Halsband eller sele - valp
Jag har nu ligga Twix här hemma och funderar på att köpa något lite "finare" till våra promenader än hennes valphalsband som hon har nu. Just för tillfället har hon ett ställbart rosa tyghalsband. Har ni använt er av halsband eller sele på era valpar? Jag skulle vilja ha ett rosa hurtta halvstryp (eller fast, vad tycker ni?), en rosa hurtta sele (y sele) eller ett valphalsband i läder från hurtta. Om ni hade varit i min sits, vad hade ni köpt? 
Jag har alltid haft Y-selar till valpar, tycker att det fungerar utmärkt 
Jag har aldrig använt Y selar eller sele i huvudtaget på mina hundar.. Men hurtta gilar jag väldigt mycket och har deras halsband och koppel. Även teckan osv..
Jag tycker personligen jag har mer kontakt med hunden via halsband. Jag kan bara säga för mig, men jag hade kört på halsband och ett rosa Hurtta
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag skulle nog väntat tills hon blev äldre och ändå behöver ett nytt.
Då slänger du ju inte pengarna i sjön eller vad man ska säga.
Då hade jag kört på ett Hurtta halvstryp! :D
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Men det är ju svårt at vänta med att köpa, men ack så sant vänta är ett bra ord. Det är och kan vara lite att skicka slantarna i sjön.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#4 Precis! :D
Jag skulle köpt när valphalsbandet bllvit förlitet!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#5 Det kommer aldrig bli för litet, det passar och HÄNGER runt lex hals när det är som störst..
Skulle nog kört på selen =)
~mikkan
Oj då :P haha! Ja då får du nog köpa ett finare eller vad man ska säga!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Jag skulle köpt ett vanligt hurttahalsband som man kan ställa in. Säger jag som själv har hurtta halvstryp på min valp ;) Nej skämt å sido, men jag tycker att det är viktigt at valpen inte kan ta sig ur halsbandet man har. Tänk om valpen blir skrämd och åker ur halsbandet och sticker, inte kul! :(
En jag känner hade en hund som blev påkörd och dog för hon hade för stort halsband, så ja jag är lite nojig.
Skulle iaf aldrig ha sele på vanliga promenader :-)
Jag köpte ett Hurtta halvstryp till min lilla tjej, Lexie fick även ett likadant. Sen när hon är färdigväxt så blir det sele! 
Hej!
Sele eller koppel är ett dilemma. Har man en valp som hoppar och skuttar åt alla håll, så blir det ju lätt ryck i halsbandet när den gör det. Det finns bl a en studie från en norsk veterinär som visar att många av våra hundar går med felplacerade nackkotor och smärta till följd. Detta på grund av att vi använder halsband. Ibland korrigerar också folk sina hundar genom att rycka i kopplet. Där är det också stor risk att vi dysplacerar nackkotor.
Har man en hund som lugnt strosar fram i koppel, så går det bra att använda halsband. Har man en hund som är glad och skuttar fram, kan det vara bra och ta det säkra före det osäkra och köpa en sele.
Har man en hund som drar i kopplet, så kan jag varmt rekommendera VGW-bältet. Det ser delvis ut som en sele, men är det inte. VGW-bältet hindrar hunden från att dra. Det är utprovat av hundsjukgymnaster och är det enda i handeln idag (av anti-drag produkter) som inte skadar hundarna.
Jag använder den till mina hundar och i stort sett alla dagishundar, just för att de är ergonomiskt utprovade och jag vet att de är bra för hundarna.
Vänliga hälsningar
Anna Knutson, Blackfall's
Vänliga hälsningar
Anna Knutson, Blackfall's kennel och
Hundens daghem, Kalmar