Giftiga blommor? + bonusfråga
Hej!
Hämtade hem min lilla tjej i söndags, och allt känns förstås fantastiskt. En mycket härlig hund, och jag kunde inte vara nöjdare!
Men hon är allt en underlig liten sak. I trädgården knipsar hon förtjust av toppen på varenda blomma hon ser och försöker äta upp den, men igår när jag skulle bjuda på en liten, liten korvbit så var hon minst sagt skeptisk och det tog säkert två minuter innan den slank ner. Undrar om jag fick en sheltie eller en kanin av uppfödaren. :) Det jag undrar är i alla fall om några av de vanligaste blommorna man hittar på gräsmattorna är giftiga eller farliga (smörblommor, tusenskönor osv)?
Och så äter hon gräs med, fast har inte kräkts av det än. Är det här två beteenden som man borde lära henne av med på en gång, eller kommer det troligtvis att upphöra om en stund?
Sen undrar jag även om ni har några tips för hur jag ska göra om jag inte vill att hon ska bli alltför "mammig"? Jag gillar hundar som tyr sig till familjen och inte bryr sig om främlingar så mycket, men i skrivande stund ligger hon och sover på min fot och hon följer efter mig överallt i lägenheten. På ett sätt känns det som att det är såhär det ska vara i början, men å andra sidan vill jag att hon ska bli lite mer självständig som vuxen! Dessutom vill jag att husse ska vara (nästan :p) lika viktig i hennes liv!
http://awkwardsilen.se
Grattis till valpen!
Det är en stor omställning för en valp att byta miljö och inte längre ha sin mamma som den kan följa. Det är då naturligt att den då följer efter dig istället. Och det är viktigt för valpen att kunna knyta an och få trygghet i en viss ålder. När den blir den äldre blir den då mer trygg och självständig, och blir också mer nyfiken på andra.
Min Wilma hittade ganska snart en plats som fick bli hennes sovplats på dagen. På natten sov hon i vår säng i början. 
Mina shelties har också ätit gräs ibland, även i vuxen ålder. Jag tror inte de har ätit blommor, men däremot bär och frukt som de hittat ute. Wilma var skeptisk första gången hon fick korv, men nu älskar hon det som andra hundar. Det kommer din valp att göra också!
Lägg gärna in en bild på din valp! Vad ska den heta?
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Djur brukar undvika giftiga blommor och växter. Gräs åter valpen nog för att få igång magen riktigt. Att den är mammig. Ja tänk på att hon nyss lämnat sin trygga punkt - sin mamma. Mammigheten kommer troligen gå över ganska snart. Visst ska den tycka om husse lika mycket, men det kan bara vara en "flockledare".
Grattis till valpen
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Grattis till lilla valpen, vill se mycket bilder på henne :) min lilla Buffy gillar oxå blommor men jag säger ifrån att hon inte ska äta dem för man vet ju aldrig om de är giftiga eller ej. Den första blomma hon fick i sig var en smörblomma men jag plockade ut den ur munnen på henne men vet inte om hon fick i sig något sen kollade jag på nätet om de var giftiga och där stod det att de var det. Nu räcker det med att jag säger nej till henne om hon skulle få för sig att smaka på en blomma igen och det är ju bra. Lycka till med din lilla goding.
Mvh Jonna
//Jonnix
Tack för alla svar! :) Ja om det enda man "oroar" sig för är att hon är alltför tillgiven så kan man ju inte klaga direkt, men jag har bara vår förra sheltie att jämföra med och hon var verkligen precis raka motsatsen. Ville ha väldigt mycket egentid och var inte alls förtjust i närhet förrän hon kom upp rätt rejält i åldrarna. Och jag vet flera hundar som är så mattekära att de blir oroliga och uppe i varv direkt när hon lämnar rummet. Men tack för era ord, nu kan jag med gott samvete njuta till fullo av att hon är så gosig istället! :D
#1 Hon heter Lizzie, och nu ligger hon och kör någon sorts robotdans i sömnen bredvid mig som kan vara det sötaste jag nånsin sett! Men när jag tittar på den här bilden börjar jag fundera på om hon inte ska heta Frankie istället; dels efter Frank "Blue eyes" Sinatra, dels för att jag var på Springsteen i lördags och han plockade fram rariteten "Frankie" som han bara spelat typ 8 gånger på 36 år, och som råkar vara en av mina absoluta favoritlåtar.
#3: Det var faktiskt pga att jag såg dig skriva något om att de var giftiga för några veckor sedan som jag började bli orolig. Som tur var har man ju relativt lång tid på sig, de hinner ju åka in och ut ur munnen (och fastna på underläppen osv) typ tio gånger innan hon verkligen sväljer den så det ska väl till och med jag med mina reflexer kunna avstyra.
http://awkwardsilen.se
Vad söt hon är, såg härliga bilder på din blogg oxå 
//Jonnix