Hemmiljö
Hej på er allt kunnigt sheltiefolk. Jag är ny här och är mitt i processen att leta efter familjens första sheltie. Vi har hittills träffat ett par uppfödare och deras valpar som båda har uppfödning i "hemmiljö". Den ena låter dock valparna vara med överallt (huset, bilen etc) medan den andra inte låter hundarna komma utanför valplådan mer än nödvändigt tills de säljs. Hur brukar uppfödare göra och vad tror ni det har för effekt på hunden genom den tidiga präglingen? Mvh, Suseskildotter
Hej. i och med att sheltien kan vara lite reservad mot människor förutom sin flock skulle jag bara köpa valp om valparna fått vara med lite överallt. Sen skulle jag ha fortsatt miljöträningen på alla möjliga ställen och sätt dock i valpens takt. Tänk också på att du träffar uppfödarens hundar inte bara i hemmiljö utan gärna i olika miljöer, åtminstone att ni tar en promenad och ser att hundarna är lugna och trygga även utomhus tex inne stan. När jag skulle köpa sheltie så letade jag just efter det att kennelns hundar skulle vara sociala och vilja ta kontakt med människor både i hemmiljö, på utställningar, om man träffade dem på stan eller vid anordnade träffar. Det viktiga är att få en lugn och trygg sheltie och då gäller det att valpen varit med från början och inte bara vistats i en valplåda