Kiss och bajs
Hej!
Vår lilla Texas är nu 15 veckor och livet leker. I alla fall hans, jag och matte får stå ut med bitande, skällande, bajsande och kissande. Tur nog är det mycket gos och lek också, plus att han är så söt, så det jämnar ut sig. =)
Men just det där med bajsandet och kissandet innomhus, hur lång tid ska det ta innan han lär sig att det ska skötas ute i gräset och inte inne på golvet/mattan?
Vid vilken ålder blev din valp rumsren?
Jag kämpar och kämpar med att hinna ut med honom innan det är för sent. Speciellt när han vaknar på morgonen, då blir det till att distrahera honom så jag hinner få på kopplet och rusa ut utan skor. Fått torka trapphuset några gånger också. Han märker förstås inte vad jag pysslar med, för honom är det vår "morgonlek". =)
Att han ska ut efter varje sovpaus, matning och lek då han ofta kissar fick jag veta av uppfödaren, och det fungerar bra. Och så klart tonvis med beröm när han "gör ifrån sig" ute. När han har en olycka inne får han ingen uppmärksamhet alls, vi låtsas som att han inte finns och torkar sedan upp efter honom. Om det är bra vet jag inte, men vi uppmuntrar det i alla fall inte.
Prövat med tidningspapper på hans "favoritställen", men lägger vi något på golvet där så byter han bara plats. Och bajsgömmor har han under soffor och bord där man får titta några gånger om dagen.
Pratat med lite hundägare när jag varit ute och de flesta säger att "plötsligt händer det", han kommer att bli rumsren över en natt, när han väl förstått vad det är vi försöker uppnå. Men de flesta har också fått sina valpar rumsrena på 14 dagar.
Önskar så att vår lilla Texas kan sluta bajsa inne…
Tacksam för vad hjälp jag kan få
För oss tog det lång tid innan hon slutade kissa inne. Vid 4,5 månad slutade det plötsligt men nä hon blev runt 6 månader fick vi ett bakslag å ho började igen i några veckor. Plötsligt hände det det gick från en dag till nästa så var hon 100% rumsren.
http://beautywithsofia.wordpress.com/
Här hemma så är den lilla nästan rumsren, har totalt skett 6-7 olyckor sen hon kom hem till oss för ca. 5 veckor sen. För Lexie tog det kanske 1 månad, sen var hon rumsren, trodde jag, för ett par månader senare fick hon bakslag och kissade i sängen och soffan (!) som hon aldrig hade gjort. Men du gör helt rätt genom att ignorera, för de förstår ändå inte att de gör fel. Lycka till!
Min vovve lärde sig på några veckor bara. Använde ordet kissa och bajsa jättemycket haha..kände mig som en treåring då ;-)
Men han lärde sig snabbt om jag sa "ska vi gå UT o kissa?"-"kissa!!"-"duktig vovve som kissade" och massa godis när han kissat haha… så han lärde sig vad kissa innebar och varje gång jag tog ut honom på gräsmattan sa jag kissa/bajsa och tillslut började han säga till när han var nödig…han brukar småkrafsa lite på altandörrn
Ignorerade honom när han kissat inne så han förstod nog själv att det inte var bra då han inte fick något beröm lr godis…
Lycka till 
~mikkan
Tack alla för alla tips osv. Känns skönt att få det bekräftat att jag gör rätt när han bajsar/kissar inne.
#3 Haha, jag får börja använda mig av bajsa och kissa. Hoppas att han förstår vad jag menar =)
Tack!
Haha, min hane blev inte helt rumsren förrän vid 10 månaders ålder. ;) Och tills han var runt 5 månader kissade han inne flera gånger varje dag. Jag tror det kunde bero på att vi bor på landet och inte riktigt fick någon rutin på det då vi ändå var ute mest hela tiden och altandörren alltid stod öppen på dagarna. Men din metod verkar jättebra! :)
MIn Meanie är också 15 veckor och jag känner igen det där eviga springandet. Trots att vi har trädgård och dörren alltid är öppen så kan han springa in för att kissa inne. SÅååååå irriterande.
Men men… det går väl över nån gång :)
Elvis är 3 månader och helt rumsren…
Tog ut han varje gången efter, lek, sova, mat osv.. och sa "Gå och kissa" eller " Gå och bajsa" så nu säger jag bara gå och kissa/bajsa.. så gör hand det på beställing (OM han är "nödig vill säga) annars är det ju lite svårt. Haha :)
bara träna på, det kommer med tiden! :-)
// Sanne.
Hej!
Ta ut bajskorvarna och lägg på något säkert ställe i trädgården där det är lugnt och tryggt. Då luktar det av den egna bajsen och det blir lite lättare/tryggare att sätta sig där.
Nu tror du nog inte att jag är klok…men jag brukar skicka med mina valpköpare en liten påse tikmammabajs att lägga i trädgården. Det brukar hjälpa till!
Gå inte långa promenader med valpen, av den anledningen. Den kommer ändå inte att göra nåt på andra ställen. Försök att uppehålla dig på ett hemmavant ställe, när det är dags.
Lycka till!
Anna, Blackfall's
Vänliga hälsningar
Anna Knutson, Blackfall's kennel och
Hundens daghem, Kalmar
Tack alla för alla jättebra tips!
#8 Det låter lite lustigt, men det fungerar säkert. Problemet är att jag bor i lägenhet, och grannarna skulle nog bli lagom tokiga om jag gick runt och placerade ut bajs på grönområdet utanför. =)
Vi får vänta på "det magiska ögonblicket" då han säger till innan han sätter sig. Fram till dess får jag hålla koll på honom och jag fortsätter som jag gjort hittills. Känns skönt att veta att jag inte är ensam och att vi gör rätt.
Vi kan inte lägga ut bajs eftersom Meanie äter upp bajset.
Det är nog olika på valpar o valpar men det kan nog ta sin lilla tid.Jag hade turen att min uppfödare hade lärt min lilla att gå på tidning och det har han fortsatt med. Men jag har lagt dom vid ytterdörren. Och ibland kissar o bajjar han utomhus men ibland så är det så mycket annat ute. Så han går o sätter sig direkt på sin tidning när han kommer in. Men jag försöker se när han verkar vara lite orolig o springa runt då springer jag ut med honom men jag förstår. det är inte lätt alla gåpnger och jag har ju turen att han trädgård att släppa ut honom på.
Det finns nog inte så många mer tips utan det du gör så är det bara att hålla ut, tids nog växer dom tills sig och förstår mer o mer.
Lycka till