Börjat titta på publiken.
Min sheltie har börjat titta på puliken när vi tävlar . Det började på våran första officiella tävling dom 3 första klasserna gick bra men precis innan vi gick in "stod i startfållan" på 4 klassen så var det en annan hundförare som hoppade hårt i marken och skrek till sin hund . Penny vart då rädd och trodde att det var henne man skällde åt så här i efterhand borde jag inte ha tävlat utan bett den andra hundföraren att hälsa på penny men nu gjorde jag ju inte det . Hon tittade runt sig hela klassen dock så tog vi klassvinst av 31 stycken . Men nu dom andra 2 tävlingarna har hon börjat titta på publiken och tappat bort sig tex i slalomet och stannat upp mitt i loppet för att titta men därimellan har hon hög fart och skiter i publiken .
En av anledningarna kan vara det att hon blev skrämd men innan andra tävlingen så kom hon in i löpen och då brukar hon bli mer tittig och fjaskig och nu är hon även på väg att bli skendräktig och då är hon likadan
Så antingen beror det på skendräktig/löp eller att hon blev skrämd och inte fick avreagera sig .
Men hur som helst så undrar jag vad jag ska göra åt det ? Ska jag fortsätta köra på som vanligt så kanske det ger med sig eftersom hon inte är livrädd utan bara lite tittig eller ska jag helt enkelt diska mig några ggr och ta fram en leksak eller hur skulle ni göra ?
Det är bara inne på tävlingsbanan . Vi har testat på träing att konstiga människor som rör sig konstigt hostar hoppar och lite allt möjligt konstigt håller på vid sidan men det bryr hon sig inte om iaf inte lika mycket som på tävling
Min hund är likadan… Jag brukar tänka att det är en jobbig situation och att hon då gör överslagshandlingar. Med andra ord pressen är lite för hård för henne. Men ju mer tävlingar vi besöker - även om vi inte tävlar, så lär hon sig att koncentrera sig.
För oss går det bättre och bättre. =)
Hoppas din hund vänjer sig och jag tycker det är bra att ni bara kör på ist för att gå av och låta människorna hälsa på din hund.
Visst nu känner du din hund bäst och det kanske skulle vara något för er.
Jag har gjort så, vilket lädde till att min hund började tänka "Utanför planen finns folk som vill klappa mig. Bra! Då sticker jag dit ist för att vara här på planen där det nu känns lite jobbigt.."
Kör på helt enkelt. Viktigaste är att du visar hur otroligt roligt agility är även på tävling. Jag tror att det kommer lossna för er utan problem. Jag har slitit mitt hår över min rädda sheltie Ronja, och det tar ibland tid tid tid. Tålamod är något som krävs. Dock verkar ju inte din Penny SÅ rädd som Ronja överhuvudtaget. Utan vad jag kan utläsa är hon lite misstänksam? så pusha henne framåt helt enkelt så går det nog fint :)
Mvh Emelie 
Har sett din film om att inte ge upp och det är inte i närheten utan mer tittig typ vad gör dom för nått ! Så ja lite misstänksam bara . Tänker försöka lägga upp en video från facebook länkar så får vi se om ni kan se på den eller inte .
Känns bara så surt eftersom hon alltid haft fokus på mig vars vi än varit både inne och ute när vi tävlat både inoff och off
Men hoppas ni har rätt att det släpper så kör jag på som vanligt och tjoar lite extra =)
Nu hoppas jag det funkar filmen ska ligga på länken ovan
Det verkar funka för mig iaf , Detta var loppet då hon blev rädd innan både på balansbommen där hon håller på att trilla av eftersom hon kollar på publiken och vippen likaså även i en kombination längst bort hoppar hon till för att någon hostar . Tävlingen efter var det lite värre men sista tävlingen var det lite bättre vissa lopp . Kan tänka mig att det beror på att hon blev skrämd och att nu gör löpet och skendräktigheten det värre då hon blir mer tittig i vanliga fall . Vi får hålla tummarna
Föresten ronja strakt jobbat med din ronja helt otroligt , Inte många skulle klara det utan att ge upp . Tummen upp