Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 3967 ggr
medde
0

kemisk kastrering

Är det någon som har provat att göra kemisk kastrering på sin hanhund? Jag har ingen erfarnhet av det, men funderar att göra det på min hane av flera olika orsaker för hans bästa.

Men vore intressant om någon vet lite om detta i personliga erfarenhet, och inte bara faktan som finns att läsa på nätet.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Sofiatinnert
0

Jag har en kompis som ger sin hane kastrerings chip vilket hon är väldigt nöjd med. Han var tidigare mycket han aggressiv nu tittat han knappt på dem.

http://beautywithsofia.wordpress.com/

medde
0

Låter bra. Alltid intressant att höra från alla olika vinklar ang detta. Man vill ju veta så mycket som bara går att finna.

Även om det inte är "problem" med min kille. Han är en väldigt bra hane, men det ligger andra orskaer bakom mitt tänke att gör det här.

[Clifford & Dizzy]
0

Min dalmatinerhane har jag nyligen satt in kastreringschipp på - vi är inne på v 4 nu (3 hela veckor) och har ännu inte uppnått full effekt - ska bli spännande att se hur det blir. Aptiten har blivit bättre i alla fall - från dålig till bra! Men just nu bor han på pensionat eftersom lilla fröken sheltie är mitt i ett höglöp och full effekt uppnås först efter 6 veckor! Kan rapportera vad jag tycker när full effekt uppnåtts Skrattande

medde
1

#3 Tack det vill jag gärna!

Får jag vara fräck och fråga vad du fick betala? Inte för det är världen men lite nyfiket,,

[Clifford & Dizzy]
0

#4 Det är helt OK jag svarar gärna Skrattande

1200-1300:- fick vi betala. Det inklusive chipp och vetrinäravgift - då går jag till en distiktsvetrinär = knuten till jordbruksverket.

Vi valde att börja med chippkastrering för att kunna utvärdera resultatet - om det blir bra så kommer det att bli en "riktigt" sedan. Har haft en hane som vi gjorde en riktig kastrering på och det blev inte bra -> massor av problembeteenden, så därför valde vi att börja med chipp.

Återkommer när jag vet lite mer hur det blir med effekten. Vår vetrinär sa att vid 6 veckor så är effekten så som den kommer att bli med en kirurgisk kastrering.

medde
0

#5 Tack för dina svar.=) Vi har också kommit fram till att vi provar den här vägen först. För sedan kunna som ni utvärdera det hela, och av några andra aspekter också för den delen,

Tack för du utknyter vid senare tillfälle. Mvh

Ronja06
0

Min pappas hund blev kemisk kastrerad vid en ålder av ungefär 6 år. (tror jag…) Han var något hanilsk innan "kastrationen".

Det dröjde några veckor innan vi såg en stor skillnad i honom. Men inte till det bättre… I många fall. Han åt bättre, och blev lugnare inomhus, men blev helt galen vid synen av andra hanhundar. (om detta berodde på chippet eller inte kan jag dock inte bekräfta) Under perioden som chippet verkade bet han min farmor 3 gånger, min farfar 1 gång. Det slutade med att han nästan hade ihjäl en annan hanhund också.

Som sagt, om detta berodde på chippet går inte att bekräfta. Men det var ett väldigt sammanträffande. Han blev mer lättirriterad under den här perioden iallafall.

Mvh Emelie Förlägen

medde
0

Bra och intressant att få in andra vinklar.

dogg
0

Hej! Har hört både bra och dåligt med chip eftersom jag inte just nu arbetar inom hund men jag genom åren hela tiden haft kontakt med måga som arbetar med hundproblem aktivt, många ggr har chippet inte motsvarat vad en vanlig kastrering genom operation gett för effekt. Utan hunden har inte varit riktigt sig själv och i flera fall har det inte hjälpt mot tex hanhundsaggressiviteten eller att de varit stressade vid löp. Så jag tycker inte chippet ger någon info egentligen för om ingen effekt uppstår kan operation ge den effekt som önskas och blir hunden konstig inte sig själv betyder det inte att den blir så vid en riktig operation. Chippet tycker jag bara är bra när en hane ev. ska sättas i avel igen annars är det bättre att operera. I de flesta fall mår hanen bättre av att kastreras, det är mycket sällan en hanhund mår sämre av det, gör den det finns ofta andra orsaker till beteenden eller andra symptom som uppstått. Förändras pälsen finns det pälsvårdsverktyg som kan användas för att rätta till det. Mvh Ulrika

Kitten86
1

Gav förut min dvärgpudel hane p-spruta och det fungerade bra på honom. Han blev lungnare kring tikar och började äta bättre och mer regelbundet. Nu bor jag visserligen på landet med inte alls för många tikar omkring, men ändå. För honom spelade det ingen roll om tiken var i löp eller inte han var ganska på ändå! Han har sen med åldern också lungnat ner sig och idag får han inga p-sprutor längre. Då jag var liten när jag fick honom så blev han aldrig kastrerad som annars hade varit mitt val!

Är ju ett bra "test" för att se hur hunden blir samt som en korttids lösning då det är bättre, tycker jag, att kastrera en hund på riktigt om den ändå inte ska gå i avel. Speciellt om hanhunden mår direkt dåligt pga ex. stress av att vara kring tikar.

