Hjälp med kennel!
Hej alla! Jag undrar ifall någon har tips på en bra sheltiekennel? Jag har kollat mycket på Shellricks och Lundekocks shelties, är det någon som har någon uppfattning om dessa kennlar? Jag är ute efter en familjehund med bra psyke. Inte rädd osv. Lundekocks har ju varit bästa uppfödare några år nu och vinneotrologt mycket priser på utställningar. Min fråga är ifall dem kanske mest inriktar sig på att deras hundar ska vara vackra, utställningsmässigt. Vad tror ni? Oerhört tacksam för svar och tips! Med vänlig hälsning, Linda
Min uppfattning och som jag har fått det förklarat är det så som du säger deras hundar ska vara vackra. Men jag vet inte jag har inte kollat på utsällningsmeriterna färst utan nästan sist.
Är det någon speciell färg du är ute efter? Vad vill du göra med hunden, och vilka linjer vill du ha? Olika kennlar avlar på olika linjer och färger.
Kennlar jag kan tipsa om.
Mojsans
Coffebeans
Verbel
de är dom jag har kollat på! :)
Lycka till i ditt sökande, hoppas att du hittar kenneln för dig!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Hej!
Jag vill ha dem som en familjehund. Inte intresserad av utställning, kanske agility.. Jag vill ha sobel eller trefärgad. Inte blue merle.
Jag har aldrig valt kennel innan eftersom detta är min första egna hund, mina föräldrar har en sheltie och det var min bror som valde kennel där. Då valde han efter färg, han är svart vit och kommer från Hättornas Kennel, som tyvärr inte finns mer då hon som hade den gick bort.
Så jag vill ha så många tips på bra kennlar som möjligt.
Det jag menade med inlägget ovan är ifall tex Lundekocks mer är inriktad på att ta fram vackra hundar, dem har ju vunnit sjukt mycket priser på utställningar, årets kennel osv. För om dem bara inriktar sig på att hundarna ska vara så "perfekta" som möjligt, så är jag nog inte så intresserad av den kenneln, då jag tycker personligheten är mycket mer viktig! Sen reagerar jag på att - visst - dem har vunnit massa priser, men det är ingen på detta forum som tipsar om dem. Varningsklocka? :)
Tack för dina tips! Ska så kolla in dem.
#2 "men det är ingen på detta forum som tipsar om dem. Varningsklocka? :)"
Inte ska du ta som varningar, Vi har lite som en oskriven regel här på sajten att inte "döma" olika kennlar.. Många tycker oftas helt olika om kennelar, en del gillar den mycket bra och andra inte. Så jag tror att du mera kan få persoliga erfarenheter av en som köpt sin hund på den viss kennel.
Mvh
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#3,
Antar att det bästa är att åka runt på några olika kennlar. Men det är klart att man kan bli mer intresserad av en kennel ifall det är många som tipsar om den, ifall dem upplever att den är bra :-)
Det är ju det jag menar, vet ingen här som har köpt från Lundekocks, någon som vet om det finns någon här? :-)
Kan bara säga att jag varit på samma utställning som några Lundecock's och Shellrick's hundar och jag har inte varit imponerad av deras psyke iaf. Men det är ju bara ett fåtal av alla hundar som den kenneln fött upp så man ska ju inte döma ut kenneln/ hundarna helt.
Kan bara svara för mig själv och jag är lite smått "allergisk" mot kennlar som vinner allt (massa titlar men inget egentligt innehåll) och som (mer eller mindre) enbart riktar sig mot utställning. Generellt blir det då en ohälsosam fokus på just utseendet och andra viktiga delar glöms bort, tycker jag. Utseendet ska vara en del av helheten!
Finns många bra kennlar och just de färgerna du är intresserad av föds upp av i stort sett alla kennlar. Ett tips är att i första hand kolla upp en kennel du trivs med, bra kennelinnehavare och trevliga hundar, och sen välja föräldradjur/kull och just DIN hund. Låt det ta den tid det behöver, då kommer du få din drömhund…
Har man möjlighet så behöver man ju absolut inte heller låsa sig vid en svensk kennel utan faktiskt öppna upp ögonen och kolla norden istället.
Själv har jag en dröm om att en dag importera en "sann" amerikanare från USA, måste bara samla in finanserna först 
Min hund har en Lundekocks pappa och hon är en toppen hund, skäller aldrig, älskar allt och alla. Framåt och har verkligen ett bra psyke. Kan inte ha en bättre Sheltie enligt mig ;) Förhoppningsvis så kommer hennes linjer spinna vidare ;)
/Benita
Ang nämnda kennlar i #0 så återfinns de i topprankingen bland både agility- och lydnadshundar:). Och kennelprefixen återkommer ofta i andra kennlar stamtavlor också. Att ha utställningstitlar innebär inte att det saknas andra kvaliteter tycker jag själv personligen. Men för att finna det som passar en själv, så måste kontakten med uppfödaren kännas rätt oavsett vad hundarna har för meriter. Om du är ute efter en familjemedlem och inte en utställningsstjärna (vilket är oerhört svårt att få fram bland Shelties, det är en svår ras att föda upp då kullarna ofta är ojämna och mycket kan hända under uppväxten exteriört) så har du bättre läge eftersom få uppfödare släpper ifrån sig de valpar de själva tror mest på. Men skriv till kennlarna om deras hundar tilltalar dig, så länge man är ärlig med vad man själv är ute efter så tror jag att uppfödare gör sitt bästa för att matcha valp och valpköpare.
/emma93
Jag har en sheltie från Skogsbackens kennel i Upplands Väsby, helt orädd och social med alla! Mer som en retriever :) Dom har två kullar som ska komma vilken dag som helst, med blue merle och trefärgade!
Välj en mindre kennel kan jag rekommendera av egen erfarenhet.
Och en där det inte är fokus på uställning och avel utan på hundarnas bästa och hälsa och god och bra kontakt med köparna efter.
Med vänliga hälsningar miss Anna Jolene Sue :-)

Min hund är från Shellrick's och jag kunde inte fått en bättre hund. Han är helt fantastisk och inte sämre på något vis för att han dessutom är vacker. Stora chanser att jag tar min nästa sheltie från samma uppfödare. Men är du egentligen inte utställningsintresserad ser jag inte sådär jättestor vits med att låsa dig till de två mest vinstrika i utställning, det finns så många! :) Så länge du värderar mental och fysisk sundhert och kollar upp föräldradjurens vet. historik o.s.v. tror jag det blir kanon. Det gör du enkjelt genom att fylla i föräldradjurens namn eller reg. nr i hunddata på SKK's hemsaida. Lycka till i ditt sökande efter den rätta hunden!
Mvh Ellenfyrkant
Om du bor i södra Sverige så har Pianellas kennel i Skåne mycket trevliga, sociala hundar och en väldigt trevlig uppfödare. Hundarna Lady och Ida är båda höftledsröntgade med A-höfter och ögonspeglade utan anmärkning. Det är en ny utställningskennel, men eftersom hundarna är röntgade anser jag den vara mer seriös än vissa andra. Plus, som sagt, trevliga och sociala hundar! Hunden Siri var mer klassiskt reserverad dock, vilket mer är rasstandarden.
Lindalin Hur går det för dig i din jakt på sheltiekennel?