Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 596 ggr
susannek
1

Otroligt söta hundar!

Usch, jag blir sååå avundssjuk på er alla som redan har en sheltie!! Av bilderna att döma är dom helt bedårande! Suck!!! :-D

Själv är jag som sagt i planeringsstadiet att köpa en vovve. Och jag måste fråga: när valpen kommer hem, ska man ha tillgång till en hage (har sett detta på alla hundprogram på TV), typ 2x2 m, ngt i still med en inhängnad hage (eller hur jag nu ska beskriva det)? Hur gjorde ni när valpen kom hem?

Hur länge hade ni valpen innan ni började lämna den själv i mer än t ex 3-4 tim? Hur gör ni nu under sommaren, när det är så förtvivlat varmt ute - just med tanke på den stora pälsen som alla shelties har? Man ska väl inte ge sig på att klippa den hoppas jag.

jur-kand
0

Jag fick hem min Spunk i påskas. Jag har EJ haft henne i hage (och ej heller min förra hund när jag fick hem henne som valp). Hon har fått röra sig fritt i lägenheten och i vårt sommarhus. Visst har det hänt olyckor men inte många…det gäller att springa ut ofta, i början kanske 1 gång per timme och efter ca 2 veckor kan man öka tiden. Hon har sovit hela nätterna i vår säng och hållt sig då i ca 7 timmar utan problem. ALdrig skett någon olycka i sängen. Det sägs ju att de inte kissar där de sover…och det verkar ju stämma.

Att lämna en hund själv mer än 4 timmar tycker jag persoligen är fel då hunden är ett flockdjur. Om man vet med sig att hunden kommer vara själv hela dagarna jämt så anser jag att man skall överväga sitt beslut att skaffa hund. Jag har som sagt haft Spunk sedan i påskas (alltså drygt 9 veckor nu) och nu i veckan har jag börjat med ensamträning (lite sent kanske). Det sägs ju att den skall påbörjas när valpen är 3-4 månader och då endast korta, korta stunder för att sedan ökas successivt.

Vad gäller din fundering över pälsen så har jag ingen tidigare erfarenhet av Shelties (haft Schäfer förrut) men jag har sett i trådar här på forumet att frågan tas upp. Titta vad de säger där…

Lycka till

Prizma_o_Kristall
0

#1 Vi hade en valphage till Frankie utomhus. Han ville verkligen vara ute men eftersom att vi bor vid en väg + att trädgården inte är inhägnad så fick han vara där i korta stunder. Och han stortrivdes med det så länge man själv var inom synhåll… En gång varje kvart behövde Frankie ut, han lärde sig så småningom att säga till när han behövde gå ut men innan dess var det ett heltidsjobb att hålla koll på honom och se om han började visa tecken på att behöva göra behov;) Nu har han en löplina som gör att han kan få vara ute utan att riskera att komma ut på vägen.

När det är så här varmt så är Frankie för det mesta inomhus. Men själv älskar han att ligga i solen!

Kramar

Ronja06
0

Jag hade Ronja i hage de första tre dagarna. Efter det lärde hon sig sitt namn, och har därefter fått gå fritt i våran trädgård. Hon försvinner iallafall inte. Och har aldrig gjort det. Inte ens då hon löpte för första gången. Skrattande

Ronja har knappt varit ensam hemma någon gång *skäms* Generad Max 1 timma då vi väl inte är hemma är hon ensam. Då hon var valp lämnade vi henne kanske ensam i 5 minuter eller så.

Man kan alltid klippa sin sheltie om man inte ska ha den till utställning. Men jag klippar iallafall inte min sheltie under sommaren.

Mvh Emelie Förlägen

susannek
0

Intressant att läsa hur ni löst problemet med valpen innan den blivit rumsren. Det verkar vara olika bud på allt från var 5:e min till en gång timmen. Det är kanske detta "problem" som man kanske tycker verka vara jobbigast: innan man får sin valp rumsren. Har man trädgård är det nog inte så stora problem - värre då om man bor i lägenhet: man får hoppas att hissen står "framkörd" när valpen känner det är dax……. Glad

Gittan
0

Sheltie verkar vara en härlig ras utseendemässigt, men är den lite svår psykisk?

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Ronja06
0

#5: Ja, utseénde mässigt är det svårt att tacka nej. Det var det iallafall för mig. Blev helt såld då jag för frsta gången såg en sheltie.

Enligt mig är den inte svår psykiskt.  Räcka ut tunganFlört

Mvh Emelie Förlägen

Paulines
0

#5 En del shelties kan vara svårt psykiska, men det beror ju också på vad man vill ha den till. Det svåra är inte att dom är arga! men en del shelties kan vara lite tillbakadragna.. Andra är jätte utåtriktade (Som jag läst i andra trådar), men när rasen presenteras så sägs det att rasen är lite tillbakadragen (Som min vovve mot främlingar..)