Kastrering
Min hane är 1 år och är väldigt förtjust i löptikar..Han är hos dagmatte när jag jobbar som har två tikar och vid löpperioder gnäller och piper han hela dagar, har kissat inne ett antal gånger och är allmänt stressad.
Vi tränar agility och han tappar gärna koncentrationen om det "luktar gott" runt omkring honom och hundar överlag är väldigt roliga och intressanta..
I övrigt är han en kanonhund, tydlig på och av knapp, funkar kanon med andra hundar osv.
Har ju som tanke att satsa i agilityn med honom, fördelar/nackdelar med kastrerad hund?
Kan kastrerad hund få cert så länge man har intyg att båda kulorna fanns före operation eller hur funkar det?
Har inga planer att ställa honom eller använda i avel då han är alldeles för stor.
Ni med kastrerade hundar får gärna berätta hur temperatment/hull osv blivit efter kastreringen 
Min sheltiehane förändrades ingenting alls varken mentalt eller fysiskt (förutom att kulorna försvann såklart..) 
Jag är väldigt kluven när det gäller kastration… För och nackdelarna väger ganska jämnt tycker jag, men ångrar att jag kastrerade min egen hund eftersom hans "problem" inte var hormonella. Vet inte hur det fungerar med cert. Glöm inte att få ett intyg från vet. att båda kulorna var på plats innan operationen om du bestämmer dig för att kastrera.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Tassar här…vill också veta, har en tik hemma som löper och nu när hanhunden blir galen blir jag också galen.
Har hört så mycket om att vissa förlorar glimten i ögat och blir bara en tråkig, trött hund…hemska tanke.
~mikkan
Varför inte prova med kemisk kastrering typ 1 gång för att se om det blir någon skillnad?
Dock får man inte tävla med en hane som är kemiskt kastrerad(agility,annat är jag inte så insatt i)Ja du kan ta cert och bli champion men ta ett intyg från veterinären.
Min förra hane kastrerade jag pga sjukdom,han tappade glimten i ögat,pälskvalitén blev hemsk,första året fällde han massor,jag menar MASSOR såg ut som en skabb räv,han fällde i ca 5månader i ett par år från augusti till januari.Han hade stor päls innan kastreringen men efteråt fick han en enormt stor päls.Eftersom han fällde så konstigt så hade han sin fina vinter päls på våren/sommaren och i februari var han tunnhårig.Vikten var ok.i början körde jag med ett lightfoder men återgick till det vanliga fodret rätt snart.Han blev enormt matglad,lite för mycket.Verkade alltid vara hungrig.Så jag började att dela upp maten på 3 ggr istället för 2.
Tänk också på att en del andra hanar kan reagera på en kastrerad hane,det luktar väl varken hane eller tik.En del hanar kan bli väldigt påträngande.
ja det var allt som jag kom på för tillfället.
Hälsningar Helen
Hur en hanhund reagerer på kastration, kemisk som riktigt, är väldigt varierande. Jag håller med om tipset om att testa kemisk kastrering för att se om din hund reagerar alls, och hur. Därefter kan man ta ställning huruvida man vill låta hunden genomgå en riktig kastrering.
Har haft två hanhundar som jag testat kemisk kastrering på där deras beteende klart förbättrats.
Nu kanske det skiljer sig mellan hanar och tikar. Men kan säga att min Ronja blev som en helt ny hund efter kastreringen! Mycket gladare, piggare och mentalt stabil. (innan var hon ett nervvrak)
Mvh Emelie 
#5 Och sen skiljer det sig mellan tikarna också.. hihi. Min tik blev helt tvärtom… slö, enormt mkt mer päls & allmänt "tråkig" efter kastreringen.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Jag har 3 kastrerade sheltiepojkar. alla kastrerade av olika anledningar.
Den första fick cancer och var tvungen att kastreras. Svårt att säga om temperamentet ändrades pga kastreringen då han i samma veva sattes på behandling för sköldskörtel-fel, öroninflammation samt fästingsjukdom och även rättades till av massören för han hade problem med ryggen. Så mycket som hände på en gång så kan inte säga vad kastreringen hade för verkan på temperamentet men slö och tråkig är han absolut inte, snarare piggare och gladare än nånsin :)
Nummer 2 fick kronisk prostatit ( Tror jag det heter ) och mådde jättedåligt när tikarna i närheten löpte. slutade äta och dricka och fick massa problem med magen så han fick oxo bli en honom :P Inga skillnader alls i temperamentet.
Den 3:e rekkomenderade veterinären att jag skulle kastrera för att det skulle bli en lugnare flock då han var yngst och säkert skulle försöka klättre på stegen när han kom upp i åldern. Han är för stor och dessutom övertecknad så avel och utställning var ändå inte att tänka på. Dessutom har morsan tikar och vi hjälps åt att passa varandras hundar och promenerar mycket ihop så det kändes smidigt att kunna ha alla tillsammans utan att behöva tänka på om det är löptid eller inte.
Han upplever jag har blivit mycket mer kontaktsökande och lugnare efter kastreringen.Verkligen inte slö och tråkig men Han har lättare att fokusera längre stunder på en uppgift utan att behöva begrava näsan i backen och växa fast så fort han känner en intressant doft.
Han var jue iof inte så gammal som dom 2 andra när han kastrerades så han kanske hade mognat ändå vad vet jag.
Mest positivt alltså från min sida. ska jag nämna nånting "negativt" skulle det vara pälsen som blivit BETYDLIGT tjockare och tätare på de 2 första vovvarna.
Mer tovor och dom behöver borstas mycket oftare.
Men det verkar vara väldigt individuellt.
Tack allihopa för era svar!! Det är inte ett lätt val inte, och något som behöver tänkas igenom lite extra ett par gånger.
Kemisk kastrering låter absolut värt att prova, vi gör inte tävlingsdebut förrän till nästa sommar (om allt går som det ska) så det är rätt läge att prova på nu.