Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 2816 ggr
rebz
0

Alla med Sheltie!

Har kommit fram till att nästa hund, med största sannolikhet, kommer bli en Sheltie. Så jag hoppas att ni som har denna ras kan berätta lite om just er hund. Vilka egenskaper den har, hur ni upplever rasen sett utifrån egna ögon, vilken kennel den kommer ifrån och ja. Allt ni vill dela med er av :) Lägg gärna upp en bild också :D

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Krusing
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår lilla Texas kommer från Windy Peak, en mysig kennel med trevliga hundar. Nu är han bara 15 veckor så tuggande, skällande och valprus tillhör vardagen.

Han har ändå börjat utveckla mycket personlighet. Mycket modig liten krabat, att hälsa på irländsk varghund och Grand danois är bara kul och att vilja leka med dem inga problem. Dock med viss försiktighet.

Tuff är han, höga ljud och smällar, tutande bilar och motorcycklar på höga varv är inget farligt. Han sköter sitt och är det något värt att titta på sätter han sig nyfiket och tittar. Vi miljötränar nästan dagligen, så det kan vara därför. =)

Småbarn, barnvagnar, alla sorters människor och djur är kul och han vill hälsa på alla. Har ännu inte träffat på någon som han ryggar undan för. I rasbeskrivningen står det "reserverad mot främlingar", men han har nog inte läst den biten.

Jag kan skriva på i flera timmar om hur vår Texas har utvecklats, men jag kan nöja mig med att säga:

Grattis! Du kommer inte att ångra dig om du skaffar dig en Sheltie. Men kom ihåg att titta på vilka behov rasen har och hur du vill att er vardag ska se ut.

SSK och SSSK har mycket information som kan vara värdefull inför ditt val.

Lycka till!

Cassii
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Jag har två stycken shelties från två olika linjer och det är stor skillnad på de, även fast den ena bara är en liten valp.

Lexie: Lexie är en väldigt liten och nätt tik på 17 månader, hon är inte så mycket för lek med andra hundar utan prioriterar hellre mig och tycker det är roligare att leka med mig. Min andra sheltie leker hon däremot med utan problem, annars ignorerar hon hundarna. Hon har ett okej föremålsintresse och kampar i det mesta. Hon är pigg och alert, hyffsat snabb på agilityplanen för att vara så ung. Däremot gillar hon inte nya människor (har blivit mycket bättre sen nr 2 kom) hon är väldigt familjekär och älskar att träna. Som mindre krävde hon en hel del, men nu har hon landat och hittat en fin av/på knapp. Hon är väldigt okomplicerad i vardagen.

Twix: För att sammanfatta twix i bara korta ord - stort föremålsintresse, snabblärd, otroligt social, otroligt matintresse och väldigt lätt att ta med sig lite överallt. Jag har nu haft twix i snart fem veckor, och jag kan inte annat än att bli mer och mer imponerad av den här hunden. Hon är helt otrolig! Hon kampar, biter och drar i allt som tänkas kan, hon flyger fram till folk och vill att alla ska älska henne, hon gör allt för mat och skulle kunna äta tills hon sprack! I vardagen så accepterar hon allt och tar det bara som en lek och har från dag 1 gått med svansen uppe i vädret när det kommer till olika miljöer. Jag är så nyfiken att se hur hon kommer att utvecklas, för detta är verkligen en underbar indvid. Hon kommer från kennel belger du nord.

Är det nåt mer du undrar över, så är det bara o fråga!

rebz
0

#1 " I rasbeskrivningen står det "reserverad mot främlingar", men han har nog inte läst den biten." Hahaha så underbart skrivet! :) Kul att du ville dela med dig! Jo jag har läst på en del om rasen men finns alltid mer att lära och intressant att höra hur andra uppfattar rasen och just sin hund :). #2 Så du har skaffat hund nr 2 nu. Kommer ihåg att du hade planer på att ta en kull på Lexie och då behålla en valp :). Intressant att det är så stor skillnad på de båda, det är det som är viktigt för mig att hitta rätt och hitta det jag söker i en hund :). Ska bli kul att se hur Twix utvecklas :)!

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Yzter
0

Hej!

Jag har en sheltie och min stora syster har också en. Det är väldigt stor skillnad på dom.

Herman är lekfull, pigg och super gosig. Han är tre år jag har haft honom i två år. Herman är väldigt reserverad mot främlingar när han är ensam men när Yzter är med så blir han modigare. Han bryr sig inte om andra hundar specielt. Har också börjat starta lite agility med honom. Hermans kennel www.ohinimas.se

Yzter är en jätte trevlig hund på 7 år. Väldigt framåt och inte reserverad mot främlingar. Yzter har blivit hund biten fast det var länge sen, så han är jätte besvärlig när man möter större hundar en honom.När man går ut och går med honom så vill man helst inte få hund möte. Väldigt föremåls intresserad om man räknar bort tennisbollar. Han älskar att leka drag kamp och spela fotboll.

Enligt mig är sheltie en underbar rasGlad

_dollii_
0

Hejsan!

Jag har en Sheltie hane på 3 månader.

Snäll, tillgiven, älskar allt och alla.. hundar som människor och framförallt barn :)

Han är en riktig tuffing dessutom.

Gillar dragkamp, och apportera osv..väldigt föremålsintresserad! vilket är väldigt kul. :-)

Skäller inget utom om man gör "skall" ..

lättlärd, pålitlig till 100% följer en vart man än går. :)

Kan inte annat än rekomendera denna ras om man vill ha en mellan hund som är lättlärd och tillgiven. En kanon ras enligt mig! :D