Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 7676 ggr
xina10
2012-07-15 15:34
2

Stor Sheltie

Ni som har fått stora Shelties, såg ni redan på valpen att den skulle bli större? Alltså var den störst i kullen?

//Jonnix

Kitten86
2012-07-15 16:43
0

River var ganska normal stor, lite på den större sidan så vi (uppfödaren och jag) att han skulle bli maxad. Men när han började växa så slutade han aldrig Foten i munnenBlev för stor istället!

Storleken är ju ingen exakt vetenskap men de sägs att det ska gå att följa en tillväxtkurva. I den ska man kunna kolla hundens höjd vid 8 veckor och då få ett hum om slutstorleken. Sägs väl också att hundens höjd vid 12 veckors ålder + 10 cm blir vuxenstorleken, men vet inte huruvida väl det stämmer…

Tillväxtkurva, för uträkning (dock i inch istället för cm så man får omvandla själv. 1 inch = 2,54 cm)

Cassii
2012-07-15 20:02
0

#1 Inte 12 veckor utan 3 månader (skiljer sig en 1 vecka) då lägger man på 10 cm och vid 4 månder 6 cm Glad

Har dock hört att det oftast passar bättre att lägga till 8 cm vid 3 månader hos tikar.

[Highonbluetomorrows]
2012-07-15 20:13
0

Jag har frågat samma fråga på ett forum, och fick då svaret att de var ungefär jämnstora med sina kullsyskon vid åtta veckors ålder. Några var störst, men inte på något anmärkningsvärt sätt. En annan var minst. ^^

Cassii
2012-07-15 20:55
0

sheltien är ju en av de svåraste raserna att avla, just för att man inte vet hur storlekarna är. Men oftast ser man på benstomme/tassar och öron om hur stora de blir som vuxna :)

xina10
2012-07-15 22:13
0

Okej, tack för svaren, kanske kan man gå lite efter benstommen då. Jag vill gärna ha en lite större sheltie. Men spelar klart ingen roll när man väl valt sin lilla hund om hon nu skulle bli liten så kommer man ju gilla henne ändå 

//Jonnix

Annaknutson
2012-07-16 23:40
0

Hej!

Shelties kan vara ganska homogena i storlek i en kull, men vanligast är att det skiljer en del. Uppfödaren kan absolut hjälpa dig och ge dig en större sheltie, de kan man se tidigt.

Sedan finns det alltid undantag, men nästan alltid fungerar de så.

På SSSK:s hemsida kan du se vilka kennlar som har valpar just nu.

Lycka till!

Anna Knutson, Blackfall's kennel

Kitten86
2012-07-17 22:33
1

12 veckor är detsamma som 3 månader…!!

Jaa, tikar ska ju vara mindre så det låter rimligt att deras + är något mindre än på hanar.

scillainmyheart
2012-07-17 23:27
0

#7 är ju pyttelite skillnad… 4veckor är 28 dagar. De flesta månaderna är ju 30-31 dagar.

-Be yourself, everyone else is already taken-

http://pytti.blogg.se/

Cassii
2012-07-17 23:34
0

#7 och #8 Det skiljer faktiskt 1 vecka, vilket ger ganska mycket skillnad, iaf 1-2 cm.

campiella
2012-07-28 13:58
1

Har 2 stora shelties  och den ena var dubbelt så stor som sina kullsyskon redan vid 4 veckors ålder när jag såg honom första gången. Den andra var lika liten som resten av syskonen hela tiden. Fast när dom slutade växa ( 6 kullsyskon som blev normalstora ) så fortsatte min pojk att växa å växa å växa lite till :) men syntes som sagt inte när han var liten.

Kitten86
2012-07-29 17:29
0

#10 Bjud gärna på bild på dina pojkar! Hur stora är dem idag? Precis så var det med min, han bara fortsatte och så smygväxte han lite till :)

Portis
2012-07-29 20:04
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en sheltie-kille som blir 1 år om ca en vecka. Jag uppskattar hans höjd till 43-44 cm (svårt att mäta exakt). Han var stor redan vid 8 veckors ålder och uppfödaren gissade att han skulle hamna på ca 43 cm. Vilket var precis vad jag ville ha! :-)

Idag var vi på sheltie-träff i Göteborg och det kändes som att min hund var en decimeter större än många av de andra sheltisarna, som jag upplevde som små och bjäbbiga (min hund skäller väldigt sällan).

Min sheltie skiljer sig också från de flesta andra shelties genom att han är mycket ljusare (sobel) med en del grått i pälsen (vilket jag har förstått inte är önskvärt). Men det gör ju bara att han är speciell! Och han har jättebra mentalitet; mycket social, nyfiken och framåt och stabil i temperamentet. Men samtidigt väldigt alert och snabb.

Bifogar en bild då han är 10 månader.

campiella
2012-07-30 05:55
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bild på mina pälsklingar. valde en bild där allihopa är med för att storleken på de 2 stora skulle komma fram.

Rocky (trf) är 52 cm hög och Tiger (blm) är 49-50, han är inte mätt på ungefär ett år men jämför man med Rocky så gissar jag på det.

Lillemannen Fredde vet jag inte heller hur hög han är men iaf "godkänd" mankhöjd för rasstandarden.

Och vet ni vad ? Fredde är faktiskt pappa till Tiger :) som föddes i en kull på 7 där han är den enda som blev för stor :) mamman till Tiger är oxo normalstor och har lämnat bra storlek i övrigt.

Även Rocky har normalstora föräldrar.

Med normalstor och godkänd menar jag då enligt rasstandarden godkänt.   Så ingen får för sey att jag kallar någon onormal här :P

Erlingsdotter
2012-07-30 21:03
0

Tack Campiella det var intressant höra om dem, samt att få se dem på bild! De är verkligen jättefina alla tre! Glad

Kitten86
2012-08-03 21:53
0

#12 Vilken tjusig pojke. Har han växt färdigt nu då, så han inte "smyg växer" och blir högre? Egenheter är alltid kul, då man inte alltid ska sträva efter att vara som alla andra Tungan ute

#13 Vilka fina hundar, och vilken fin bild du bjuder på dem! Kul att Rocky är pappa till Tiger… Hur kommer det sig att du valde att avla på honom. Sökte tik ägare efter en stor hane? Tänkte att det är ju inte så vanligt…. Skulle jättegärna ta valpar efter min underbara kille, med rätt tik, men vet att det är en chansning iom storleken. Även River kommer från föräldrar med "rätt" storlek och kullsyskonen är bra i storlek vad jag vet.

campiella
2012-08-03 22:09
0

#15 Det är Fredde som är pappa till Tiger. Fredde är normalstor och hans mamma var stamtiken i min mammas kennel. lite därför min mamma ville avla vidare på den " blodslinjen".  :)

Kitten86
2012-08-03 22:12
0

#16 Sorry att jag snurrade till det..!

campiella
2012-08-03 22:15
0

#17 ingen fara :)