Leka agility
Sheltien är ju grym på agility.
Har hört att man inte ska börja träna SERIÖS agility med hunden förens den är 1 år. Men när började ni "leka agilty" med era shelties?
Min valp är endast 10 veckor, så det är absolut inte dags än.
Man kan väl börja "leka agilty" ganska tidigt bara man inte har några krav på hunden antar jag? och att man tar det lungt, och inte "leker agilty" alls länge?
Vad tycker du?
-Be yourself, everyone else is already taken-
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag började med mindre träning för Lexie när hon var kring 8 månader, huvudsaken är att hunden inte hoppar, bommen kan ligga på marken så kan ni köra grundträning
Med Twix har jag börjat med torrhandling och spring genom tunnlar.
#1 Okej.
Hon var otroligt duktig ju!
Känns som en stabil ålder, åtta månader.
#2 Tack! 
Jag började nog med "grunderna" dvs torrhandling, styrning och att leka ihop vid 12 veckors ålder. Leka fram ett sammarbete och ha kul ihop. Som liten vart det mer tricks och annat skojj. Hindren kom in i bilden när han var ca 6 månader. Inget hoppande förens närmare året. Små hopp (mer skutt) ibland när han var ca 8-9 månader. Riktiga hinder och mer träning på alvar runt året och han hann bli nästan 18 månader innan nybörjarkursen.
#4 Jag har gjort med Scilla att hon springer bredvid mig o får belöning, hon är jätteduktig så det känns kul!!! Tror hon kommer bli en super agility hund, hon är super snabb!!!
Skulle ju kunna gå på ringträning, vilket handlar om sammarbeta och följa. Sen försöka få in att träna en bit ifrån varandra så hon inte blir allt för bunden vid dig (måste ju kunna vara ifrån varandra på agilityplan). Sen skulle du ju kunna börja introducera tunnel t.ex och hinderstöd och själva hopppinnen (bara ta sig igenom hinderstöden och kliva över pinnen.
Tricks är alltid bra som träning för att göra saker ihop fast ändå ifrån varandra.
#6 Tack för tipset!!! Ska provas! Lilla Scilla är otroligt lättlärd. Hon har vart hos oss snart 2veckor. Hon kan redan sitt, ligg, vacker tass mm!!! hon är inte 100% men hon är otroligt duktig!
Uppdaterar med en till liten film, tycker inte tunnlar är något problem att börja med vid 3-4 månaders ålder
Bara bra att testa nya underlag!
Scilla är snart 3 månader, så snart blir det åka till djuraffärn o köpa en tunnel:) Kommer bli så roligt att prova den med henne!
Här kommer en liten bild också… det är en vecka sedan.
Din valp kan vara yngre än 3 månader också när du introducerar tunnlar etc bara du tänker på att göra det med lek och korta stunder. Det ska alltid vara kul att jobba/ göra saker ihop!!
Sheltien är ju en lättlärd ras, på gott och ont