Vet att effekten av iaf p-spruta är individuellt både beroende på hur länge effekten varar samt hur pass bra den blir. Upp till ett halvår sägs det, men kan vara både mer och mindre beroende på hunden.
1 spruta kostade mig 600:- (har jag för mig) och effekten, på min hund, varade i ca 4-6 månader om jag inte minns fel.

Hur länge ska ett chip ha effekt? Är det ungefär som p-stav på människa eller hur fungerar det? Har inte hört om det förut…

[Penny&Skoja]
0

Collien är kemisk katrerad , Han vart jobbigare en period ungefär 1 månad kanske och hittade på saker som aldrig förr ! Men sedan vart han som vanligt fast lugnare . Han kommer att kastreras inom kort tid ! Det som jag tycker känns skumt är att pungen förmiskas en hel del och det känns lite oroväckande trots att veterinären sa att det skulle bli så så känns det inte alls bra !

Men den funkade kanon och han var inte ett dugg intresserad av min höglöpande tik =)

medde
0

#11 Många jag pratat med säger dom gjort det kemiskt just enbart för kulorna minskas och där lite lättare att göra de riktigta. Mindre sår bla,,

[Penny&Skoja]
0

#12 mhm okej , Jag har ju bara kastrerat en hund då tog dom bort hela påsen ! Men det jag mest är fundersam var ju varför dom krymte och vad det beror på och hur hunden på insidan reagerar . Jag är varken bu eller bä jag är nöjd med den kemiska =) Men det är endå många frågetecken från min sida =)

Kjelle
0

Mycket intressant att läsa allt detta måste jag säga. Hur det än fungerar så är ju alla hundar olika och uppträder olika för samma sak. Så det gäller förstås för chip och allt sådant också. Så det är nog svårt att jämföra från hund till hund.

sissie
0

Det jag tror är anledningen till att chipkastreringen frå kulorna att bli mindre är att produktionen av spermier upphör. Då fyller de inte ut bitestikeln så mycket.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

sissie
0

Här är en länk till en av "Veterinären har ordet" -artiklarna.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Clifford & Dizzy]
1

Nu har det gått sex veckor sedan chippet sattes in på Clifford 3 år. Kan säga att jag märker en markant skillnad! Han är mycket mindre nosig på promenader - låser sig inte längre vid doft/luktfläckar utan kna bryta på inkallning, även om det gått en hund strax innan. Han är mindre benägen att tolka andra hundar som potentiella faror utan väljer att titta på dem som lekkamrater i första hand (dvs mindre spänd och skällig i möten!) överlag så har det blivt en mer lyhörd och lätt jobbad kille som jag har mycket lättare att nå fram till och som definitivt är mer avslappnad! Jag drog ner på maten för att han inte skulle tjocka på sig då aptiten blev betydligt bättre (han äter allt som han får helt plötsligt) men då gick han ner för mycket i vikt så det var bara att öka på igen och inse att min hund gör av med mycket energi fortfarande!

Jag vet inte om det är på grund av chippet eller om det är vintervilan men helt plötsligt är det massor på agility planen som funkar och som definitivt inte funkade i höstas… tex böjda tunnlar, tunnlar som är lite mindre osv.

Kitten86
0

Vad kul att det fungerar på han!! Kul att han förbättrats i sitt beteende så markant…!!

medde
0

#17 Så bra det låter. Jag kommer att göra detta på min kille hemma.  det är ingen tverkan om det alls.

medde
0

#17 Är det fortsatt bra med din kille? Så nyfiken då det gått ännu en tid.

Mvh

[Clifford & Dizzy]
0

Jag kan bara svara ja det är fortfarande bra med min "lilla" skrutt. Han är fortfarande mildare i sina reaktioner än han var innan chippet. Vi är nöjda och det känns skönt att det fungerar så bra på honom, Nu blir det troligtvis en "riktig" när chippet slutar verka.

/Johanna

medde
0

#21Tack för ditt svar.. Jag har verkligen bestämt mig för att göra detta på min kille.,

Blackfall's kennel
0

Hej!

Om man funderar på kastration, så tycker jag det är ett bra alternativ att prova med chip först. Det är inte alltid resultatet blir vad man tänkt sig.

Frågan är varför man vill kastrera hunden… Man har en tik hemma och vill inte ha valpar? Hunden är hanhundsaggresiv? Bara för att man "ska"?

Är hunden hanhundaggresiv gör ett chip/ kastration i de allra flesta fall att problembeteendet ökar! Precis som Ronja (här ovan) berättar. Detta beror på att när tar man bort kulorna, minska man på testosteronet. Mindre testosteron ger mindre självförtroende. Mindre självförtroende gör att hunden blir ännu mer rädd för andra hundar och utfallen blir värre.

Det kan vara bra att veta att flera chip-modeller säger att effekten ska gå över efter ett halvår. Men ofta sitter den i längre. På en tax på dagiset gick det över för ca två månader sedan. Då hade chipet hållt i 2 år.

Vänliga hälsningar

Anna, Blackfall's

Vänliga hälsningar

Anna Knutson, Blackfall's kennel och

Hundens daghem, Kalmar

medde
0

Ang min orsak är inget av hanilsk eller bara ska, jag har en helt medicinskt orskak till att göra detta på  min kille och inte en op just i detta nuet