Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 4177 ggr
mikkan01
0

Återkommande hälta :(

Min vovve har alltid haft lätt att bli halt på ena benet/tassen och han verkligen hoppar runt när det händer. 
För ung. 2 veckor sen hade han svår hälta som inte gick över så jag ringde till vet. som bad mig massera hans leder och sen vänta tills det gick över. Det gick över efter två dagar.

Nu är han halt på samma ben, grejen är den att han vaknar upp på morgonen och helt plötsligt har han jätteont. Man får knappt ta i tassen utan att han tjuter till.
Han har haft såhär av och till i flera år nu fast det blir bara värre och värre. Vet någon vad detta beror på?
Blir så orolig när han hoppar fram på alla tre utan att sätta tassen i golvet :(

~mikkan

Vixit
0

Borde inte vet verkligen vilja titta lite närmare? Har det varit så här så länge lär det inte gå över huxflux heller. Insistera på att vet gör en ordentlig undersökning.

Inte kul om din lilla älskling ska behöva lida. :/

mikkan01
0

Jo, kanske dags att låta någon annan titta på honom närmre men vart jag än ringer så är det att han är nog gammal och får stela leder…
Så pass gammal är han ju inte heller.

De tycker bara att man ska ta in honom ifall han har feber…annars är det nog bara någon lätt stukning.

Ska ringa för tid idag :-)

~mikkan

Sackum
0

Är slipped tendon/sheltiehäl uteslutet?

Greenpearl
0

Kontakta en naprapat/kiropraktor och se vad dem säger, dem hjälper oftast till =)

dogg
0

Hej,precis så här var det för min sheltie. Först när vi åkte till Blå Stjärnan där de har en belastningsmatta kunde de se exakt hur min hund belastade sina ben. Det visade sig inte bara vara höger fram som han alltid varit halt på utan han ville inte heller belasta höger bak. Detta ledde sen till sjukgymnastik och till slut en kiropraktor som hittade en ryggskada som sedan också visade sig på röntgen. Ett tips är att åka till en belastningsmatta när hunden inte är halt för att se om den belastar normalt då, om den nu inte är halt länge då får man ju åka ändå men det är intressant och se om de har ont jämt men bara haltar när det gör extra ont eller om de belastar onormalt jämt. En bra kiropraktor kan känna igenom hunden på ett annat sätt än veterinär eller sjukgymnast. Lycka till! Mvh Ulrika

mikkan01
0

Efter att ha läst lite om det så är det inte uteslutet…får kolla upp detta med en ortoped. Tack för svar :-)

Så det kan bara vara belastning? Ringde upp vet. som sa att det kunde vara artrit…de vill att man bara kommer in om han varit halt ett par dagar.
Min vovve hoppar runt på alla 3 men har svårt för att sätta ner högerben ibland, som att det skulle göra ont där med. Ska absolut ta honom till någon som kan kolla upp hur han belastar benen…är så jobbigt att se honom ha ont. Tack!!:-)

~mikkan

Blackfall's kennel
0

Hej!

Är det ett bakben? Då håller jag absolut med ovanstående. De kan naturligtvis vara en massa olika saker, men slipped tendon/sheltiehäl bör definitivt kollas.

OM det är det så har en veterinär på Läckeby djursjukhus utanför Kalmar utvecklat en mycket bra metod. Jag har förstått att annars får man ofta göra om operationen.

Vänliga hälsningar

Anna Knutson, Blackfall's

Vänliga hälsningar

Anna Knutson, Blackfall's kennel och

Hundens daghem, Kalmar