Sheltie iFokus

Sheltie

Etiketttävlingar
Läst 2868 ggr
Kitten86
0

BPH på G

På söndag är det dax. Då smäller det, och inte bara bokstavligt talat Skrattande

Då bär det av till Nykvarn för att River ska få göra BPH test, med skott. Ska bli spännande! Har aldrig själv varit iväg på något liknande test förut.

Men jag tror att det kommer gå galant för min lilla galning. Mr Fluff som tycker att han e tuffast i världen Cool

Erlingsdotter
0

Jättespännande du får berätta hur det går! Glad

medde
0

Alll lycka tiil i morgon.. Hållet tummarna hårt för er.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Clifford & Dizzy]
0

Ååh vi fick också plats men fick tacka nej pga Dizzys ögonskada. Nu hoppas jag på en ny tid längre fram!

Berätta gärna om er upplevelse!

medde
0

#3 Hur är det med ögat? Bra hoppas jag..

Väntar spännt på imorgon..

[Clifford & Dizzy]
0

#4 ögat verkar fint, Dizzy är sjukt uttråkad av att inte få göra "något" roligt, dvs bara koppel promenader och ingen träning. Väntar på att det ska bli onsdag och återbesök!

Sorry TS för kapningen Skäms

medde
0

#5 Tack nu vet jag,

Åter till ämnet..

Kitten86
2

Nu är vi hemkommna från BPH beskrivningen! Cool

Gick jättebra, ungefär som jag tänkte mig. Dock blev det ju lite konstigt för River som är van att man pratar med honom hela tiden. NU gick jag där tyst och neutral… Överlag fick han (säkert av den anledningen) ett neutralt betyg. Glad i livet, lekstunder och mat, men bryr sig inte så mycket om andra människor än förare och familj. Reagerar på ljud (som dem ska) men kommer fort över rädsloreaktioner. Glad i sin förare och vill vara till lags.

Han är inte överdrivet intresserad av människor men har inget emot att de är i närheten eller pratar med honom. Struntar blankt i om någon närmar sig,  vare sig de rör sig konstigt eller "normalt", men ser helt att de inte rör honom om inte han vill men kommer vid inkallning och låter de röra honom då. Stort lek- och matintresse (ger sig inte i första taget- lyckades nästan skruva av locket på den stängda burken) och hade inget emot att gå med testledaren på promenad även om "mamma" är bäst. Blev skrämd av "pop up" figuren, gjorde en lov och skällde på den och höll sig på behörigt avstånd och plira men så fort jag sa åt han att kolla tog han kontakt. Men behöll viss skeptisism första passagen förbi (bäst att hålla koll ifall den bestämmer sig för att poppa igen) men släppte det sen. Skrammlet berörde honom inte mer än att han stanna till och sen gick fram. När personen i rock, hatt och solglasögon skulle gå emot han var han mycket mer intresserad av omgivninarna och blev mer störd av långkopplet han hade släpandes efter än själva personen som närmade sig. Än igen bryr han sig inte om att ta kontakt utan står hellre på avstånd och vickar på svansen som för att säga "jag ser dig och du ser trevlig ut, jag är också trevlig även om jag står här". Främmande underlagen bryrde han sig inte heller om, jag råkade få för mycket/ snabb vipp på brädan första passagen men han parerade/ balanserade precis som på agility-vippen. Både vipp och plasten var inget problem.

Genomförde BPH med skott. Reagerade genom att vända lite på sig och titta på skytten (åt skyttens, ljudkällans håll) men fortsatte att gå. Inga försök till flykt. Även när vi stod still höll han koll åt skyttens håll och brydde sig inte heller vid andra skottet. Dock var det samma person som hade haft på sig rock, hatt och solglasögon tidigare så nu var han mer skeptisk mot henne (när testet var klart), så jag lekte med han och sen gav jag henne godis som hon gav honom. Han gav henne en stor puss och lät henne klappa om honom så allt var förlåtet enligt honom Skrattande

Sen blev det en dricka till mig och vatten till honom, paus i skuggan medans vi väntade på pappren och genomgång av hans "prov". Beskrivaren sa också att de sett att han bett om lov ibland och hon menade på att en lydig hund kan bli "hämmad" på ett sådant prov iom att det tolkas som skeptisim/ viss rädsla.

