Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 4914 ggr
Cassii
0

Ras val till min vän

Hej :)
Min vän o hennes familj har beslutat sig för att köpa hund. Det är hon (15 år) hennes mamma o hennes mammas kille. De vill ha en mellanstor hund, som inte hårar jätte mycket, den ska orka att gå långt, men att ändå ha en "av o på knapp" den ska orka ganska mycket men ändå inte vara "hyper" om den bara får gå kortare promenader någon dag. Den ska vara trogen till sin familj, o kunna ligga och mysa. Den ska vara relativt lätt lärd.

Någon som vill hjälpa mig så att hon o hennes familj inte väljer fel ras? De är deras första hund, så de kommer att gå kurser men vill inte ha en för krånglig ras i allmänhet.

Tack ! :)

Jag tänkte typ sheltie, collie, whippet eller pumi, har jag rätt/fel med nån ras ? Samt andra förslag? :)

Vet att hennes mamma vill ha en chihuahua, men jag tycker inte det, en sheltie eller nån pudel.

Hennes låtsas pappa vill ha en tax. Jag tycker inte en tax..

Hon är inte så sugen på att skaffa hund, men när jag berätta om sheltie, collie o pumi så sken hon upp.. Hon vill ha en ganska söt o gosig hund. (Jag försöker säga till henne att man inte ska gå efter utseendet!)

Starfall
0

Hej!

Om familjen bestämt sig för att skaffa hund rekommenderar jag att de lånar ett hundlexikon på biblioteket och läser igenom informationen om alla de raser de är intresserade av.
Det låter som att en sheltie skulle passa familjen, men de hårar ordentligt under fällningsperioden. Då vill det till att man som ägare borstar hunden varje dag, annars hamnar all päls överallt i hela huset/lägenheten Flört

Mellanpudel kanske kan vara ett alternativ. Vad jag förstått hårar de inte så mycket samt är väldigt intelligenta och aktiva. Jag är inte så insatt i just pudlar men ställ gärna samma fråga inne på hundar.ifokus, där finns hundägare till alla möjliga raser! Glad

ahlbergaren
1

det är ett svårt val när man ska välja ras/hund för första gången! som sagt, läs på noga :)

jag tycker att det låter som om sheltie skulle kunna passa, men de är ju också en väldigt aktiv ras som vill ha saker att göra (enligt min egen erfarenhet).  En sund sheltie är väldigt mjuk och följsam, pigg, lättlärd och vill vara till lags hela tiden :)

Golden retreiver? Hade själv en Golden som första hund. De är pigga, glada och hänger med på allt!

vilken slags hundsport är de mest intresserade av? Hur mkt tid är familjen villiga att lägga på aktivering utöver de dagliga promenaderna?

Lycka till :)

ahlbergaren
0

Papillion!

Är inte mellanstor, men det är ju inte chihuahuan (som mamman ville ha) heller :)

Chanku
0

Pumi skulle jag iallafall inte rekommendera, men pudel är ju härliga (hårar ej, men behöver klippas regelbundet). Sheltien är också en trevlig hundras, men under fällningen så löser den mycket hår.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Mojma
0

Jag skulle också säga Golden Retriver! Faktiskt. De är ofta väldigt enkla hundar & har en mycket posetiv inställning till livet & det mesta. Otroligt snälla hundar. Tror de defenitivt är en av de absolut bästa förstahunds-raserna.

Cassii
0

Jag själv kommer ju att bli med valp till sommaren, det är MIN första egna hund men jag är hundvan samt min låtsas pappa är otroligt hundvan så jag känner mest för en sheltie!

Själv har jag hört mycket posetivt samt negativt om golden!

Tack alla!

