Kastrering
Min hane är 1 år och är väldigt förtjust i löptikar..Han är hos dagmatte när jag jobbar som har två tikar och vid löpperioder gnäller och piper han hela dagar, har kissat inne ett antal gånger och är allmänt stressad.
Vi tränar agility och han tappar gärna koncentrationen om det "luktar gott" runt omkring honom och hundar överlag är väldigt roliga och intressanta..
I övrigt är han en kanonhund, tydlig på och av knapp, funkar kanon med andra hundar osv.
Har ju som tanke att satsa i agilityn med honom, fördelar/nackdelar med kastrerad hund?
Kan kastrerad hund få cert så länge man har intyg att båda kulorna fanns före operation eller hur funkar det?
Har inga planer att ställa honom eller använda i avel då han är alldeles för stor.
Ni med kastrerade hundar får gärna berätta hur temperatment/hull osv blivit efter kastreringen 
Min sheltiehane förändrades ingenting alls varken mentalt eller fysiskt (förutom att kulorna försvann såklart..) 
Jag är väldigt kluven när det gäller kastration… För och nackdelarna väger ganska jämnt tycker jag, men ångrar att jag kastrerade min egen hund eftersom hans "problem" inte var hormonella. Vet inte hur det fungerar med cert. Glöm inte att få ett intyg från vet. att båda kulorna var på plats innan operationen om du bestämmer dig för att kastrera.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Tassar här…vill också veta, har en tik hemma som löper och nu när hanhunden blir galen blir jag också galen.
Har hört så mycket om att vissa förlorar glimten i ögat och blir bara en tråkig, trött hund…hemska tanke.
~mikkan
Varför inte prova med kemisk kastrering typ 1 gång för att se om det blir någon skillnad?
Dock får man inte tävla med en hane som är kemiskt kastrerad(agility,annat är jag inte så insatt i)Ja du kan ta cert och bli champion men ta ett intyg från veterinären.