Tror att jag fivk med allt i min beskrivning. Har som sagt aldrig gjort något liknande förut, men gick bra. Kändes dock som sagt konstigt att inte få ge honom feedback eller prata med honom mer än mellan faserna.

Men han gjorde toppen ifrån sig. Blev så glad också att alla där tyckte att han var jättefin. Ena testledaren sa "om en sheltie kan vara så fin så skulle jag verkligen kunna tänka mig att skaffa en", värmde mitt hjärta!! Och precis innan vi gick in på plan sa hon, med glimten i ögat, "jag har skvallrat om honom till dem andra". Och de andra testledarena hörde jag oxå mumla "guud va fin"…

Ann-Ch
0

Åhh, då var det du som var före mig :)

Vi genomförde också BPH

/Anki

[Clifford & Dizzy]
0

Det låter som ni hade en bra dag med ett bra test! Nu är jag ännu mer sugen Flört

Beckibus
0

De är min polare de! Akta er, River e MIN! Bara MIN! xD

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Kitten86
1

Seså, dela med dig Skrattande Finns ju MYCKET av han, så det räcker till alla som vill kramas!!!

Japp, tycker överlag att det är ett bra test. Sen vet jag att han var mer "passiv" på vissa delar av testet än vad han är normalt i en liknande situation (som möten, som han gärna inte tackar nej till) då han hela tiden vänta på mitt varsågod men då jag inte får/fick säga något så gick han helt sonika inte fram. Tränade in kommando på detta då han som liten slängde sig i famnen på alla som var tillgängliga Cool Men den av beskrivarna som gick igenom provet med mig efter sa att just lydnad/ lydiga hundar kan "hämmas" på ett sådant test just pga att de väntar på ett okej eller liknande från sin ägare/ förare.

Men men, han e inte aggressiv eller rädd av sig i alla fall. Mer än reaktionen på pop-up figuren. Jag menar vem skulle inte halft skita ner sig och bli förbannad när det hoppar upp nått som är dubbel din storlek två meter ifrån dig när du är ute och spatserar?

Vad kul, att även du är medlem här! Du med den trefärgade? Vad sa beskrivarna om din hund, och vad tyckte du om provet?

Ann-Ch
0

Jo det var vi :)

Dom gillade honom, upplevde honom som lite rastlös och det stämmer, han piper om man står still o vill att saker ska hända,

annars vart det lite aha- upplevelser när jag såg hur han reagerade.

inga problem o hälsa på folk men är mest trygg med mig ( el familjen)

Tycker protokollet man fick är lite rörigt att tyda, inte som gamla Mh

men det var kul, ska anmäla fler till hösten, det var lite ont om plats

jag har lagt ut bilder i bloggen  http://www.revarens.com/

/Anki

Kitten86
1

Anmäla fler hundar menar du?

Ja, jag stod och tittatde lite på er och han var ju betydligt mer "ljudlig" än vad min hund är. Skällde ju en hel del när personen i rocken närmade sig bl.a. Han verkade ju inte heller direkt uppskatta vare sig skramlet eller pop-up figuren.

Fick du ingen genomgång av protokollet? De gick igenom med mig vad de olika delarna betydde och hur han vart bedömd.

Det liggert ju i rasen att de ska vara familjekära och vara reserverade mot främligar Skrattande Spot on, på min hund även om han e grymt nyfiken på allt och alla (men vem som hellst får inte klappa honom t.ex.)

Ann-Ch
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo fler hundar,

Ja när den närmade sig lät han ordentligt, men han stod framför hela tiden, så feg är han inte :) han var även fram till henne o nosade redan innan hon klätt av sig, jag såg när ni hade det momentet då stod eran hund bakom dig när hon var på väg fram.

när skramlet o figuren som flög upp va så for han iväg, men kom tillbaka och när han nosat av det så hade han inga problem att passera, han kunde m a o släppa det snabbt o det är skönt.

