Skillnader tik och hane?
Vad är det för skillnader mellan tik och hane, rent utseendemässigt? Hanarna tenderar att bli lite större men vad mer? Kan de ha "maskulina huvuden" (hur ser ett sådant ut?) osv? Är pälsen densamma?
Fäller inte hanshelties ur sin päls?
Putt. Snälla kan någon svara på frågan om skillnader i hur de fäller? :)
Tikarna fäller sin päls ett par månader efter att de löpt. Fällningen pågår sedan någon eller ett par månader. Därefter fäller de inte alls förrän några månader efter nästkommande löp…
Min förra sheltie fick pga medicinska skäl ta bort livmodern (då hon var ca 9 år). Det innebar att hon inte löpte längre och inte fällde på samma sätt. Pälsen blev enormt stor och jättesvår att sköta (fick klippa obland).
Hannarna brukar ha betydligt mer päls än tikarna. Har inte riktigt koll på när de fäller…
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Just det där med fällning är ju väldigt olika, och inte bara mellan könen utan även mellan individer. River har ganska mycket, eller snarare tjock, päls och fäller inte nämvärt mycket, oavsett tid på året. Jag bortar honom max 1 gång i veckan och han är ändå tov fri.
Sen vet jag shelties, både tikar och hanar, som fäller något kopiöst! Kortare period och byter verkligen ALL päls…
På frågan om utseende är jag nog inte tillräckligt kunnig. Men visst skiljer sig utseendet mellan tik och hane på sheltien som såväl på andra raser. Tikar brukara vara nättare och helt enkelt mer feminina medan hanar har mer "massa" eller hur man nu ska uttrycka det. Hanar är ju i regel inom alla rasstandarder större än tikar med… Men sen som med allt annat så finns det ju undantag, feminina hanar och maskulina tikar.
#2. Tack för svar. Jag och sambon är sugna på hanhund, men om de inte "fäller ur" på samma sätt som tikar, samt har mer päls - har de då alltid jobbig päls?
#3. Tack för den förklaringen, såg att du svarat i andra tråden med :). Sheltien har nog ändå rätt liten könsprägel (det verkar mest vara storleken och lite kroppshydda kanske) till skillnad från vissa hundar som rottweieler som är könspräglade. Eller så är det något jag inte ser, för jag ser sällan någon skillnad 
#3 Nej, det är ju inte samma distinkta skillnad som det kan vara på andra raser… Tjock päls, eller att de inte fäller ur på samma sätt, innebär inte jobbig päls. Bortsar min som sagt max 1 ggn per vecka och det är inget problem. Många tror ju att en sheltie kräver mer Pälsvård än vad den faktiskt gör..!
Sen klipper jag tassar och öronhår, och fanor, kanske en gång i månaden eller så. Så med tanke på utseende och pälsen så är det en oerhört lättskött ras. Tidigare även haft Newfoundland och det är Pälsvård ¨på en helt annat nivå!!
#5. Skönt att höra :D
Hur går det för dig och sambon? Har ni kommit fram till om ni vill ha hane eller tik?
#7. Hanhund =). Fast det kanske ändras när det väl blir dags att välja valp - vem vet. Jag har ingen erfarenhet av tikar, alla mina kompisars hundar har varit hanar, så hanhund "känns naturligt" på något sätt.
Men långt kvar tills hundköp ändå 
Har ni börjat kolla, eller kanske rentav bestämt er för, en kennel?
#9. Jag fick ju en del tips om kennlar så nu kvarstår den "jobbiga biten" att kolla upp enskilda hundar och om uppfödaren röntgar och diverse annat som jag anser viktigt. Så i det stadiet är jag nu! :) Långsamt framåt.. Men som sagt, lång tid kvar till valpköp ändå, så jag har all tid i världen (på gott och ont)