Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettskador
Läst 1824 ggr
dogg
0

Smärta-inaktiv-mer vakt-hur lugna ner?

Hej! Robin har blivit sämre i ryggen och gör mig tokig vissa dagar/kvällar, pga min ständiga huvudvärk. Han har inte större lust att gå promenader här hemma pga han blir halt och får ont i ryggen av asfalten. Så han går som en pensionärshund i ett mycket sakta tempo. I och med försämringen går det nu inte speciellt fort på gräs och i skogen heller. Detta leder i sin tur till att han blir överaktiv inne. Han vaktar för minsta lilla ljud, att ha öppet fönster går inte ibland trots värmen. Ni som haft shelties med samma problematik har ni upplevt samma sak? Att de börjar vakta mer när det inte går att vara fysiskt aktiv? Några bra tips? Vi trickstränar, han ska ha massage varje kväll och nu när vi har utökat rehaben så ska Robin inte alls gå på asfalt så nu åker han barnvagn/cykel/bil till och från gräsmattor eller skog. Det har underlättat mycket nu kan jag få motionera och gå i vanligt eller snabbt tempo en stund och sen får Robin gå där det är gräs eller när vi kommit till skogen då får vi gå i hans tempo och ibland så lockar jag honom att röra sig mer med lite övningar med godis som motivation. Det gör att han blir trött och nöjd av att få titta på allt runtomkring och i och med barnvagnen så kan vi gå olika rundor och vara ute längre stunder. Hoppas, hoppas denna omgång av rehab kommer att göra honom bättre. Men hoppas att vaktandet går ner också för just nu blir jag som sagt tokig vissa timmar. Som sagt någon som har något tips, kanske upplevt samma sak? /Ulrika