Kitten86
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag äger en dvärgpudel, som är min första EGNA hund, och kan rekomendera rasen!! Det bästa är att de finns i 4 storlekar, är det mellanhund de söker så är det mellanpudel som passar (35-45 cm mnkh). På bilden rider Zalo på min häst Debbie medans hon betar på gräsmattan…

Pudel har definitivt en av/på knapp, älskar att vara i farten och hitta på saker likväl som att dega i soffan och inte göra något speciellt. Mycket trogna sin familj/ flock och otroligt lättlärda. Med min har jag tränat agility och kantarellsök och annars har han bara varit hemma hund som följer med på allt. Precis som alla hundar kräver de regler då de annars kan bli odrägliga…

De hårar inte ALLS, skulle vara om du rycker loss pälsen isåfall, så vill man hålla de korthåriga så krävs att man klipper dem regelbundet. Jag handklipper min själv, självlärd, trimmar enbart (med liten handtrimmer) insida öron och lite på magen. Detta gör jag 1-2 ggr i månaden, varierar hur pälsen växer beroende på årstid, och det tar ca 20-30 min. Under kalla årstider vill de gärna ha en tröja/ täcke på då de annars fryser eftersom de inte har någon underull!

Vet inte vad jag mer ska skriva, men jag håller med tidigare inlägg om att läsa på så mycket man kan om de hundraser man funderar på så man vet vad man får. Alla hundar har ett ursprungligt syfte och har dessa karaktärsdrag kvar även om rasen idag inte används till det den ursprungligen är framavlad för. Man kan ALDRIG få tillräckligt mycket information!!

NinaToy
0

Vill man ha en väldigt enkel hund ska man ha en chihuahua :)
Klart att dem behöver likadan träning under uppväxten som andra hundar. De vill alltid vara där du är, det kvittar om man är ute och går en mil eller om man tar det lugnt i soffan en hel dag. De flesta tycker det är roligt att hitta på aktiviteter så som agility/lydnad/spår osv. Min chihuahua är otroligt lättlärd, lär sig på samma antal upprepningar som sheltien :)

Nackdelen med rasen är ibland dess storlek, svårt att umgås med andra större hundar då det lätt kan hända olyckor om dem tex springer på den lilla eller trampar fel.
Dem fäller inte mycket..

Såklart rekommenderar jag sheltien också, (en mer aktiv hund) lycka till i rasvalet :)

Mojma
0

#8 - Hur går det för dig som har en lite större hund tillsammans med en chihuahua då? Hur stor/liten är din sheltie? Tänkte hur den lilla klarar sig med lek & så som du skriver. Har funderat lite på chihuahua själv förut, så tänkte hur det funkar för er :) Vem är yngst, sheltien eller? Chihuahuan boss eller den andra? Har kanske också med saken att göra tänkte jag.

NinaToy
0

#9 Det har gått jättebra. Sheltien är ganska stor (11 kg) och kan ibland bli väldigt lekfull mot den lilla. Jag har aldrig behövt gå in och avbryta för chihuahuan är bestämd av sig och sheltien går iväg om hon skulle säga ifrån :) Den lilla är boss, hon var 2 år gammal när sheltien kom som 8v valp. Dock har jag dem frånskiljda när jag inte är hemma, även om jag nästan är säker på att det inte skulle hända något tar jag det säkra före det osäkra :)

Mojma
0

#9 vad kul att det gått så pass bra för er :) är de av samma kön? Blir det annorlunda/sämre om chihuahuan skulle komma sist in? Alltid velat ha en, så någon gång kommer man vilja ha en om det skulle kunna fungera. himla gullig ras det med! :)

falkbacke
0

Kanske sheltie, cavalier, papillon, pudel eller golden =) Jag skulle inte rekommendera en whippet till nån som vill träna med sin hund, vinthundar överlag är väldigt svåra att lära saker och har så sjukt stor jaktinstinkt.

NinaToy
0

#11 Båda är tikar. Jag vet inte om det blir annorlunda om chihuahuan kommer sist in. Alla hundar är ju olika individer :)

Beckibus
0

Hej!

Har inte läst alla inlägg nu, men jag är nyfiken. Vad valde de för ras? Har de skaffat hund ännu? :)

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Cassii
0

#14 De letar fortfarande!

medde
1

#15 Men åt vilka håll går deras tankar ang ras?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Vixit
1

För att läsa på om olika hundraser kan jag rekommendera ssk.se. Där läste jag skälv på innan jag hade bestämt mig för en sheltie. :) Sen finns även "101 dogs"-serien på youtube. Där gör de korta besrkivningar med för- och nackdelar med olika raser. Mycket bra! :D

Mika-S
0

Jag tycker att cavalier skulle passa utmärkt! :)

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika