HJÄLP - Han skäller på ingenting!
Meanie är 13 veckor idag och har börjat skälla hela tiden. Han skäller på ingenting egentligen.
Helt plötsligt kan han börja gruffa som övergår till skall som blir mer och mer intensivt. Sen går han bara omkring och skäller.
Hur tränar man bort skall?
Jag vill gärna ta det när han är valp så det inte blir ett problem längre fram.
Min lilla är en vecka yngre än er och han började så smått med samma grej.
Efter lite klurande kom jag fram till att det var ungefär vid samma tid på dygnet (framåt kvällen). Vad vi gjorde var att se till att lagom vid "skälltid" fick han komma ut ordentligt och träna koppelträning, leka av sig ordentligt eller göra en annan "utttröttande" aktivitet, och sen in och där han fick sin kong med lite godis i så han hade lite mer hjärnpyssel. Han slutade med skällandet lika snabbt som han började. =) Så mitt tips är att ge ett alternativ till att bara gå omkring och småmuttra.
Lycka till. =)
Det har varit ganska lugnt med skällandet när jag är hemma men när min man jobbar hemma så skäller Meanie ofta. Jag är ju inte hemma och kan se varför men jag kan tänka mig att han vill ha min mans uppmärksamhet och skäller för det.
Idag nu när jag är hemma med honom så skällde han pga sopbilen, men det lekte jag bort. Där fanns det i alla fall en anledning.
Men jag ska tänka på vilka tider han skäller på och så ska jag definitivt köpa en kong. De verkar skitbra!
När Yatzi skäller, eller som du säger "gruffa" till en början så brukar jag fråga honom med intensiv röst "Vad är det du skäller på, vad är det du vill visa matte?" och oftast så springer han runt mina ben och vill visa någonting. Eftersom shelties har en liten vaktinstikt i sig och gärna är matte till lags så vill han skydda dig, så försök visa honom att du är orädd och inte bryr dig om det, låt honom visa dig om han vill det, så att han också känner sig trygg.
Sen är ju vissa födda mer mer skall än andra liksom ;)
Kongen är guld värd här hemma, min lilla filttoffla älskar den högt.
Hur har det gått annars nu då, hjälpte det med lite extra hjärngympa? =)
Ja alltså nu skäller han så fort han vill ha uppmärksamhet eller om han vill "få igång" oss.
Det har inte blivit så då att ni "förstärkt" det hela? Att istället för innan skällandet satt igång hjärngympat honom utan istället börjat med det lagom när han redan börjat skälla?
Annars vet jag faktiskt inte, det hjälpte som sagt finfint här hemma men någon annan kanske har annat tips?
Jag vet faktiskt inte vad vi gör för fel. Folk säger att man ska ignorera när han skäller och det har vi kört med ett tag, men ibland så passar det faktiskt inte att han skäller i flera minuter non stop så då har vi sagt ifrån.
Men vi har aldrig "belönat" skällandet med aktivitet i efterhand.
Skällandet har inget schema :)
Det kan komma trots träning och lek.
Men en sak är i alla fall säker. Han skäller på oss när vi säger ifrån när han till exempel biter. Jag har läst att hundar skäller på ägare som skäller på hunden men vi skäller inte utan säger ifrån med ett nej. Och det ska man väl kunna göra utan att hunden går lös och skäller och morrar.
Hej!
Om hunden skäller på dig, så är det för att den vill något "kom och lek med mig", "ta hand om mig". Se till att hjälpa valpen att fylla dens behov, inte ignorera dem. Om ni ignorerar den, så lär ni valpen att ni inte är att lita på.
Om valpen skäller på annat, sopbilen, din nya prydnadssak, grannen mm så är det för att den har kommit in i spökåldern. Då leker/upplever valpen att den är rädd för mycket. Den skäller, hoppar fram och tillbaka och lär sig på så sätt hantera sin egen rädsla. Se till att hjälpa valpen att få undersöka det den är rädd för. Om det är soptunnan, gå fram till soptunnan du och prata lite med den, klappa på den (ja jag vet att det är fånigt, men du kan ju passa på när det är mörkt ute..). Låt vovven få gå fram i sin egna takt, tvinga inte fram den. Låt den få nosa och undersöka. Det här kan ta 20-30 min, men det är otroligt bra inlärning för hunden. Plus att du visar dig vara en pålitlig matte som hjälper till när det blir en jobbig situation.
Anna, Blackfall's
Vänliga hälsningar
Anna Knutson, Blackfall's kennel och
Hundens daghem, Kalmar
#8 Jag har en tid nu gått med honom och "frågat" om det är nåt han vill visa, eller leka, men så fort vi lekt klart och vi ska göra annat så börjar han att skälla igen.
Det är väl inte meningen att han ska sitta fast i oss och det ska vara ändlös lek bara för att han skäller?
Vad jag har blivit rådd till av flera hundkännare, är att man ska avbryta leken och valpen ska lära sig att koppla av också så det inte är full speed dag ut och dag in.
Det känns som att jag ger honom det han vill när han skäller och då skäller han mer för att han vill ha mer.
Det är som med barnen, jag skulle aldrig ge dem godis i affären bara för att de skriker om det, för då lär de skrika nästa gång vi är i affären igen.
Tro inte att Meanie är understimulerad. Vi leker, gosar och tränar med honom varje dag, både vi föräldrar och våra två söner. Men med måtta, eftersom vi vill lägga grunden för honom ordentligt så att han anpassar sig efter vårt liv.