Bits bits bits!!!!
Gaaaaah!!!!
Jag håller på att bli galen. Meanie är nu 12 veckor och driver mig till vansinne med sitt bitande. Han biter i oss, i våra kläder, våra skor när vi har dem på oss. Han är inte ett dugg intresserad av sina bitsaker utan det är bara oss han ska bita på.
Om han inte får bita oss så skäller han på oss.
Han hamnar i nån slags trans och hans mantra är BITA BITA BITA MÅSTE BITA.
Jag förstår att han är en valp och det kliar, men han har rivit sönder min älsklingskjol med sina små vassa gaddar och jag håller på att gå sönder själv inifrån. Kläder går åt här hemma för att han hela tiden attackerar våra ben, armar och fötter.
Om man försöker att putta bort honom och säger NEJ, så skäller han och blir ännu värre.
Vi har ignorerat, vi har försökt få honom intresserad av andra saker, vi har nejjat och fyat men inget verkar funka.
Vi varvar med lugna stunder, promenader och hjärngympa så där ligger inte problemet.
Är det någon annan som känner igen sin valp i Meanie (elakingen)?
Har en likadan här hemma, dock ryker mina händer och mitt ansikte istället, då hon kampar och drar i mina händer. Speciellt idag när jag puttade bort henne för att hon åt fågelbajs, mina händer blöder just nu. Inte skönt kan jag säga
Hon blir helt manisk och taggad om man puttar på henne, då går det bara mer och mer.. suck, tur för oss att de växer ifrån det!
Yatzi gör likadant, har märken på händerna, haha! När han håller på så brukar jag sätta mig i soffan så att han inte kan få tag på mig, till slut lugnar han för det mesta ner sig :) Bara en tidsfråga tills det blir lättare!
Helix var också väldigt bitig under en period, bet i allt som gick att få tag på men speciellt våra fötter! Men nu har han lugnat ner sig, sen ett antal månader tillbaka :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gud så skönt att höra att det är helt "normalt" 
Ibland tror jag att jag ska bli galen på riktigt så manisk som han blir. Då vill jag bara låsa in mig i garderoben och kika ut om sisådär två år.
Så här kan man få honom att använda tänderna på annat än oss.
#4 Haha, så söt han är!
Ziggy kan också vara bitig men då försöker jag ta något tuggben o ge honom så han får bita på det och det har faktiskt hjälpt men ibland fungerar inget…Men dom växer väl ifrån det får man hoppas
#6 Ja, jag hoppas att det växer bort för det har blivit värre. Nu är Meanie 15 veckor och han biter så fort han vill leka eller när vi vill gosa och kela med honom. Så fort han blir exalterad så bits han.
Allt ligger i farozoonen, händer, fötter, knän, byxor, tröjor och när vi sätter oss så att han inte kommer åt oss så biter han i det han kommer åt.
Vi ger honom också tuggben och håller till och med i dem så han får gnaga hårt, men då slutar det till slut med att han tar händerna istället för benet. När han inte får bita oss så skäller han.
Valptiden är inte en dans på rosor just nu.
Hej!
Du har en fullt normal valp. Problemet du beskriver känner jag igen från många av mina kursdeltagare med hundar i massor av olika raser.
Naturligt under den här perioden så leker valparna i flocken med varandra, från morgon till kväll. Det är brottning, bus och ta-fattlekar. Så det din valp gör är helt begripligt. Men vad han inte fattar det är varför du inte leker… Han t o m med skäller efter dig för att få dig att hoppa in i leken..
Och dina kläder och skor går sönder. Det blir ett litet dilemma. Det är ingen idé att ge valpen leksaker att leka med själv, det fungerar inte. Det måste finnas en hundkompis/människa i andra änden på leksaken om den ska vara kul. Lägg ut en massa leksaker på olika ställen hemma, när valpen biter efter dig ta en leksak och håll den framför munnen på valpen och busa med leksaken ,visa att "den här leker vi med och det är helt ok att tugga på den". Passa på att leka mycket med din valp, det är nu under den här tiden som ni ska bygga den där goa grunden ni ska stå på resten av ert liv tillsammans.
Fya inte, säg inte nej (jag menar inte, att du aldrig får göra det..) men i den här situationen förstår inte valpen varför du gör som du gör. Ni ska ju leka, det är ju det man gör hela dagarna!
Se gärna till att träffa en annan snäll valp i ungefär samma storlek som din valp kan leka med ibland. Det är bra att få prata hundspråk emellanåt.
Som någon skrev tidigare, många tuggben är också bra.
Och du, pirayatänderna fallar ut snart…de som kommer efteråt är mycket trubbigare!
Vänliga hälsningar
Anna Knutson, Hundens daghem och
Blackfall's kennel, Kalmar
Vänliga hälsningar
Anna Knutson, Blackfall's kennel och
Hundens daghem, Kalmar
Meanie har lugnat ner sig betydligt mycket mer nu och det är skönt. Vi leker ofta och han gillar lite lättare dragkamp, då han får dra i det vi håller i.
Han gnager inte på skorna utan tjuvar dem och gömmer dem i trädgården 
Kläder går sönder när han i bus och lek tar kläderna för leksaker och tänderna river hål. Tidigare så var han på kläderna hela tiden, men inte nu.
Han träffar hundar men inga valpar. Han har jättebra valpspråk.
Tuggben får han ett nytt varannan dag, det gillar han.
Han har hunnit bli 19 veckor nu.