Jodå hon gick igenom, men när man sen tittade på det pappret man fick så vart jag lite konfys, har nu även varit ute på hunddata o kollat hans protokoll, mer utförligt där

grabben höll ju i kameran, här är en bild på er :)

vet inte riktigt under vilket moment det är, visste inte ens innan att han tagit på er med :)

/Anki

Beckibus
0

Nu är de ju så att jag känner TS hund. River ställer sig bakom Ts för att han väntar på ett "varsågod". Sen blev River kanske chockad över personen och sökte säkerhet hos Ts.

En liten undran bara, varför fotade ni TS och hennes hund och lägger upp här ? :)

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Ann-Ch
0

Vet inte rikgit vaför du går in o "försvarar", ser inget fel i det vi skriver, hon skrev var hon sett o jag skrev vad jag sett!!

När det gäller fotot så tänkte jag bara att hon tyckte det var kul, men det kan säkert plockas bort om hon inte vill ha det här, så det var inget speciellt i det, det var min son som fotade hej vilt och det var inte av någon speciell anledning som det här fotot kom till, kunde ha skickat det privat också :)

/Anki

Beckibus
0

Jag försvarar inte, säger sanningen.

Ang fotot. Jaha du menar så, trodde att de var för att visa "att han är rädd" (fast de är han ju inte). Har ni fler bilder på henne och River ? Skulle vara roligt att se! :D

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Ann-Ch
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, det är lugnt,

Nej då inget speciellt med fotot, och han ser väl inte rädd ut på fotot,

tyvärr tog sonen bara 2 på dom, det andra är när Ninni har gått iväg med honom och det är ganska långt ifrån men här kommer det

Hoppas Kitten86 tycker det är ok, annars får de plockas bort

/Anki

Kitten86
0

Hihi, det är okej att visa bilder. Ser inga fel i dem alls.

Ja, River gick och luktade på gräset och tyckte att platsen i sig var mer rolig/ spännande än personen i rock som närmade sig. Även när hon klätt av sig fann han ingen anledning att söka sig fram, även om han e nyfiken. Han väntar mer på (som "beckibis" skriver) ett okej från mig att gå och titta men då jag inte får säga nått så går han helt sonika inte fram. Rivert var mer brydd äver långkopplet som släpade bakom honom än om själva perosnen/rocken som skred emot han Skrattande

Bilden i #14 är taget i början av provet när de ska se hur intresserad han är av andra. På bilden har hon precis sagt hans namn för första gången för att se hans reaktion och kort efter tar hon över kopplet och går iväg med han, som man sen kan se på bilden i #18.

Jasså, finns resultatet redan registrerat på hunddata?

Ann-Ch
0

Va bra ang bilderna :)

Jo resultat finns på hunddata och på avelsdata kan man se ännu mer :)

/Anki

Kitten86
0

#20 På mitt pappaer så står det ett namn som tillhör en trf tik, men du skrev "han" vilket innebär att du var där med en hane… Vad heter hunden du testa? Skulle gärna kika på ditt resultat om jag får Tungan ute

Ja, jag såg det. På hunddata blev man ju inte klokare, men på avelsdata fick man bättre insyn av resultatet… Trodde inte det skulle gå så fort att kunna se det, bara!

Ann-Ch
0

Ok, nä min är en hane,

håller med om hunddata, det var rörigt men avelsdata var bra :)

Min heter Revärens Quick Quattro

Vad heter din?

/Anki

[Clifford & Dizzy]
0

Den trf tiken är min Skrattande. Vi fick ju lämna återbud pga av ögonskadan (som hon nu är friskförklarad från, 3 dagar efter testdatumet var vi till veterinären!)

Vi väntar på att få en ny tid!

Kitten86
0

Jaha, det förklarar ju saken Cool

Okej, ska kika sen då vid tillfälle…. Min heter Lejonluf's Men In Black. Ja, huddata var det ju bara text och siffror vilket inte säger nått egentligen men på avelsdata kan man mer se en "specificering" på hur de dömt.