" kull…

[Malin3033]
2

#8 kollar du på hunddata ser du att tiken har C höfter.

ziggy 57
0

Hej Honeybrooks kennel i Eskilstuna har dessa färger. Hon har en valpkull nu

mvh Anne

Kitten86
0

Den kenneln har ju ingen bi blue eller svart/vit avelshund och inte heller någon i den aktuella kullen du tänker på finns någon med dessa färger…

Honeybrook har sobel, trefärgad och blue merle.

ziggy 57
1

#14. Oj Miss av mig. Förlåt

Lyan
5

Nu vet jag inte om Quipus föder upp längre men det är absolut ingen kennel man bör stödja! Även om hundarna sköts okej så är marsvin och kaniner grymt vanvårdade (har anmält)

Kitten86
0

Jaha, har de sån avel med…! Vet bara att de har fött upp då min hunds pappa är en Quipus hund.