Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettfakta-om-rasen
Läst 1581 ggr
Ronja06
2

Intressant sida om sheltien!

Tänkte dela med mig av en intressant bildsamlingsida - hur ser våra shelties förfäder egentligen ut? Nu pratar vi om några av de första registrerade sheltiesarna!

http://www.portmazathe.nl/ped/statichtml/earliest.html

Titta och njut!

Mvh Emelie Förlägen

emma93
0

Den är jätteintressant den sidan. Det är intressant att kika på öronen tycker jag (som en av flera intressanta saker). Det har ju tidigare varit diskussion ang vad som var "mest rätt" urprungligen och överlag har ju hundarna på bilderna allt annat än ståndöron. Det är ju egentligen bara en vad jag kan se, och den är inte champion. Sen kanske de pysslade med öronmanipulering redan då, ingen aning, men troligen har flertalet Shelties inte haft ståndöron när standarden sattes. Sen tycker jag också att det är intressant att det till synes är fler högställda champions än i dagsläget. Förvisso kan man ju lura sig till viss del av längre pälsar, men jag upplever att det är fler lågställda. Jag uttrycker mig inte helt korrekt ang högställd, då det ju uttryckligen i rasstandarden står hur proportionerna skall vara. Så "högre ställda" kanske är bättre skrivet. Hoppas ni förstår hur jag menar.

/emma93

mojsans
0

Ja det var kul och gå in och se vad sheltien har förändras, men man ser det som finns i dag, ståndöra och brett mellan öronen, samt tunga öron. men vist är det skillnad mellan nu och då!

emma93
0

Ja verkligen #2, det ger en förståelse för hur svårt det är att få jämna kullar hos Sheltie, och dessutom har ju Collie kommit in i stamtavlorna även efter att bilderna togs.

_Wilma
0

Mycket intressant sida!

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
0

Mycket, bra och intressant sida! Verkligen kul att se bilder på hur rasen har sett ut, och till viss del förändrats.

Men visst kan man se mycket drag som finns kvar än idag (variation i öronen t.ex.). Och det är inte hellr konstigt att det fortfarande är en ojämn ras! Redan då fanns det tunga (brett ansatta) öron, vipp (mer eller mindre) och ståöron. Sen hade de ju ganska länge olika standards med brittisk/ skottsk/ amerikansk vilket säkerligen påverkat rasen (ojämnheten) med…

Kan säga att jag tycker River e ganska lik de tidigare sheltiesarna vad gäller hans huvud och öron.

Dagens sheltiesar har ju en synes helt annan päls, och andra huvuden och öron.