Kryptorkid - Operation?
Min lilla Meanie är snart 4 månader och än så länge har bara ena ädelstenen vandrat rätt, men den andre är som bortblåst.
Nu vet jag att det kan ordna sig och att man brukar vänta till de är 6 månader.
Men jag undrar, ni som har hundar som är/var kryptorkida, har ni/ska ni kastrera? Hur tänker ni?
Det verkar vara vanligt för Shelties att bli krypt. eller har jag fel?
Jag har haft en som hade ej stenarna nere( Ej sheltie) Men hur som helst så lät jag dom ligga kvar upp i buken, Vilket inte blev så bra med facit i handen.. Så skulle jag få en hane med en sten i buken och "tiden gått ut" att den ska komma ned. Så skulle jag inte låta den finnas kvar.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#1 Vad var det som hände med din hund?
Jag har hört att kulorna som ligger i buken kan utveckla cancer. Så om Meanie inte blir komplett så väljer vi att kastrera honom så att han inte får problem i framtiden.
#1 Det är exakt vad som hände. Det har var för mer än 20 år sedan och känner att man inte visste lik amycket som man gör i dag om det hela. Men jag fick då rådet att låta dom vara, vilket jag gjorde och det visade sig inte vara ett bra beslut.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Hej!
Ta bort kulan som ligger kvar i magen, men låt den som ligger i pungen sitta kvar! Hundar som kastreras förlorar testosteron. I testosteronet sitter självförtroende. Kastrerar du hunden, så minskar du på självförtroendet.
Dessutom luktar kastrerade hundar konstigt. Andra hundar kan inte bestämma om det är en tik eller hane, för det luktar inte begripligt. Det gör att den andra hunden luktar och luktar och luktar i all evighet. Det vill till en psykiskt stabil hund för att klara av all den konstiga uppvaktningen.
På hunddagiset som jag äger kom det för en tid sedan en veterinär med sin hund. Hon ville att hunden skulle börja på dagis. "Men sedan vi kastrerade honom har han blivit så osäker. Om jag visste det jag vet idag så skulle jag inte ha kastrerat honom" berättade hon. (Hunden är ingen sheltie, det är en annan vallhundsras, och den går nu på mitt dagis).
Fler och fler veterinärer slutar att rekommendera kastrering slentrianmässigt.
Självklart ska man ta kastrera, om det gäller medicinska skäl.
Anna, Blackfall's
Vänliga hälsningar
Anna Knutson, Blackfall's kennel och
Hundens daghem, Kalmar
Hej!
Om du väljer att kastera så se till att du i förväg vet var kulan i buken ligger med hjälp av ultraljud. Jag kasterade vår sheltie, kulan i buken hittades inte och de hade inget ultraljud. Så nu har han ett stort ärr på buken till "ingen nytta". Jag väljer att inte öppna buken en gång till. Det är dyrare med ultraljud men det är det ju värt om man slipper göra om operationen. Lycka till.
Jag har en hane som bara har en kula och har valt att inte kastrera honom.Är medveten om att jag kanske inte får ha honom lika länge som mina andra hanar som blivit ca 14 år.Nu är han 8 år och har inte haft några problem men om det kommer så får jag ta ställning till det då.Det är ett val som jag har gjort.
Lycka till med vad du än bestämmer dig för att göra!
Glömde ju att skriva,att jag tror att det är relativt vanligt att vår ras bara har en kula.Har hört från 2 st personer oberonde av varandra som säger att i England är det tillåtet att avla på krypta hanar(vet inte om detta är sant) och vår ras har ju mycket från England i sina stamtavlor.Ja det kan ju ligga något i det.
Någon som vet om det är ok att avla på krypta hanar i England eller är det bra en skröna?